Až bude někdo chtít namalovat příběh startupu 100ks, měl by použít jásavě světlé barvy. A zdá se, že by při kresbě zdařilého projektu, který nabízí výběr uměleckých autorských tisků v edicích po sto kusech, neměl na paletě zapomenout rozmíchat ani červenou a bílou. Startup totiž chystá expanzi do Polska.
Projekt 100ks jeho autoři spustili předloni na podzim, když je v řádech jednotek milionů korun podpořila investiční skupina Miton, která má v portfoliu mimo jiné Rohlík, Slevomat, Knihobot nebo Bonami. „S lidmi z Mitonu vtipkujeme, že jsme jejich nejmenší, ale nejhezčí projekt,“ usmívá se zakladatel startupu Jakub Svoboda.
Nejmenší projekt Mitonu se má ovšem čile k světu a dělá razantní kroky pro růst. Nedávno překonal hranici dvaceti milionů korun za prodaná díla, na svůj provoz již nepotřebuje žádné externí prostředky a po expanzi na Slovensko, které mu obstarává zhruba deset procent obratu, chystá polské dobrodružství.
„Uvidíme, zda se to podaří, ale průnik do Polska bychom chtěli rozjet relativně rychle, ještě letos,“ prozrazuje Svoboda. „Věříme, že náš model bude fungovat i v Polsku, případně i v jiných zemích.“
V Polsku chtějí nabízet tisky od polských umělců, zatímco na domácím trhu i na Slovensku převážně českých a několika slovenských umělců. Dohromady už bylo vydáno sedmdesát edicí a mezi autory jsou i velká jména, kupříkladu Krištof Kintera či Petr Nikl.
Cena za jeden signovaný tisk je několik tisíc korun, ta maximální se u známých výtvarníků pohybuje okolo třinácti tisíc. Díky tomu může být kvalitní umění víceméně dostupnou alternativou ke sterilním obrazům z nábytkářských obchoďáků. Zároveň si zpravidla jde – pochopitelně za mnohonásobně vyšší částku – koupit i originál, z něhož tisky vycházejí.
„Kromě nabídky zákazníkům chceme objevovat další umělce, respektive jim poskytnout možnost prezentace,“ líčí Jakub Svoboda, kterého projekt napadl tím nejpřirozenějším způsobem – sám si chtěl domů pořídit současné umění, avšak orientaci mu znesnadňoval roztříštěný trh. Výsledkem tápání je 100ks.
Projekt si podle Svobody získal i slušný kredit mezi uměleckou komunitou a pro mnoho výtvarníků je prý potěšitelné a nejen z finančního hlediska přínosné, jsou-li vybráni coby tvůrci edice.
„Je to i díky tomu, že se k umělcům chováme férově a s respektem. Dáváme jim dobrá procenta z prodaných děl plus se je snažíme podporovat, promovat jejich výstavy a úspěchy, což je win-win situace pro všechny strany. Signálem toho, kam jsme se 100ks došli, je i to, že vyhlédnutá jména, která bych chtěl do projektu zapojit a která byla před rokem ve fázi snů, teď jsou ve fázi vyjednávání.“
Záměrem 100ks není, aby se z nabízených děl stala investice. Na druhou stranu vyprodaných je zhruba patnáct edic a zejména tato díla už se objevila na sekundárním trhu za podstatně vyšší cenu.
V Praze už též na sklonku minulého roku proběhla výstava umělců spojených s projektem a z vůle 100ks se chystá i unikátní výtvarné ocenění, takzvaný Obraz roku.
„Myslíme si, že v Česku je svět umění hodně nepřehledný a laik nemá šanci se v něm zorientovat. Jednoduché, přehledné a snadno pochopitelné každoroční ocenění nejzajímavějších umělců tu chybí. Naše vítězná díla budou navíc vykoupena a udělají se z nich edice pro 100ks,“ vysvětluje Svoboda.
Budoucí výtvarná cena má být na světě ještě letos, nyní však 100ks napínají síly k prosazení se v Polsku. „Na tamní trh vstoupíme podobně, jako jsme vstoupili na ten český,“ plánuje Svoboda. „Jednáme s několika polskými kurátory, kteří by nám měli garantovat kvalitu nabízených tisků a takto nám na novém trhu pomoci.“
Z aktuálně nabízených děl si lze ve virtuální galerii na 100ks.cz hodit do košíku třeba dílo velmi žádaného Kryštofa Kintery s názvem Dreams Generator. V krátké anotaci k obrazu, který je nakreslen elektrickým proudem, je upřesněno, že jde o generátor dobrých snů. A konstatování, že jeden z takových dobrých snů zhmotnil i Jakub Svoboda, rozhodně není od věci.