Hypoteční trh spí a nic nenasvědčuje tomu, že by se měl letos probrat. Investiční příležitost však můžete najít i na nečekaných místech – třeba na vlnách Jadranu.

Vladimír Oravec před lety vyměnil korporát za vlastní byznys. Propadl jachtingu a založil charterovou společnost pronajímající lodě na Jadranském moři. Postupně se vypracoval na chorvatskou trojku ve velkých katamaránech s posádkou.

V Chorvatsku dnes pronajímá lodě výhradně s profesionální posádkou. V rozhovoru pro Forbes vysvětlil, jak si loď koupit, užívat si ji přes léto a po zbytek sezony ji komerčně pronajímat.

Kolik Slováků tráví dovolenou v Chorvatsku na lodi?

V loňském roce si pobyt na jachtě nebo jiné lodi užilo více než devatenáct tisíc slovenských občanů. Chorvatské úřady vedou podrobné statistiky podle národností. Slováci podle nich loni strávili na lodích na Jadranu téměř 123 tisíc nocí. Z toho zhruba pětaosmdesát procent hostily charterové lodě, respektive charterové společnosti, zbytek se plavil na vlastních soukromých plavidlech.

Můžete to porovnat s jinými zeměmi?

Nejvíce vyhledávají plavby po Jadranu Němci a Rakušané, kteří tvoří téměř třetinu z více než půl milionu zahraničních návštěvníků trávících v Chorvatsku dovolenou na lodi. Čechů bylo loni téměř čtyřicet tisíc, tedy zhruba dvakrát více než Slováků.

Kolik mě bude stát pronájem lodi na Jadranu?

Velmi záleží na tom, zda se jedná o plachetnici, katamarán, nebo motorovou jachtu, a zásadní roli hraje také stáří plavidla. Menší plachetnice pro šest klientů mimo sezonu a bez posádky se dají pronajmout od pětadvaceti tisíc korun na týden.

Naopak velký luxusní katamarán pro deset klientů a s posádkou vyjde v hlavní sezoně na půl milionu za sedm nocí. Sezona trvá od konce května do září, nejvyšší ceny jsou pochopitelně v červenci a srpnu.

Jaká je letošní situace před sezonou?

Lodě obsazujeme od září loňského roku, rezervace přicházejí do března, dubna. V dubnu už stejně jako ostatní charterové společnosti nabízíme slevy dvacet procent na vybrané termíny a lodě, které zůstaly volné.

Podnikatel tráví dovolenou na lodi se svou rodinou. | Foto: archiv Václava Oravce

Jak získat last minute nabídku?

Last minute v pravém slova smyslu v našem posádkovém byznysu neexistuje. Dovolenou na lodi si rodiny nebo skupiny připravují dlouho dopředu a musí se zkoordinovat.

Více než osmdesát procent klientů cestuje letecky přes letiště ve Splitu a letenky si rezervují s dostatečným předstihem. Pokud nabídneme velkou slevu na pobyt na lodi dva až tři týdny před dovolenou, nestihnou se zorganizovat. Proto jsme začali nabízet slevy už v březnu.

Jak vypadá vaše konkurence?

Zahraniční je velká, Chorvatsko je světovou jedničkou v charterovém pronájmu plavidel. Je jich tu k pronájmu nejvíc na světě: v nabídce je přes pět tisíc lodí, což představuje zhruba čtyřicet procent světového trhu. Na druhém místě je Řecko a na třetím Španělsko.

Chorvatsko bylo dříve považováno za levnější lokalitu, ale nyní patří spolu s Mallorcou, Sardinií a Řeckem k prémiovým místům Středomoří.

Loď si mohu pronajmout od cestovní kanceláře nebo přímo od charterové společnosti. Jaký je v tom rozdíl?

Na tomto trhu existují v zásadě tři kategorie subjektů. Majitelé lodí, charterové společnosti a cestovní kanceláře. Agentury zprostředkovávají kontakt mezi zájemci o loď a jejím majitelem nebo charterovou společností. Zájemci jsou totiž často i lidé z Argentiny, Brazílie, Číny, Nového Zélandu nebo Singapuru, kteří možná ani nevědí, kde Chorvatsko leží.

Letos máme většinu objednávek z USA a Kanady.

Charterová společnost se stará o vlastní nebo cizí lodě a pronajímá je jménem vlastníka nebo skupiny investorů klientům z celého světa. V loňském roce jsme měli více než šedesát procent klientů z Jižní Ameriky, letos máme většinu objednávek z USA a Kanady.

Mohu si tedy sám nebo s přáteli koupit loď a přenechat ji charterové společnosti, která se mi postará o byznys? Je to srovnatelné s investicemi do nemovitostí?

Ano. Samozřejmě to má mnoho úskalí, která byste měli zvážit. Zahrnuje to výběr správného typu lodi, správnou konfiguraci, správné pojištění, vědět, jak dlouho trvá objednání lodi z výroby a na co si dát při koupi pozor. Je rozdíl, zda kupujete plavidlo jako jednotlivec, nebo jako skupina investorů, kdy je pak nejdůležitější správně nastavit jejich očekávání.

