Nápojářské skupině Kofola loni stouply tržby meziročně o 10,3 procenta na 8,69 miliardy korun. Provozní zisk před odpisy EBITDA jí podle předběžných hospodářských výsledků vzrostl o 12,6 procenta na 1,25 miliardy korun.
Kofola uvedla, že v absolutní hodnotě se na celkovém výsledku, který mírně předčil očekávání, nejvíce projevila vydařená letní i vánoční sezona v nápojích v Česku a na Slovensku.
„Přestože jsme čekali výrazný pokles prodaného objemu nápojů, naše silné značky si dokázaly udržet své konzumenty. V segmentu čepovaných nápojů, kde je na trhu obecně cítit velký propad, jsme díky tradiční Kofole dokonce rostli,“ uvedl generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras.
„Největším skokanem roku se stalo UGO, které vyrábí čerstvé šťávy a balené saláty a provozuje Freshbary a Salaterie – restaurace se zdravou stravou. Z pohledu celého roku UGO významně překonalo nejen plánované tržby, ale i ukazatel EBITDA,“ uvedl finanční ředitel skupiny Kofola Martin Pisklák.
Dařilo se tak i dalším pilířům skupiny. Nejsilnější podzimní sezonu ve své historii zaznamenal výrobce bylinných směsí a čajů Leros.
„Rok 2023 byl pro nás do jisté míry přelomový. Z pohledu strategického rozvoje jsme se vrátili k plánům předkrizových let. Akvizičně jsme byli nejaktivnější za poslední roky – vstupujeme do nových byznysových příležitostí, které mají potenciál posunout celou skupinu zase o krok vpřed,“ uvedl Samaras.
Na letošní rok plánuje Kofola EBITDA v rozmezí 1,55 až 1,8 miliardy korun.
„Náš odhad počítá s akvizicí pivovarů v průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku a zahrnuje plně konsolidované výsledky – včetně přínosu společností Pivovary CZ Group a Mixa Vending. Ukazatel čistého dluhu vůči EBITDA plánujeme držet pod úrovní 3,“ uvedl Pisklák.
Kofola zatím čeká, až její akvizici společnosti Pivovary CZ Group, která vyrábí piva Holba, Zubr a Litovel, schválí antimonopolní úřady.
Platnost už nabyly dvě akvizice oznámené před koncem roku – koupě jabloňových sadů u Úsova na Šumpersku a spoluvlastnictví kávových plantáží v Kolumbii.
V lednu Kofola koupila podíl čtyřicet devět procent ve firmě Mixa Vending, která se zaměřuje na provozování nápojových a jídelních automatů.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má jedenáct výrobních závodů na pěti evropských trzích.
K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex.
Do skupiny patří také síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.
Kofola má více než dva tisíce zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos, patřící rodině Samarasových a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.