Slovensko nabídne Číně možnost zapojit se do budování či rekonstrukce slovenské dopravní infrastruktury formou projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP), řekl v pátek novinářům slovenský premiér Robert Fico.
Bratislava chce také urychlit dokončení jedné z klíčových dopravních staveb u Žiliny na severu země.
„Chceme dát čínským partnerům na stůl několik myšlenek, kde by PPP projekty mohly být,“ řekl Fico, který mimochodem na návštěvu Číny pojede letos v červnu.
Jedním z těchto zvažovaných projektů je obnova 500 mostů na hlavních silničních tazích a další rozšíření stávající jednokolejné regionální železniční tratě mezi Bratislavou a Komárnem, kde přepravu cestujících v rámci závazku veřejné služby zajišťuje od loňského prosince dopravce Leo Express.
Slovensko zkušenosti s PPP projekty má. Tímto způsobem firmy v minulosti postavily dohromady zhruba šedesát kilometrů úseků dálnice D4 a rychlostní silnice R7 v okolí Bratislavy, jakož i chybějící úseky rychlostní silnice spojující Trnavu se středoslovenskou Banskou Bystricí. Stát tyto projekty postupně splácí.
Podle Fica Slovensko potřebuje dodatečné zdroje na budování dopravní infrastruktury, při kterém využívá také peníze z evropských fondů.
Dosud Slovensko, navzdory původním plánům, nedokázalo dokončit dálnici z Bratislavy přes Žilinu do Košic na východním Slovensku.
Slovenský ministr dopravy Jozef Ráž uvedl, že stát se patrně dohodne se staviteli na urychlení dostavby úseku dálnice u Žiliny včetně téměř 7,5 kilometru dlouhého tunelu.
Částku, kterou by si dřívější dokončení díla oproti naposledy plánovanému termínu v roce 2025 vyžádalo, ministr neupřesnil.
Komplikace při dostavbě ještě může způsobit odhalený tektonický zlom. I v takovém případě chce stát podle Ráže dosáhnout, aby byl co nejrychleji zprovozněn alespoň jeden z tubusů dálničního tunelu.
Nyní motoristé při jízdě mezi Žilinou a Martinem využívají silnici v údolí řeky Váh, kterou ohrožují padající kameny z okolního skalního bradla a v době dopravní špičky se tam vytvářejí kolony.