Už dnes večer se pražským Obecním domem rozeznějí smyčce Českého národního symfonického orchestru. Jeho koncert však tentokrát není určen fanouškům klasiky ani filmové hudby, ale potěší hlavně hráče videoher. Bude se hrát hudba z her Arma, DayZ, Vigor nebo Ylands.

Čtveřice titulů má společného autora – největší české videoherní studio Bohemia Interactive neboli Bohemku, fanoušci pražského fotbalového klubu prominou. Klíčová firma podnikatelského impéria miliardářů Marka ŠpanělaSlavomíra Pavlíčka slaví v Obecním domě pětadvacet let na trhu. Výročí však vyšlo na dobu, kdy globální videoherní průmysl čelí zpomalení, jaké nezažil celé dekády

Bohemka nicméně slaví, protože její byznys zůstává navzdory situaci na trhu solidní, i když v posledních letech nevydala žádnou vlastní velkou hru. Slaví, že čtvrtstoletí na scéně ustála, přestože ze začátku měla namále. 

Je také téměř posledním velkým tuzemským studiem, které zůstalo v českých rukou, kromě ní už je v této množině pouze SCS Software rodiny Šeborových. Podnikatelské duo Španěl & Pavlíček drží v Bohemce šedesát procent, a udržuje si tak nad firmou pohodlnou kontrolu. Zbylých čtyřicet patří čínskému Tencentu.

info Foto David Turecký
Marek Španěl a Slavomír Pavlíček, Bohemia Interactive

Pětadvacetiletá cesta firmy od první zakázky za pět tisíc korun až k celosvětové popularitě a miliardovým tržbám rozhodně nebyla jednoduchá. Tenhle byznysový příběh má v sobě všechno: sny, tvrdou práci, zklamání i úspěch, vše obalené notnou dávkou dramatu.

Je v něm balancování na hraně bankrotu, taktický simulátor pro armády NATO, měsíce, které čeští vývojáři strávili v řeckém vězení, nebo spolupráce s předními světovými médii v boji s dezinformacemi na sítích.

Nechme se proto tóny symfonického orchestru přenést o 25 let zpátky tam, kde to všechno začalo – do pohádkového světa Mrazíka.

První úspěchy

Pro herní studio známé zejména válečnými simulacemi, které má před svým sídlem zaparkovaný pojízdný tank, je příběh jeho začátků poněkud atypický. Tahle roztomilá kreslená point-and-click adventura vznikla na přelomu tisíciletí jen jako vedlejší projekt. 

Studio bylo tehdy téměř plně zaneprázdněno vývojem svého průlomového titulu, přesto se Mrazík v herní komunitě ujal. Pomohla distribuce skrze přílohy herních časopisů, spousta pirátských verzí a dabing Martina Dejdara.

Nicméně pozornost vývojářů Bohemia Interactive, vedených bratry Markem a Ondřejem Španělovými a financovaných podnikatelem Slavomírem Pavlíčkem, se tou dobou upírala hlavně na vývoj hry s pracovním názvem Poseidon. 

Této simulaci studenoválečného konfliktu, v němž sovětský generál napadne základnu NATO, dlouho nikdo nevěřil. Technologicky pokročilá hra s otevřeným světem zaujala až britské studio Codemasters (dnes patřící pod Electronic Arts), které ji vydalo v roce 2001 pod názvem Operace Flashpoint.

Hra šla na dračku v Evropě i za oceánem. Původní „krabicové“ verze se prodalo více než dva miliony kusů. I díky Marku Španělovi a jeho převleku ruského armádního důstojníka, do něhož se navlékl na toaletách výstaviště v Los Angeles, kde probíhal obří herní veletrh E3.

