Značka Mall bývala gigantem ve světě online nakupování. Ještě před pár lety patřila mezi největší internetové prodejce v Česku i na Slovensku, ale navzdory své oblibě mezi zákazníky je celá skupina dlouhodobě ve ztrátě.
Objem prodaného zboží v celé skupině Mall Group v poslední době prudce klesá, stále je hluboko v červených číslech a ztrácí zákazníky. Podívali jsme se blíže na to, jaká je budoucnost této značky.
Skupinu Mall Group tvoří několik e-shopů v pěti zemích. Konkrétně v Česku, na Slovensku, v Chorvatsku, Maďarsku a ve Slovinsku. Mateřská společnost Allegro z Polska se v současné době snaží celou skupinu Mall Group změnit, což v tuzemsku přineslo i škrty a propouštění. Nejvýznamnější událostí v ozdravení skupiny byl hojně medializovaný konec internetového prodejce elektroniky CZC.cz, který přechází na tržiště Allegra.
Špatné hospodářské výsledky Mall Group rozhodně netěší polské Allegro, které Mall Group koupilo před čtyřmi lety v přepočtu asi za 23 miliard korun. Již tehdy se spekulovalo, zda tato částka není přemrštěná, vzhledem k tomu, že Mall generoval kromě jednoho ziskového roku pouze ztrátu.
V červených číslech
Za poslední čtyři roky byla Mall Group v černých číslech pouze jednou, a to v roce 2021, k čemuž výrazně přispěl rozmach online nakupování v době covidové pandemie.
Od té doby je segment Mall stále v červených číslech, jak ukazují i nejnovější finanční výsledky. Za první pololetí roku 2024 dosáhl zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA) úrovně minus 31,5 milionu eur, téměř 800 milionů korun. Za stejné období loňského roku to bylo v přepočtu minus 28 milionů eur.
Slovenské pobočce se daří
Navzdory potížím celé skupiny Mall Group vykazuje slovenská pobočka, spravovaná společností Internet Mall Slovakia, dobré hospodářské výsledky. Za posledních pět let vykázal slovenský Mall dokonce zisk ve výši přibližně jednoho milionu eur. Loňský obrat činil sedmdesát milionů eur, ukazují data z Finstatu.
Třetím ukazatelem je pokles počtu aktivních zákazníků v segmentu Mall, kteří uskutečnili alespoň jeden nákup za dvanáct měsíců. Za jeden rok přišli téměř o dvanáct procent aktivních zákazníků, což představuje přibližně čtyři sta tisíc osob. V současné době mají 3,7 milionu aktivních zákazníků.
Změny v marketingu
Společnost Allegro se snaží uzdravit Mall tak, že ztrátové produkty s nízkou marží už nebude propagovat tak výrazně jako dříve. „Se zaměřením na zvýšení ziskovosti Mallu jsme omezili marketingovou podporu mnoha nízkomaržových nebo mainstreamových produktů, jejichž prodej nesplňoval očekávání, a generoval tak ztrátu,“ vysvětluje pro Forbes Marcin Gruszka, šéf komunikace Allegro Group.
Podrobněji to vysvětluje i na konkrétních výrobcích, například na elektronice. Podle něj je sortiment Mallu silně orientován na elektroniku, ale maloobchodní prodej tohoto sortimentu s nízkými maržemi pro prodejce klesá. „Pokles počtu nakupujících a hrubé hodnoty zboží (GMV) je přirozeným důsledkem vyřazení těchto výrobků z nabídky,“ říká Gruszka a dodává, že tento „finanční efekt změn je dobře patrný na jejich výsledcích“.
Meziroční pokles GMV na konci prvního pololetí roku 2024 činil 37 procent, zatímco upravená EBITDA společnosti Mall zůstala zhruba na stejné úrovni a marže jako procento GMV se zlepšila z minus dvanácti na minus osm procent. „To znamená, že se nám postupně daří eliminovat ztrátovou část nabídky,“ tvrdí Gruszka.
Budoucnost značky Mall
Finanční ředitel společnosti Allegro Jonathan Eastick v nedávném rozhovoru pro Forbes uvedl, že Poláci pracují na snížení nákladů značky Mall. Díky tomu by se mohl stát efektivnějším a úspěšnějším obchodníkem na online trhu.
„Stejně jako máme 150 tisíc obchodníků v Polsku, kteří prodávají na našem tržišti, chceme mít řadu těchto nezávislých prodejců i na Slovensku. Značka Mall tak bude na Slovensku působit i nadále. Pro slovenské zákazníky je to známá a důvěryhodná značka,“ zmínil Eastick.
Obchod desetiletí
Příběh české Mall Group odstartoval podnikatel Jakub Havrlant. V roce 2014 vybudoval síť e-shopů E-commerce Holding. Později uzavřel strategické partnerství s dvojicí miliardářů Danielem Křetínským a Patrikem Tkáčem. Tradiční investory přesvědčil, že digitální byznys má budoucnost. Nová skupina začala kupovat jeden e-shop za druhým.
Pod křídly E-commerce Holdingu skončil i zmiňovaný internetový prodejce elektroniky CZC.cz. O několik měsíců později vznikla Mall Group, když se k trojici Havrlant, Křetínský a Tkáč připojil ještě někdejší nejbohatší Čech Petr Kellner. Stejní investoři, rovněž s pomocí skupiny PPF, koupili Mall a srovnávač cen Heureka. Šéfem nově vzniklé skupiny Mall se stal Havrlant.
V roce 2021 polská společnost Allegro oznámila, že kupuje stoprocentní podíl v českých firmách Mall Group a WE|DO. Tento obchod byl jedním z pěti největších prodejů tuzemské společnosti za posledních deset let. Prodávajícími akcionáři byly Kellnerova PPF (čtyřicet procent), EC Investments patřící Patriku Tkáčovi a Danielu Křetínskému (čtyřicet procent) a také Rockaway Capital Jakuba Havrlanta (dvacet procent).