Bez vlivného investora, na nule, ale s podporou lidí, kteří jejímu nápadu věřili. Tak začalo podnikání Petry Doubkové. Dnes vede úspěšnou libereckou firmu EcoHaus a ze startupu se za rok a půl dostala ke třicetimilionovému obratu. A může za to malý papírek. Stačí ho přidat k prádlu a udělá stejnou službu jako prací gel či prášek. Až na to, že nepotřebuje plastové obaly a nejen díky tomu šetří přírodu.
Nápad dostala Petra Doubková už před čtyřmi lety, o rok později se přihlásila do soutěže startupů na liberecké Technické univerzitě.
„Původně jsem se pokoušela vyrobit produkty, které měly mít trochu jiné vlastnosti. Pomocí stroje na nanovlákna jsme chtěli do papírku zakomponovat stříbrné nanočástice, protože jsou silně dezinfekční. Tehdy bylo zrovna covidové období a mít výrobek, který prádlo zároveň vypere a vydezinfikuje, dávalo smysl,“ vzpomíná mladá podnikatelka.
Zlom nastal, když se začala víc zajímat o to, jaký dopad by takový papírek měl na životní prostředí. Zjistila, že nanočástice a stříbro se v odpadních vodách nerozloží tak, jak by si představovala, a pro přírodu by to byla zátěž. Jenže její cesta měla být biodegradabilní, tedy taková, při které se produkt rozloží na oxid uhličitý, vodu a biomasu biologickými procesy. A to ne všechny prací prostředky splňují.
„Navíc jsem chtěla mít coby studentka textilní fakulty jistotu, že prádlo ten můj výrobek taky vypere. Spousta alternativních prostředků to neumí a já nechtěla vyrábět nic zbytečného,“ přibližuje. Aby byl její výrobek funkční, musí menší množství chemických složek obsahovat. Momentálně však na fakultě životního prostředí testuje vylepšenou verzi, kdy se do třiceti dnů chemické látky obsažené v papírku beze zbytku rozloží.
Vraťme se ale na začátek. Aby mohla před lety svůj nápad uvést do praxe, spustila dvě crowdfundingové kampaně. Jedna se zaměřila na výrobu a vývoj, druhá na vůně. Od dárců vybrala potřebný milion korun.
„Považuji to za skvělý způsob, jak začít podnikat. Tím, že nám lidé poslali dopředu peníze, přispěli na výrobu a zároveň se stali ambasadory značky, pomohli nám vymyslet grafiku, vůně. Nikdo neznal mě ani produkt, ale všichni mé vizi věřili. A pro nás to byl velký závazek. Když jsem jim pak balení posílala i s děkováním, někteří mi říkali, že to ani nečekali,“ podotýká.
V Česku tak byla první, kdo s pracími papírky přišel. Jejich výhodou je, že nezaberou mnoho místa a nezbude po nich žádný odpad. Občas si je někdo splete s ubrousky na pohlcování barev, ty se ale na rozdíl od těch z EcoHausu při praní nerozpustí.
Výrobky jsou dermatologicky testované a jejich složení je co nejvíce uzpůsobené lidské pokožce. Přece jen v textilu je člověk čtyřiadvacet hodin denně, a je proto důležité prát v prostředku, který nebude kůži dráždit. „A máme ověřeno, že naše papírky mohou využívat i lidé s atopickým ekzémem,“ uvádí Petra Doubková.
S čím se ale museli v EcoHausu vypořádat, byla vůně. Podle Petry Doubkové chtějí mít čeští zákazníci prádlo co nejvíce voňavé, a to přesto, že paradoxně parfém je to, co je na prostředcích nejvíce dráždivé.
„Občas někdo napíše, že papírky jsou super, ale nevoní. Jenže prací prášek ani vonět nemá, na to jsou jiné prostředky, prášek má prádlo hlavně vyprat. Přesto se snažíme zákazníkům vyhovět, a tak jsme přišli extra s parfémem, kterého se pár kapek přidá do zásobníků na aviváž,“ prozrazuje podnikatelka produkt, jenž je na trhu měsíc. Kromě něj nabízí ještě voňavé ubrousky nebo vlněné koule do sušičky.
Zhruba osmdesát procent produktů vyrábí v Česku, zbytek za hranicemi. Ne vždy jsou v tuzemsku k dispozici potřebné technologie a místní chemické firmy prý často nechtějí jít do inovací.
„Jen za rok naše papírky vypraly už dva miliony praček, ušetřily dvě stě tisíc plastových obalů a 250 tisíc litrů vody, kterou obsahují prací gely. Pokud by s papírky pral každý, ušetříme ročně až osm tisíc tun plastového obalu.“ Papírky jsou vhodné i na ruční praní a použít je lze i při nízkých teplotách.
Firmu podporuje celá řada influencerů, ostatně je to součást marketingového plánu, který se Petře osvědčil v době, kdy se v osmnácti pustila do prvního byznysu a otevřela si módní butik. „Pokaždé, když se v mém oblečení objevila nějaká známá tvář, prodeje šly okamžitě nahoru,“ vzpomíná Petra na své podnikatelské začátky.
V EcoHausu vymýšlí několikrát ročně i limitované edice. „Snažíme se být hraví, veselí. Papírky balíme do recyklovatelného papíru s květinovým vzorem. Je to takový náš podpis. Potrpím si na lovebrandy, na malé značky, a to se pak odráží i v naší filozofii,“ podotýká Petra Doubková.
Ke spolupráci ji nedávno přizvala třeba návrhářka Beata Rajská, která její výrobky propagovala na své přehlídce, spojila se s ní například firma Matějovský nebo Answear či značka Poner.
Do expanze se EcoHaus zatím příliš nehrne. Nejdříve si chce vydobýt silné postavení na tuzemském trhu. Pokud se někdy na zahraničí zaměří, pak spíše než nad Evropou přemýšlí Petra Doubková nad americkými, asijskými nebo africkými zákazníky.
„EcoHaus vznikl ze studentského nápadu, nemám žádného investora, od začátku jsme nastavení tak, že si nejdříve musíme peníze vydělat. A nemohu si dovolit nějaké zbrklé kroky, proto jsem obezřetná a volím spíše vyčkávací taktiku,“ upozorňuje.
A ta zatím vychází. S nabídkou už přišli takoví velcí hráči jako drogerie Rossmann, Globus nebo Alza. Ti jí nabídli, že její produkty zahrnou do svého sortimentu. A před uzavřením smlouvy je i s Rohlíkem. „Je to pro mě prestiž a důkaz, že nám věří velké brandy. Naší cílovou skupinou jsou ženy kolem čtyřiceti let a důvěra je pro nás velmi důležitá,“ uzavírá Petra Doubková.