Bankrot na dohled

Záhy po prodejních úspěších se vývojáři dali do vytváření pokračování. Jenže projekt s pracovním názvem Game 2 nedopadl dobře. Bohemka přecenila své síly a příliš se soustředila na nepodstatné detaily, jako například správný lesk očních bulv hráčské postavy. Slovy Marka Španěla: „Zbyla nám nesourodá hromádka, z níž jsme nebyli schopni hru poskládat.“ 

Nedodržování termínů vydavatele rozzlobilo a Codemasters vrhli do Flashpoint dvojky vlastní síly. Představy Čechů a Britů o výsledku se začaly rozcházet a Bohemka se s Codemasters rozkmotřila. Dnes už proto název Operace Flashpoint nesmí používat – původní hře říká Arma: Cold War Assault. 

Rozchod s Brity způsobil Bohemce značné finanční problémy. Ztratila přístup ke spoustě kódu ze svého herního hitu, tržby z verze první hry pro Xbox výrazně zaostaly za očekáváními a spoustu času a energie utopila ve vývoji nepoužitelného pokračování. Bankrotu se vyhnula jen se štěstím.

Zachránil ji nápad se simulacemi pro armádu. Už po úspěchu Operace Flashpoint, který Bohemce přinesl řadu zahraničních fanoušků, se Marek Španěl s jedním z nich domluvil a rozjeli společně podnik v Austrálii. Na pláži u Sydney začaly na herní bázi vznikat taktické simulátory, které by armáda mohla využít u výcviku.

Po pár letech se operace přesunula do Prahy, kde vznikla nová divize Bohemky s názvem Bohemia Interactive Simulations. Teprve pak se tomuto byznysu začalo dařit a nový finanční polštář udržel celou firmu nad vodou. Postupně se z divize stala samostatná entita. V roce 2013 v ní za vyšší stovky milionů korun koupil většinu globální investiční fond Riverside. 

Po rozchodu s Codemasters bylo Bohemce jasné, že bude potřebovat co nejdříve vydat novou hru. Poučena z nezdarů Game 2 vzala, co jen šlo, ze svého průlomového titulu a jeho nedokončeného pokračování a vytvořila novou válečnou simulaci. 

Titul Arma: Armed Assault vyšel v roce 2006. A odstartoval nejúspěšnější herní sérii v historii Bohemia Interactive, která upevnila pozici českých studií na globálním videoherním trhu. Počítáme-li celou sérii, Arma se stala nejprodávanějším počinem v historii českého herního průmyslu. 

Arma byla přímým následovníkem původní vize Bohemky o realistické vojenské simulaci. Nabídla hráčům intenzivní taktické boje s důrazem na strategické rozhodování a týmovou spolupráci. Arma II následovala v roce 2009, přinesla výrazně vylepšenou grafiku, komplexní umělou inteligenci a rozšířenou hru více hráčů.

Herní sérii od začátku provázejí široké možnosti modování samotnými hráči, které se staly typickým rysem titulů od Bohemia Interactive. Hráčská komunita, jež vytváří různá vylepšení pro hry, čítá v případě Bohemky stovky tisíc lidí. 

„To jsou desítky tisíc modifikací všeho druhu, různé typy kompletně zpracovaných vojenských stran, prostředí, scénářů… Takřka nekonečný přísun obsahu pro tu hru, což je obrovským přínosem,“ popisuje Marek Španěl.

Po prvních dvou Armách, spoustě modů a několika oficiálních datadiscích došlo i na akvizice. V roce 2010 Bohemka posílila své vývojářské kapacity převzetím menších studií Black Element Software a Altar Games.

Vedle práce na sérii Arma Bohemia Interactive vytvořila letecký simulátor. V roce 2011 vyšel titul Take On Helicopters, kde se tvůrci zaměřili na realistický zážitek z pilotování vrtulníku u různých přepravních, záchranných a samozřejmě vojenských misí. 

Rok nato zasáhla studio významná rána, a o jeho existenci se tak tehdy poprvé dozvěděla i široká veřejnost mimo hráčskou komunitu.

Vývojáři za mřížemi

Řecká policie totiž zatkla a obvinila ze špionáže dva zaměstnance Bohemky, kteří si na ostrově Lemnos fotili vojenské objekty. 

