Módní prodejce kotovaný na frankfurtské burze a jeden z největších německých internetových módních domů má dost šetření. Rozvíjí byznys, zlepšuje profitabilitu a provádí zpětný odkup akcií.

Poslední dva roky nebyly pro berlínský retailový módní řetězec zrovna příjemné. Kvůli inflaci, jakou Evropa dlouho nezažila, Zalando po pandemických žních bojovalo s dramatickým seškrtáním zbytných výdajů ze strany zákazníků.

Tržby skupiny tak jen v průběhu loňského roku klesly o 1,9 procenta na částku 10,1 miliardy eur. Klesl také počet aktivních zákazníků, ten se historicky poprvé propadl těsně pod 50 milionů na 49,6 milionu. Propadl se také celkový počet objednávek, a to o 6,2 procenta na 244,8 milionu.

Průměrný počet objednávek na jednoho zákazníka ještě v roce 2022 dělal 5,1, loni již 4,9 a maloobchodní prodej poklesl z 10,4 miliardy na 9,7 miliardy eur. Hrubý objem prodaného zboží dosáhl 14,6 miliardy eur, což je v meziročním srovnání pokles o 1,1 procenta.

Ne všechna čísla jsou ale pesimistická. Průměrný nákupní košík Zalanda v roce 2023 obsahoval zboží za 59,8 eura, což je oproti roku 2022 nárůst o pět a půl procenta. Vzrostly také tržby z marketplace: ze 4,4 miliardy na 4,9 miliardy eur.

Největší zlom ale představovalo seškrtání nákladů, především na logistice. Díky němu se očištěný  provozní zisk vyšplhal z necelých 185 milionů eur na 350 milionů eur a 3,5procentní marži. Analýzy přitom předvídaly jen 324 milionů. Meziročně se tak jedná o devadesátiprocentní růst.  

V čistém zisku si díky tomu Zalando vloni polepšilo na 83 milionů eur, což je oproti necelým sedmnácti milionům z předchozího roku a s přihlédnutím k celkové kondici trhu pěkný výsledek. Do budoucna tak hledí evropský gigant s optimismem – do roku 2028 plánuje zvyšovat hrubý objem zboží a tržeb o pět až deset procent ročně a marži v rozmezí od šesti do osmi procent.

Vývoj ceny akcií Zalanda od začátku roku | Zdroj: TradingView

Letos pak firma očekává provozní zisk mezi 380 až 450 miliony eur a růst výnosů až o pět procent. Stejným způsobem by měl růst i hrubý objem prodaného zboží.

K růstu má přispět také zpřístupnění byznysové platformy dalším hráčům. Zalando otevře svou logistickou síť, software a další služby i obchodníkům, kteří neprodávají přímo na jeho platformě. V retailovém byznysu pro změnu sází na větší nabídku a nové služby pro zákazníky z generace Z. Příkladem je nakupování pomocí AI asistenta, kterého na platformě nalezneme již dnes.

Výrazné posilování akcií společnosti jde však vedle konečně optimistického výhledu také na vrub jejich zpětnému odkupu až za 100 milionů eur, který společnost zahájila 13. března.