Když třicetiletá Lubomila Jordanova před několika lety na dovolené v severní Africe viděla hory plastového odpadu, které místní pálili na ulici, svým způsobem jí to změnilo život. Po návratu domů dala výpověď v práci a založila Plan A, první na datech postavenou crowdfundingovou platformu, která bojuje proti klimatickým změnám.

„Strávila jsem několik týdnů jen vyhledáváním informací, přečetla jsem stovky článků a pořád jsem nevěděla, jak můžu konkrétně pomoct. Pak jsem si uvědomila, že klimatická změna není jeden problém. Můžeme ji rozdělit na několik menších konkrétních úkolů, které můžeme řešit,“ vysvětluje mi Lubomila po svém vystoupení na berlínské konferenci TOA.

Plan A založila před necelými třemi roky v Berlíně, kde rodilá Bulharka, která do té doby pracovala ve financích a investičním bankovnictví v Asii a v Evropě, momentálně žije.

Se svým desetičlenným týmem (polovina jsou datoví analytici) vytvořila algoritmus, který předvídá, kde a jak se klimatická změna projeví nejvíc. Pomocí crowdfundingu pak poskytuje finanční podporu přímo organizacím v dané oblasti.

Lubomila Jordanova a tým Plan A

Data o klimatických změnách z celého světa sbíral tým víc než rok, čerpali přitom z veřejně přístupných studií nebo spolupracovali s konkrétními institucemi, jako například s environmentální organizací ve Švýcarsku, která mapuje zalesňování.

„Pro jednu berlínskou firmu jsme třeba zorganizovali osvětový program spojený se sbíráním odpadků a přednáškou. Nakonec se vybraly peníze pro indickou organizaci, která za to zaplatila workshopy pro školy, kde se děti učí sbírat plasty,“ popisuje podnikatelka. Plan A organizuje také různé přednášky, workshopy a programy pro firmy, které je propojují s neziskovkami.

Ráda vidím, kolik firem si začíná uvědomovat, že pro naši planetu není žádný plán B.

„Jde celkem o šest témat, která mapujeme – oceány, divoká příroda, lesy, udržitelné bydlení, energie a odpad. Data pak analyzujeme pro konkrétní země a jsme schopní říct, jaká témata jsou v dané zemi prioritou. Vlastně vytváříme takový rejstřík klimatické změny,“ vysvětluje Jordanova, která do projektu vložila všechny své úspory.

Od ledna, kdy se platforma rozjela (rok a půl trvalo vytvoření algoritmu a sběr dat), už od firem vybrala a konkrétním projektům zprostředkovala půl milionu eur. Momentálně na propojení čeká 300 projektů.

My jsme tvoje budoucnost
Vydání Forbesu My jsme tvoje budoucnost

„Je to vlastně první projekt, ve kterém se můžou spojit jedinci, firmy a neziskové organizace ve společném boji proti klimatické změně. A těší mě, když vidím, kolik firem si začíná uvědomovat, že není žádný plán B pro naši planetu,“ uzavírá Lubomila Jordanova.