Česká firma Woltair patřila od svého vzniku v roce 2018 ke hvězdám české startupové scény. A to zejména v době energetické krize, kdy tržby firmy, zaměřující se na digitalizaci trhu řemeslníků zejména ve spojitosti s tepelnými čerpadly a fotovoltaikou, rostly až čtyřnásobným tempem na loňskou více než miliardu korun.
Letošní rok pro ni bude znamenat vůbec první zpomalení – a to ve všech státech, kde je Woltair aktivní: kromě Česka v Polsku, Itálii i Německu.
„Řádově o dvacet až třicet procent v každém státě. Před rokem 2022 se u nás prodávalo nějakých šedesát tisíc tepelných čerpadel, dnes jsme na pětatřiceti až čtyřiceti tisících. Odpadl strach zákazníků ohledně růstu cen energií,“ říká v rozhovoru pro Forbes zakladatel Daniel Helcl.
Ten se před rokem stáhl z operativní funkce a od té doby také nebyl mediálně činný. Woltairu, který se nedávno rozloučil i se svým CEO Honzou Hanušem, se tak nevyhnul trend v technologických firmách na české, ale i světové startupové scéně – propouštění.
„Loni v létě měl Woltair něco ke třem stem lidem, dnes je nás kolem 150,“ přiznává Helcl s tím, že za polovičním propouštěním nestojí jen zpomalení trhu. V rozhovoru detailně popisuje, jaká je situace ve firmě a kam se bude ubírat dál.
Před rokem a půl jste se stáhl z pozice CEO a poté i z role mediální tváře Woltairu. Co následovalo?
Když jsme se spolu naposledy bavili před rokem a něco, tak to už ve firmě byl jako CEO zhruba půl roku Honza Hanuš. Takže už tehdy jsem postupně ustupoval z operativy a věnoval jsem se strategickému nákupu a dalším speciálním projektům.
Pomáhal jsem také s expanzí do Itálie a Německa a se stabilizací pobočky Woltair v Polsku, byl jsem u většiny strategických rozhodnutí, snažím se komunikovat s investory a tak dále. Ve firmě tedy působím aktivně stále, ale ne přímo v operativě.
A teď po odchodu Honzy Hanuše se k ní nevrátíte?
To ne. Honza nás opustil v únoru a od té doby je CEO Vít Javůrek, který je ve Woltairu už čtyři roky. Dříve zastával post ředitele strategie a financí, takže celou firmu zná do posledního šroubku. Navíc dělal v McKinsey, má tedy zkušenosti napříč byznysy. Myslím, že to byl krok správným směrem.
Proč odešel Honza Hanuš?
Honza u nás byl zhruba rok a půl. A tu misi, kterou dostal od investorů, už z našeho pohledu splnil. Měl za úkol transformovat Woltair z instalační firmy do mnohem lehčího, efektivnějšího a digitálního modelu. A také expandovat na trhy západní Evropy, jako je Itálie a Německo.
To vše se podařilo. Za ten rok a půl Woltair neuvěřitelně posunul, protože se opravdu z větší instalační firmy proměnil v současný marketplace portál.
A na fungování vnitřních procesů se také podepsal? Přece jen je to zkušený krizový manažer, pro kterého jsou změny ve firmách denním chlebem…
Bezesporu. Honza ve firmě vytvořil takzvanou Group úroveň, která z pražského Karlína řídí pobočky v zemích, kde působíme. Ve firmě nechal i stopu ve vnitřním fungování, podařilo se mu zavést hodnoty, na kterých stále jako tým fungujeme.
Také jsme ale z jeho strany trošku cítili touhu se postavit na vlastní nohy – rád se věnuje mentoringu a coachingu a řízení změn.
Vít Javůrek je tedy dlouhodobý CEO?
Ano, měl by jako CEO fungovat dlouhodobě. Protože jsme ale firma působící v mezinárodním prostředí, dlouhodobě se díváme po posilách do managementu nejen tady v Česku, ale i v zemích, kde Woltair operuje.
