Vídeň byla letos už podesáté za sebou zvolena nejlepším městem pro život, a je tak nespornou inspirací pro Prahu a další města v Česku. Příkladem, jak se u Vídně inspirovat, je třeba celková revitalizace jedné z hlavních nákupních ulic, Mariahilfer Strasse. Změnit téměř dva kilometry dlouhou třídu se 70 tisíci chodci, 16 tisíci auty a třemi tisícovkami cyklistů denně na místo harmonického soužití obyvatel, podnikatelů i turistů, to je opravdu gigantický úkol. A to i pro velkoměsto dlouhodobě řízené politiky, kteří respektují názory lidí.

Celá transformace Mariahilfer Strasse začala na podzim roku 2010 a novou podobu ulice si lidé poprvé mohli užít v létě 2015. Může se to zdát dlouho. Kdo ale detailněji zná třeba postup revitalizace Václavského náměstí, tiše závidí, případně tleská tak jako účastníci konference Přátelské město 2019. Tam o proměně mluvila Clarissa Knehsová, specialistka na rozvoj veřejného prostoru z vídeňského magistrátu.

Co bylo pro úspěšnou revitalizaci klíčové?

Většina času patřila dialogu se všemi zúčastněnými, od majitelů prodejen až po handicapované lidi. Důležitá byla taky komunikace s experty, a to včetně těch, kteří měli kritické názory. Používali jsme ke komunikaci různé způsoby: osobní rozhovory, improvizované workshopy přímo na ulici, web, sociální média nebo newslettery. Když se proti projektu obrátila část rakouských médií, došlo i na krizovou PR komunikaci.

Návrhy řešení jsme lidem ukazovali také na workshopech a finální verzi jsme testovali na části ulice. Zjišťovali jsme rovněž názory lidí pomocí průzkumu – oslovili jsme skoro 50 tisíc osob a díky jednoduché metodě se vyjádřilo 33 tisíc z nich.

Ptali jsme se jasně – jste pro konkrétní řešení, nebo proti němu? Odpověď už ale byla méně jasná – pro se vyjádřilo 53,2 procenta respondentů. Mohlo by to vypadat jako nepřesvědčivé vítězství, lidé ale obecně mají značnou nedůvěru ke všem velkým změnám. Po ukončení revitalizace už se nová Mariahilfer Strasse líbila 70 procentům lidí.

Obrázek úspěšné revitalizace vhodně doplňuje analýza, kterou nedávno uveřejnili realitní poradci ze společnosti CBRE. Radikální omezení vjezdu a parkování motorových vozidel sice vedlo ke krátkodobým výpadkům obratu místních prodejen, následně ale došlo k jejich oživení.

Mariahilfer Strasse se dokonce podle realitních expertů stala hlavním cílem mezinárodních značek směřujících do Rakouska. Své vlajkové prodejny tam mimo jiné otevřely třeba Nike nebo Asics. Podle analýzy je teď na Mariahilfer Strasse dokonce víc zákazníků než před revitalizací. To je hodně velký úspěch.

Tradiční nákupní třídy totiž poslední dobou trpí kvůli rostoucím obratům internetového obchodu. Výrazné vylepšení Mariahilfer Strasse tak může této tradiční nákupní ulici pomoct nejenom v boji se současnou konkurencí, ale i s tou budoucí.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Pro nás je úspěšná revitalizace Mariahilfer Strasse dobrou zprávou v řadě směrů. Jako turisté máme možnost se za pár korun zajet podívat na to, jak vypadá ulice přátelská ke všem zúčastněným. Jako zákazníci si můžeme nakoupit v prodejnách, které v běžných obchodních centrech nenajdeme. A pokud náhodou patříme k těm, kdo zodpovídají za rozvoj našich měst, pak máme skvělou příležitost něco se od Vídně přiučit.