Do Prahy se po dvou letech vrací nejprestižnější hokejová soutěž světa – kanadsko-americká NHL. A český fanoušek za to z velké části vděčí byznysu. Za uspořádáním akce stojí hned několik tuzemských miliardářů.

Dosud není veřejně příliš známé, kolik jich doopravdy je, natož jaké drží majetkové podíly. Jisté však je, že rozhodnutí zhruba desetičlenné partičky z Berouna vsadit zkraje devadesátých let svůj čas, energii a peníze na rozjezd sázkové kanceláře bylo patrně nejlepší v jejich životech.

Dneska skupina Tipsport, která vedle stejnojmenné sázkovky čítá i její sesterskou Chanci či Loterii Maxa (dříve Korunka), suverénně drží pozici nejvýraznějšího hráče svého oboru v tuzemsku s tržním podílem kolem 75 procent a hrubým ziskem přesahujícím osm miliard korun.

I díky tomu si může dovolit dávat každý rok stovky milionů korun do nejvýznamnějších sportovních událostí v zemi, což z ní činí největšího soukromého donora v téhle oblasti.

Skrze Tipsport a Chanci sponzoruje dvě nejvyšší fotbalové a hokejové ligy, řadu profesionálních klubů v obou nejoblíbenějších sportech nebo neustále se rozpínající MMA organizaci Oktagon. Léta spolupracuje i s lyžařkou a snowboardistkou Ester Leteckou nebo hokejistou Davidem Pastrňákem.

Obzvláště pro hokej pak mají ve firmě slabost. Kromě Tipsport extraligy a Maxa ligy sponzorují také mistrovství světa v hokeji, Hokejovou ligu mistrů, Univerzitní hokejovou ligu a poslední roky jsou také oficiálním partnerem NHL pro Česko a Slovensko, v níž září již zmiňovaný útočník Bostonu Bruins a nejlépe placený český sportovec Pastrňák.

Ačkoli spojování se sázením bylo ve strukturách NHL dlouho odmítáno kvůli gamblingu, její vedení si časem uvědomilo, že si obě strany mohou být navzájem velmi prospěšné, neboť se svými produkty cílí na stejnou klientelu.

„Troufnu si tvrdit, že kdyby tu Tipsport nebyl, motivace NHL přivážet svou show do Česka každé dva tři roky by byla řádově nižší,“ říká sebevědomě Martin Ptáčník, vedoucí oddělení sponzoringu a eventů v Tipsportu, jejž v roce 1991 založil Vratislav Randa s Jaroslavem Noskem, Jiřím Dragounem, Jaroslavem Beranem nebo manžely Havlíčkovými.

„V NHL vidí, jaké aktivity kolem hokeje v Česku děláme, jak moc nás komerční trh zajímá a jak s ním umíme pracovat. Kdyby necítili silného partnera, nebude pro ně Česko tolik atraktivní,“ pokračuje Ptáčník.

Pravdou je, že vedle nižších desítek milionů korun, jež společnost během dvou let pošle za oceán, napumpuje minimálně ještě jednou tolik do dalších marketingových aktivit. Dává jí to však maximální smysl.

Jako všechny sponzoringy mají v Tipsportu i tento velmi dobře spočítaný. NHL dlouhodobě náleží nálepka jednoznačně nejpopulárnější soutěže v nabídce; ročně na ni Češi vsadí jednotky miliard korun.

Kdyby partnerství neměli, sázkaři by si nejsledovanější hokejové zápasy, jichž se ročně jen v základní části odehraje 1312, i tak určitě našli. Dost možná ale ne v tak hojném počtu. „Nemohli bychom naplno používat marketingové nástroje, nebyli bychom tolik vidět, a když nejste vidět, lidé si nevsadí,“ komentuje Martin Ptáčník.

Kromě práva na používání oficiálních názvů, symbolik či log týmů dostane sázkovka na oplátku také přístup k herním datům generovaným technologií NHL Puck and Player. Ta umožňují sledovat individuální statistiky, jako je třeba čas hráče strávený v útočném pásmu nebo na puku, a na základě nich vylepšovat sázkové příležitosti, jinými slovy: rozšiřovat potenciální zdroje příjmů.

Coby partnerovi Tipsportu náležejí rovněž stovky vstupenek na pražské zápasy, o něž může uspořádat soutěž pro své klienty, což mu (znovu) umožňuje přimět více lidí k sázení. Nehledě na to, že větší pozornost upřená na start ligy mnohem rychleji probouzí zájem sázkařů o celou soutěž.

Právě zápasy konané v hlavním městě v rámci takzvané NHL Global Series tak představují gamechanger celé dohody. Nebýt garance, že během dvou tří let (záleží, jak je aktuálně nastavená smlouva) se v Praze uskuteční alespoň jednou, by tuzemská sázková jednička do partnerství nešla.

Dlouhodobým cílem nejen berounských miliardářů a jejich týmu je dostat do hlavního města Davida Pastrňáka s Bostonem, u českých fanoušků nejpopulárnější zámořský celek současnosti.

A ideálně v kombinaci s Edmontonem Oilers, v jehož řadách nastupují hvězdní útočníci Connor McDavid, který je už ve svých 27 letech považován za jednoho z nejlepších hráčů hokejové historie, a Leon Draisaitl, aktuálně nejvýdělečnější hokejista světa, který nedávno uzavřel osmiletý kontrakt na 112 milionů dolarů, tedy přes dvě a půl miliardy korun.

Utkání těchto dvou týmů v libeňské O2 areně se však rovná utopii. O tom, jaká americká či kanadská organizace zrovna vyrazí na zahájení ročníku do Evropy, se vyjednává na úrovni vlastníků a že by se v tomto směru ochotně předháněli, se říct nedá.

Faktorů, proč se klubům příliš nechce přes půl planety na dva zápasy, je několik: od zdlouhavého cestování přes velmi nákladné pojistky až po skutečnost, že tím každý přichází o jeden domácí zápas před zaplněnou halou, tedy i část peněz ze vstupného, občerstvení nebo fanshopu.

I tak se ale v pátek a v sobotu budou na ledě před zraky sedmnácti tisíců diváků prohánět hokejisté světového formátu v dresech tradičních celků – Buffala Sabres a New Jersey Devils. Týmů, v nichž výraznou stopu zanechali čeští hokejisté Dominik Hašek s Patrikem Eliášem a ve kterých nyní nastupují současné hvězdy Rasmus Dahlin, Jack Hughes, Nico Hischier nebo Ondřej Palát, pátý nejvýdělečnější sportovec z Česka.

Jak se jim (ne)bude dařit přitom nebudou sledovat jen zakladatelé Tipsportu, ale dost možná i další zástupci Forbes žebříčku nejbohatších Čechů.

VIP lóži v O2 areně, která mimo jiné spadá pod PPF vlastněnou Renátou Kellnerovou s rodinou a vedenou Jiřím Šmejcem, si pronajímá například majitel developera Trigema Marcel Soural, zdravotnická společnost Agel Tomáše Chrenka, logisticko-potravinářský holding Hopi rodiny Piškaninových, betonář Best, jenž je součástí stavební skupiny DEK Víta Kutnara nebo Creditas finančníka Pavla Hubáčka, tváře aktuálního vydání magazínu Forbes.

V současnosti na obě dvě utkání NHL Global Series zbývají k prodeji desítky vstupenek. Nejlevnější dostupné jsou k dispozici za pět a půl tisíce korun.