Po pár letech vyčkávání se český trh s komerčními nemovitostmi rozjel do vysokých otáček. A objevují se velké dealy v řádu miliard. První vlaštovka v podobě prodeje obchodního centra Arkády Pankrác přilétla už loni, kdy centrum za více než šest miliard koupil český realitní fond Trigea od izraelské společnosti G City. Letos miliardové transakce pokračují a na trhu je hned několik velkých nemovitostí z různých segmentů. A na nákupech je hlavně český kapitál.
„Trh se od loňského roku zásadně proměnil. V nabídce jsou zajímavé nemovitosti, jak veřejně, tak off market. Lze říci, že se ceny stabilizovaly a majitelé nyní mají důvěru uvést své nemovitosti na trh po delší době vyčkávání. Jsme svědky důsledků odložené nabídky, která se dostává na trh, zejména v segmentu hospitality a obchodních center,“ říká šéfka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí a řídící partnerka poradenské společnosti Knight Frank Zdenka Klapalová.
Zmiňovaný prodej obchodního centra na Pankráci naznačil, jakým směrem se bude trend investic do komerčních nemovitostí ubírat. Ve většině případů je prodávajícím zahraniční vlastník a na straně kupujícího stojí český investor.
To potvrzují i čísla z nedávné analýzy Knight Frank, podle nichž v druhém kvartálu roku stál za 81 procenty všech investic do nemovitostí právě český kapitál. V prvním kvartálu to bylo dokonce sto procent. „Domácí kapitál na doposud zpomalený trh vstoupil velmi aktivně a nahradil zahraniční hráče. Je to vidět i na probíhajících jednáních,“ dodává za Knight Frank Lenka Šindelářová, head of Research & Consultancy.
Nicméně podle Frasera Watsona, který v poradenské společnosti Savills vede oddělení investic, se na trh postupně vracejí i zahraniční investoři. „Celkový investiční objem nabízených nemovitostí ve všech hlavních komerčních realitních sektorech přesahuje přibližně 1,5 miliardy eur. Vzhledem ke zřetelné poptávce investorů po těchto nemovitostech očekáváme u všech jejich úspěšný prodej,“ dodává Watson.
Nabídka se v poslední době rozšířila především o zavedená obchodní centra. Francouzská společnost Unibail-Rodamco-Westfield nabízí k prodeji obchodní centra Westfield Chodov i Centrum Černý Most, která patří k největším v Česku. A svého kupce hledá i brněnská Galerie Vaňkovka nebo trofejní nemovitost v centru Prahy – budova v Pařížské s prodejnou Louis Vuitton, jejíž cena by mohla přesáhnout 1,5 miliardy korun.
Blízko k prodeji je i obchodní centrum Atrium Flora, jehož majitelem je již zmiňovaná izraelská společnost G City. Podle informace, kterou přinesl server Seznam Zprávy, Atrium Flora pravděpodobně koupí skupina Redstone Real Estate Richarda Morávka, která vlastní například olomoucké centrum Galerie Šantovka.
Na trh se dostávají i poměrně zajímavé kancelářské nemovitosti, a to přesto, že středoevropský kancelářský sektor stále čelí výzvám kvůli měnící se dynamice pracovního prostředí. V Praze je aktuálně v nabídce například budova The Square na Budějovické nebo palác Myslbek v ulici Na Příkopě, o který má údajně taktéž zájem realitní skupina Redstone.
Podle informací Forbesu by v případě adekvátní nabídky mohla být na prodej i kancelářská budova Visionary v Holešovicích patřící společnosti CA Immo Real Estate nebo smíchovský Palác Křižík, který spadá do portfolia nadnárodní společnosti Generali a o jehož možném prodeji jsme psali už na jaře.
A je možné, že nabídka miliardových nemovitostí na trhu se ještě rozroste. „Trh je velmi aktivní a odolný. Očekává se, že na konci tohoto roku a v první polovině příštího přijde na trh velké množství nemovitostí. A to z důvodu různých faktorů, jako je například situace na domácích trzích zahraničních investorů, geopolitické situace a příznivé situace na českém trhu, který je aktuálně jeden z nejlikvidnějších v Evropě,“ vysvětluje Jakub Stanislav, vedoucí v investičním oddělení v CBRE.
Podobná situace jako u obchodních center je i u hotelů. Na prodej jsou přitom i ty nejvýznamnější a nejatraktivnější pražské hotely. Jmenovitě je to třeba Hilton, Four Seasons, Diplomat nebo Andaz na Senovážném náměstí. Ten by podle zdroje z realitního trhu rakouská společnost UBM Development AG ráda prodala za zhruba 4,5 miliardy korun. Čínská státní investiční skupina CITIC by se zase v rámci probíhajícího stahování investic z Česka chtěla zbavit hotelu Mandarin Oriental na Malé Straně.
Důvodů, proč je na trhu nyní tolik hotelů, je více. Celý hospitality sektor se v posledních letech potýkal s nejistotou spojenou především s covidem a poté i válkou na Ukrajině. A připravované prodeje se odložily, protože zkrátka nedávalo smysl dávat hotelové nemovitosti na trh.
Teď je však hotelový byznys ve formě, turisté se vrátili a ceny za ubytování jsou vyšší než před covidem, a tudíž mají o hotely zájem i investoři, pro něž mohou být hotely ideální trofejní nemovitostí. Navíc už hotely nejsou rizikové ani pro banky, které je za covidu nechtěly financovat.
„Od začátku léta se důvěra investorů v realitní trh znatelně zlepšuje a domnívám se, že je to především díky očekávání, že náklady na financování budou i nadále klesat, a pocitu, že už jsme na dně cyklu, a tudíž ceny pravděpodobně budou dále růst,“ doplňuje Watson. A dodává, že v případě nemovitostí, které se objevily na trhu, nejde o prodej z naléhavé potřeby.
„Mnoho z nich bylo v plánu prodat již dříve v průběhu posledních let, ale podmínky neumožňovaly prodat takto velké nemovitosti z hlediska transakčního objemu, takže je majitelé drželi, dokud necítili zlepšení tržní situace a důvěru, že mohou oslovit investory, aniž by působili, že jsou v tísni,“ vysvětluje.