Bydlení jako benefit? Stále více firem se aktivně podílí na zajištění bytů pro své lidi – a ti na to podle všeho slyší.
Poblíž hořovické nemocnice se záhy začnou pohybovat těžké stroje. Zdravotnický holding Akeso, patřící letošnímu EY Podnikateli roku Sotiriosovi Zavalianisovi, se pouští do dalšího stavebního projektu: sto pětatřiceti nových bytů pro své lidi.
„Právě díky bytům se nám daří zaměstnávat nové lékaře, kteří bydlí dál, než je dojezdová vzdálenost. Zaměstnanci jsou s tímto benefitem velice spokojeni a obzvlášť si pochvalují jejich kompletní vybavení, zajištěné parkování, správce či umístění vedle nemocnice,“ říká Hana Plačková, marketingová manažerka holdingu.
Že to funguje, si vyzkoušeli už před čtyřmi lety s první stovkou bytů. Nabídli je zaměstnancům se specializacemi, které hořovické nemocnici akutně chyběly. Podobný benefit nabídl svým lidem i pelhřimovský Agrostroj, patřící čtyřicátému nejbohatšímu Čechovi Lubomíru Stokláskovi: zaměstnanecká rezidence se stovkou bytových jednotek se nachází čtvrthodinu chůze od továrny.
Nejsou jediní. Při současných cenách bytů se z možnosti „bydlet ve firemním“ stává opět benefit, který funguje. Podle analýzy Home Portálu z loňska až polovinu nájemců v nových developerských projektech představují firmy.
„Nabídka kvalitního bydlení blízko pracoviště může být pro zaměstnance při výběru mezi více pracovními nabídkami rozhodující – a často je i klíčovým faktorem pro rozhodnutí přestoupit k jiné společnosti. Lidé si více váží svého volného času a dlouhé dojíždění může být nepřekonatelnou překážkou,“ konstatuje Jan Klusoň, CEO pracovního portálu Welcome to the Jungle.
Výstavbu bytových domů si ale můžou dovolit jen ti největší. Firmy, sídlící ve městech, častěji volí řešení formou jednotlivých bytů, které koupí a pronajímají svým lidem.
„Na úplné špičce jsou pak top zahraniční manažerky a manažeři, pro které se zajišťuje kompletní servis, včetně bydlení nebo škol pro jejich děti,“ vysvětluje Tereza Knířová, ředitelka komunikace společnosti Pluxee (dříve Sodexo Benefity). V žebříčku žádaných výhod podle ní nicméně nadále vede podpora stravování, volnočasových aktivit, dovolená navíc a flexibilita pracovní doby.
HR oddělení ve firmách mají momentálně kvůli nedostatku lidí dost těžkou hlavu. „Každoroční průzkum ManpowerGroup Talent Shortage Survey ukazuje, že potíže firem s vyhledáním vhodných zaměstnanců jsou větší než před pandemií a vykazují historicky rekordní hodnotu,“ připomíná Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup.
To jinými slovy znamená, že firmy musí investovat do přilákání lidí nejen více peněz, ale benefity více promýšlet, aby nebyly atraktivní jenom na papíře.
Nejčastěji podniky zařizují bydlení ze tří důvodů. Jedním je zajištění střechy nad hlavou pro cizince z třetích zemí, kteří v Česku zastávají dělnické a řemeslné profese.
Státní správa či veřejné instituce se na benefit bydlení snaží přilákat chybějící klíčové profese veřejné služby, jako je lékařstvo nebo učitelstvo. Byt či dům pak bývá častou součástí relokačního balíčku pro expaty, mířící do českých poboček nadnárodních firem.
Dočasné ubytování ve firemních bytech podle Jana Klusoně nabízejí také americké centrály globálních hráčů. „Tento benefit můžeme v dnešní době pozorovat například v takzvaném texaském trojúhelníku, kam se velké společnosti jako Tesla, Apple nebo Amazon stěhují kvůli nízkým daním a dostupnosti bydlení,“ vysvětluje.
A například součástí kalifornského firemního kampusu Googlu je hotel o 240 jednotkách, který společnost přímo vybudovala pro své krátkodobé zaměstnance. Ve Spojených státech nebo obecněji v západním světě je stěhování za prací ostatně běžnější než ve středoevropském regionu.