Čerstvě se k nám jako finanční ředitelka připojila Karina Přibylová, která k nám přišla z mezinárodního prostředí velkých firem. Nebo velká kapacita Stefan Gross-Selbeck, ten od března zastává pozici v představenstvu a přišel k nám z globálního boardu konzultantské Boston Consulting Group.
Odchodu Honzy Hanuše předcházelo propouštění. Nesvědčí o širších problémech?
Firma je na trhu šest let, tehdy jsme ji začali budovat s cílem zdigitalizovat topenářství a řemesla obecně. To se nám po dvou třech letech začalo velmi dařit a potom přišlo období hojnosti, s obrovským boomem poptávky v roce 2021.
Tehdy proces digitalizace ustrnul, protože jsme se soustřeďovai hlavně na uspokojení všech zákazníků. Zkrátka jsme škálovali byznys do absurdních až nezdravých čísel. A na druhou stranu si potvrdili, že zvládneme instalovat stovky zakázek měsíčně a nemusíme mít z dalšího růstu strach.
V loňském roce došlo k ochlazení trhu, které se na finančních číslech projeví právě letos. Nejen v Česku, ale v rámci celé Evropy.
O jak silném ohlazení se bavíme?
Řádově o dvaceti až třiceti procentech v každém státě. Před rokem 2022 se v ČR prodávalo nějakých šedesát tisíc tepelných čerpadel, dnes jsme na pětatřiceti až čtyřiceti tisících. Odpadl strach zákazníků ohledně růstu cen energií.
Všechno zlé je ale pro něco dobré. Díky tomu jsme zase získali prostor se zakousnout do rozvoje digitalizace a automatizace. A když se dnes podívám na Woltair, jde bez přehánění o platformu nové generace.
Digitalizace zefektivnila naše procesy a my už nepotřebovali tolik lidí, tak jsme s propouštěním začali už na podzim a v březnu to vyvrcholilo organizačními změnami. I díky tomu bude Woltair profitabilní.
O kolik lidí jste se ve finále zeštíhlili?
Loni v létě měl Woltair něco ke třem stovkám lidí, dnes je nás kolem 150.
To, že došlo k výměně šéfa a k zeštíhlení, nemáme brát ani jako znak nervozity investorů?
Vůbec. Mezi námi a jimi panovala obrovská shoda. Naopak v posledním roce jsme získali na palubu další velké investorské jméno, což je Fifth Wall z New Yorku, kteří se soustřeďují na globální projekty v dekarbonizaci budov. Všichni investoři stojí pevně za námi.
Jsme za to hrozně vděční a mít za sebou tak silné akcionáře bereme jako konkurenční výhodu. Minulý měsíc jsme měli kvartální setkání, kde všichni osobně přiletěli i z Ameriky, z celé Evropy. Toho si strašně vážíme. To je vlastně známka toho, že Woltair je zajímá a že ta podpora je obrovská.
Jak se bude trh vyvíjet dál?
Historicky víme, že jde samozřejmě v nějakých vlnách. Většinou všichni říkají ve dvou letech, takže my věříme, že letošní rok ještě bude takový průměrný a že příští rok už by měl být významně lepší.
Evropa a Česko nadále zaostávají v rychlosti adopce bezemisních zdrojů. Roli samozřejmě hrají i dotační programy a bude záležet na vládách jednotlivých zemí a na rychlosti a efektivní adaptaci dotačních programů podporujících energetickou transformaci budov.
Na co se teď hodláte soustřeďovat?
Budeme dál prohlubovat digitalizaci, představovat nové digitální nástroje. Během prvních měsíců roku jsme zavedli několik digitálních kroků, kterým říkáme uceleně Digital Customer Journey. Zefektivnili jsme naše vnitřní procesy, ale i vstupy, které využívají naši zákazníci a naši certifikovaní technici. Proces od online poptávky po samotnou instalaci jsme stáhli na jeden měsíc.