V řeckém vězení strávila dvojice více než čtyři měsíce. Kauza nabobtnala do menší diplomatické krize a zpravodajství bylo plné článků o mladých Češích se zálibou ve vojenské technice. Na svobodu je na kauci dostalo až to, že se za ně přimluvil český premiér Petr Nečas a prezident Václav Klaus. Hrozilo jim dvacet let za mřížemi a s odvoláním u řeckého soudu nakonec uspěli až po šesti letech a vyvázli s podmínkou.

Tou dobou Bohemka vydávala hru Carrier Command: Gaea Mission, kombinaci realtimové strategie se simulací odehrávající se ve vesmíru, ale její pozornost poutalo hlavně řešení řecké krize. 

K nerozeznání od reality

Další díl Army s pořadovým číslem tři vyšel v roce 2013. Kromě vylepšené grafiky přišla hra s dynamickým počasím, pokročilou animací a přepracovaným fyzikálním modelem pro vozidla a balistiku.

I když jde o více než deset let starý titul, má tak dobrou grafiku, že dezinformátoři šíří záběry z Army 3 po sociálních sítích a vydávají je za skutečná videa z války.

V posledních letech se to děje u všech větších vojenských konfliktů, války na Ukrajině a v Izraeli nevyjímaje. Bohemia Interactive kvůli tomu zřídila přímou linku například s hlavními evropskými zpravodajskými agenturami Reuters a AFP, kterým pak s identifikací záběrů pomáhá. 

„Stále se to bohužel děje. Tohle zobrazování konfliktu nás netěší a děláme, co můžeme, abychom tomu zabránili. Ale částečně je lichotivé, že si k tomu vybírají zrovna naši hru,“ řekl nedávno Forbesu Slavomír Pavlíček.

Studio už oznámilo, že série Arma bude pokračovat čtvrtým dílem. „Ale ještě pár let potrvá, než bude hra hotová,“ říká Pavlíček.

Mezi nejprodávanějšími tituly z dílny Bohemia Interactive zůstává i v současnosti více než dekádu stará Arma 3, ale daří se i střílečce s nádechem hororu DayZ, která vyšla v roce 2018. Tento titul od vývojáře Deana Halla vznikl původně jako mod pro Armu 2 už v roce 2012, ale stal se natolik populárním, že ho společnost vydala jako samostatnou hru. 

Ve stejné době se Bohemka pustila i do projektu, kterým výrazně odbočila od dosavadní trajektorie plné stříleček a válečných simulací. V roce 2018 vyšla kreativní adventura Ylands, cílící na mnohem mladší publikum, jež vzhledově připomíná Minecraft. Následovala její vzdělávací verze Ylands EDU, kterou se firma momentálně snaží dostat do českých základních škol.

Se vzdělávací hrou se Bohemka snažila prosadit i na čínském trhu, kde to má vzhledem k drakonickým regulacím se svými válečnými simulacemi mimořádně těžké. Měl jí s tím pomoct čínský Tencent, největší videoherní společnost na světě a od roku 2021 strategický partner Bohemia Interactive s minoritním podílem. 

Čínský trh je však pro české studio stále odbytištěm s minimálním významem, generuje zde zhruba 2,5 procenta až pět procent svých tržeb. Nejdůležitějším trhem je pro Bohemku Severní Amerika. „Tam realizujeme čtyřicet procent našich příjmů, následuje Evropa a daří se nám rozvíjet trh Jižní Ameriky nebo Jižní Afriky,“ říká Pavlíček. 

Pro studio je teď prioritou přechod na novou technologii Enfusion. Je to takzvaný herní engine, tedy jakýsi základ všech videoher, soubor rámcových nástrojů a systémů zajišťujících, aby hra správně fungovala.

Bohemia Interactive si ho od základů postavila sama a je na něj náležitě hrdá – na světě totiž není mnoho videoherních studií s dostatečným know-how k vytváření vlastního enginu pro podobně komplexní hru. Loni vydala Bohemka hru Arma Reforger, první hru poháněnou enginem Enfusion.