S jakou investicí máme při koupi jachty počítat?

V současné době dává ekonomický smysl spíše katamarán než plachetnice. Katamarán je stabilní, prostorná a pohodlná loď, na které najdete vše téměř jako v domácnosti: myčku, plynovou troubu, ledničku a tak dále.

Plachetnice je romantičtější, ale je méně pohodlná a zmoknete na ní. I pravověrní jachtaři si raději objednají katamarán, když jedou na rodinnou dovolenou s dětmi.

Statistiky říkají, že před několika lety se na Jadranu pronajímaly jachty a katamarány v poměru jedna ku jedné, dnes je podíl katamaránů zhruba šedesát procent a plachetnic čtyřicet procent a poptávka po katamaránech stále rychle roste. Lidé inklinují k větším a pohodlnějším lodím s komfortním vybavením.

Plachetnice jsou dobrodružnější, ale postupně roste zájem dovolenkářů o pohodlnější katamarány. | Foto: archiv V. Oravce

Kolik za „běžný“ katamarán zaplatím?

Pokud se nejedná o luxusní milionářské lodě, záleží především na velikosti. Nový katamarán v délkové kategorii čtyřiceti šesti stop (čtrnáct metrů, pozn. red.) v plné výbavě začíná na dvaceti milionech korun. V kategorii kolem padesáti stop (patnáct metrů, pozn. red.) startují ceny kolem pětadvaceti milionů.

Od této velikosti ceny dramaticky stoupají – katamarán v kategorii kolem jedenapadesáti stop začíná zhruba na třiatřiceti milionech korun. Vše bez daně.

Dá se loď koupit na leasing stejně jako auto?

Samozřejmě to funguje podobně. Část zaplatíte předem, zbytek doplatí leasingová společnost. V tomto případě je vlastníkem lodě až do zaplacení poslední splátky. V současné době chtějí předem zhruba čtyřicet procent z celkové ceny lodi.

Pokud je leasingová společnost z Chorvatska, musí loď plout pod chorvatskou vlajkou, pokud ze Slovenska nebo Česka, pod slovenskou nebo českou vlajkou. Poplatky za registraci lodi jsou zrovna na Slovensku výrazně nižší než v Chorvatsku.

Může si loď koupit více investorů a rozdělit si náklady?

Ano. Můžete založit společnost s několika společníky, která bude loď vlastnit. Pokud kupujete menší katamarán na leasing, budete potřebovat osm milionů předem a pak zhruba dvě stě tisíc korun měsíčně. Když se náklady rozdělí mezi čtyři společníky, vyjde to na dva miliony na začátku a pak padesát tisíc měsíčně na osobu. Jedná se ale spíše o spodní hranici nákladů.

Ceny plně vybavených katamaránů začínají na dvaceti milionech korun. | Foto Fountaine Pajot

Pokud loď koupí jeden investor, vše funguje podle jeho pravidel. Pokud je majitelů více, je rizikem rozdílné úsilí a energie, které každý z nich vkládá do chodu a péče o firmu. Jde o komunikaci s charterovou společností, která loď pronajímá, o počet klientů, na kterém se jednotliví majitelé dohodnou ze svého okolí, rodiny, obchodních partnerů nebo přátel.

Takže podobně jako se společnou chatou nebo jakoukoli nemovitostí…

Přesně tak. Vždycky je někdo motorem firmy a někdo se jenom veze. Je třeba hned na začátku zvážit, s kým do podnikání jít, aby po pár letech nevznikaly konflikty a investoři nepředhazovali, že já všechno zařizuji a vy se jen chodíte vozit.

Jaký je výnos z komerčního pronájmu lodě?

U katamaránu za dvacet milionů korun se při obsazenosti osmnáct až dvacet týdnů za rok bavíme o výnosu deset až dvanáct procent ročně. U větší lodi můžete požadovat vyšší nájem a výnos se pohybuje kolem dvanácti až patnácti procent.

12 %

odhadovaný roční výnos u katamaránu za dvacet milionů korun

Hovoříme o čistém příjmu, tedy po odečtení nákladů na provoz, údržbu, servis, kotvení nebo pojištění. Tato čísla jsou založena na mých zkušenostech za posledních pět let, co provozuji charterovou společnost.

Obsazenost osmnáct až dvacet týdnů ročně znamená, že loď je nepřetržitě pronajata na čtyři až pět měsíců. To je zřejmě spíše ideální stav než realita, ne?

Charterová společnost je schopna loď na devadesát procent obsadit během tradičních sezonních měsíců, tedy od června do září. Abyste obsadili loď na další čtyři týdny, musíte se do jejího obsazování aktivně zapojit a přilákat na moře obchodní partnery, uspořádat teambuilding nebo zapojit rodinu.

Tak to prostě je a já to otevřeně říkám všem investorům a klientům, jejichž lodě pronajímám. Jedná se zejména o měsíce květen a říjen, které jsou na okraji sezony. Bez toho se můžete dostat na výnos zhruba deset procent ročně.