Woltair jako marketplace nabízí až tři stovky zařízení, ze kterých si zákazníci díky pokročilým digitálním nástrojům vyberou to nejvhodnější pro svou nemovitost a potřeby.
A co dalšího je před vámi?
Budeme se soustřeďovat na profitabilitu. Už v loňském roce jsme v Česku měli signifikantní část roku ziskový. Letošek je v plánu mít profitabilní celý rok a v zahraničí by to mělo přijít v průběhu příštího roku. Současně se zaměřujeme na rozvoj na zahraničních trzích, kde Woltair operuje, a zachycujeme poptávku tam.
V Česku s blížícím se zákazem kotlů na tuhá paliva nabízíme tepelná čerpadla cíleně zákazníkům, kteří nemají možnost alternativního zdroje vytápění a kterých se blížící se zákaz starých neekologických kotlů na uhlí, brikety a koks týká.
Kromě nových digitálních nástrojů, budete představovat i nové produkty?
Nyní je vcelku velké téma, do jaké míry by bylo pro domácnosti s fotovoltaikou dobré mít k nim i třeba malé větrné elektrárny. Máme naši pobočku i v Polsku, kde je toto nyní téma ve veřejné diskusi.
To je vstup zcela do nového segmentu…
Určitě. V této oblasti se ale teprve rozkoukáváme. Zajímáme se o všechny technologie, které domácnostem pomohou ušetřit na energiích a zoptimalizovat toky energií.
Peněz máte stále dost, nebo vás čeká další investiční kolo?
Další investiční kolo určitě plánujeme, ale ne v nějakém blízkém horizontu. Průběžně se bavíme se zajímavými investory a téma tepelných čerpadel mezi nimi velmi rezonuje.
Poslední investiční kolo jsme uzavřeli loni v červnu. Těšíme se stálému konsorciu našich investorů, mezi kterými jsou prestižní fondy z Česka, Evropy, USA i Kanady: severoamerické Westly Group a Fifth Wall, kanadský ArcTern Ventures a také významné investiční skupiny z Česka KAYA VC, Inven Capital, Aternus a Presto Ventures.
Vyhovuje vám současná pozice, ve které jste? Přesun z operativy ke strategii…
Musím říct, že jsem se za ten rok a půl strašně zklidnil. Cítím se odpočatý a nyní je mi strašně fajn po mentální i fyzické stránce. A dělám teď věci, které mě hrozně baví. Hodně se věnuji i týmu, mluvím jak se zaměstnanci, tak i s investory. To je přesně role, která mi opravdu sedí.
Mrzelo mě, když jsme se museli s polovinou týmu postupně rozloučit. Nebyla to ničí chyba, prostě vývoj na trhu, na který se muselo reagovat. Potěšilo mě ale, když mi na rozlučkových posezení lidé říkali, že ve Woltairu dělali strašně rádi a že to celé chápou.
Jste známý také tím, že si vždy pořídíte nějakou nemovitost, v které bydlíte, zdokonalíte ji a pak prodáte. To se vás stále drží?
V současném domě jsme rekordních osm let, takže dům opět nabízíme v inzerci. Ale vlastně nemáme žádný plán, co potom. Děti už máme velké, tak uvažujeme, že by nám stačil spíš nějaký větší byt s terasou než rodinný dům.
Neláká vás se přestěhovat do Ameriky? Jednak tam studuje vaše dcera, jednak by Woltair tento trh v budoucnu zajímal…
… a syn by tam měl jít za dva roky. Když by k tomu mělo dojít, tak ne, že bych se tam přímo odstěhoval, ale pravidelně bych do Ameriky jezdil. To jsou ale vyhlídky na roky dopředu a kdoví, třeba v té době bude Woltair už i na americkém trhu.