Na druhou stranu, výhodou našeho obchodního modelu je, že když loď není komerčně pronajata, mohou ji využít majitelé a užít si dovolenou s rodinou, přáteli nebo obchodními partnery.

Jak se vlastně kupuje plachetnice nebo katamarán?

Nejběžnější cesta vede přes místní distributory. Zmiňoval jsem ceny katamaránů od francouzských výrobců Lagoon nebo Fountaine Pajot, které na slovenském a českém trhu distribuují společnosti jako Altumare a Bemex. Protože ale máme v Evropské unii jednotný trh, můžete se rozhodnout, že si loď koupíte raději přes polskou nebo chorvatskou společnost.

Já osobně jsem při nákupu dal přednost chorvatským distributorům, protože naše lodě provozujeme na Jadranu a v případě poruchy to mají k nám do přístavu jen pár minut. Chcete, aby loď měla minimální prostoje a co nejrychleji se vrátila do komerčního provozu.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Navíc během hlavní sezony v Chorvatsku jsou obvyklé sklady poloprázdné a můžete čekat i týdny, než potřebný náhradní díl dorazí z Číny. V přístavu vám pak může zůstat nepojízdná loď s nervózními klienty stepujícími na molu.

Mluvím o detailech, o kterých se distributoři a charterové společnosti investorům před podpisem smlouvy zmiňují jen zřídka, a je proto potřeba si na ně dát pozor. Stejně tak je třeba být ostražitější, pokud někdo z oboru nabízí čistý výnos dvacet až pětadvacet procent ročně. To jsou přestřelená a čistě marketingová čísla z Excelu.

Na co dávat pozor při samotné koupi lodi?

Na konfiguraci. Výrobce obvykle nabízí určitý model v různých dispozicích, to znamená s větším nebo menším počtem kajut. Pokud se jedná o soukromou loď, postačí tři až čtyři kajuty. Pokud chcete loď komerčně pronajímat, budete potřebovat více prostoru a za velikost si připlatíte. Zde kupující často dělají chybu a upřednostňují nižší cenu nebo výhodnou nabídku.

V současné době drtivá většina klientů požaduje loď v konfiguraci šest plus jedna kajuta, aby měli soukromí a dostatek místa pro sebe nebo rodinu. Menší lodě se hůře pronajímají, takže místo pětadvaceti týdnů v roce ji pronajmete jen na patnáct až sedmnáct.

Podobných detailů, kde je potřeba zkušenost, je celá řada. Jaký typ lodi koupit, od jakého výrobce, aby si zachovala co nejvyšší zůstatkovou hodnotu, jakou zvolit výbavu, jaký druh obchodní společnosti založit, jak vybrat zodpovědnou charterovou firmu…

Kdy a jak se k lodi dostanu, když jsem se rozhodl ji koupit?

Nové lodě se vyrábějí na zakázku, takže si počkáte. Současné dodací lhůty, například v případě zmíněné francouzské loděnice Fountaine Pajot, jsou zhruba dva roky. Klient podepíše smlouvu s továrnou, zaplatí za loď postupně ve čtyřech splátkách podle splátkového kalendáře, a když je hotová, může si ji vyzvednout ve francouzském přístavu La Rochelle.

Před vyplutím musí loď ve specializované firmě projít technickou prohlídkou: představte si něco jako STK. Loď obdrží technický a bezpečnostní certifikát a následně ji podle vlajky majitele zaevidují v registru rekreačních plavidel příslušného státu.

Jak ji dostanu z Francie na Jadran?

Buď si ji přeplavíte sami, nebo to svěříte charterové společnosti, kterou jste si pro byznys vybrali. Je to zhruba dva a půl tisíce námořních mil a je to velmi dobrodružná plavba. Za ideálního počasí trvá dvaadvacet až pětadvacet dní, při horším počasí zhruba měsíc.

Dříve se za plavbu platilo posádce jídlem a demižonem slivovice, ale ty doby jsou pryč, s novou lodí za pětadvacet milionů korun si majitel raději platí profesionály. Náklady se pohybují kolem deseti tisíc eur za posádku, jídlo a naftu.

V Chorvatsku musíte loď zaregistrovat na ministerstvu námořnictva a dopravy a při vstupu do pobřežních vod zaplatit vinětu, tedy jakousi dálniční známku. Následně zašle charterová společnost všechny potřebné dokumenty úřadům.

V nejlepším případě do týdne, v nejhorším po měsíci je plavidlo zaregistrováno v informačním systému, čímž získáte povolení ke komerčnímu pronájmu a můžete plavidlo v Chorvatsku provozovat jako komerční charter.

Jaká je životnost lodi?

Sezona končí na konci října a pak přichází zimní údržba, která trvá šest měsíců. Životnost lodě, ale i její komerční úspěch závisí do značné míry na tom, jak dobře a důsledně údržbu provedete. Největší zájem je obecně o nové lodě, a jak stárnou, zájem o ně klesá.

Zhruba po pěti až sedmi letech chce investor většinou loď prodat. Ta přechází do rukou soukromých vlastníků nebo ji kupují „béčkové“ chartery s byznysem postaveným na co nejnižší ceně.