Adam Kolesa nastoupil do firmy Foodora v momentě, kdy se ještě jmenovala Dáme jídlo, a právě on stál jako šéf za rebrandingem největší doručovací platformy na českém trhu. Té se daří dobře, letos roste o zhruba dvacet procent a tržby se pohybují okolo jedné a půl miliardy korun.
Období, kdy je objednávek nejvíce, je právě teď. V listopadu a prosinci bývají kurýři nejvíce vytížení. Může za to počasí, ale i předvánoční shon. Podle Adama Kolesy navíc padají se závěrem roku i předsevzetí, takže si lidé objednávají více jídlo i z fast foodu. „Denně přijímáme tak od třiceti do čtyřiceti tisíc objednávek,“ přibližuje šéf platformy s tím, že doba doručení je průměrně kolem pětadvaceti, třiceti minut. „Letos se nám podařilo na sezonu lépe připravit, takže jsou menší zpoždění,“ podotýká.
Obecně jsou během dne největší špičky přes oběd a večer. Právě v poledních objednávkách jsou Češi specifičtí, v ostatních, hlavně západních metropolích se lidé odbaví rychlým sendvičem, v tuzemsku jsou ale lidé zvyklí na teplý oběd a delší pauzu.
Mateřskou společností je Delivery Hero, která je rozkročena v sedmdesáti zemích světa, na všech kontinentech, chybí pouze v Severní Americe. Přechod na jednotný brand v Evropě, kdy v každé zemi byla jiná značka, tak dával smysl a byl nevyhnutelný. A že to byl krok správným směrem, se stále potvrzuje. Z nedávných průzkumů trhu vyplývá, že lidé si na nový název zvykli rychle a Foodora patří k nejznámějším značkám. Navíc už existovala ve Skandinávii, která patří mezi nejsilnější trhy, hlavně ve Švédsku.
„Růžová barva je výrazná, je vidět a nikdo jiný ji nemá. Sice hlavně v menších městech ji moc kurýři nosit nechtějí, ale postupně si na to zvykají. A hlavně mezi mladými lidmi ten současný brand rezonuje mnohem víc než Dáme jídlo,“ přibližuje Adama Kolesa.
Foodora je na českém trhu mezi třemi největšími hráči lídrem. Získat si takovou pozici ale není vůbec jednoduché. Trh roste podobným tempem jako růžová platforma. „Tenhle byznys je velmi nízkomaržový a zákazníci většinou moc nepřebíhají, když jsou se službou spokojeni. I proto se snažíme nabízet stále něco nového. Stavíme také na předplatném, kdy za nějakou cenu má zákazník dopravu zdarma. Sice nás to něco stojí, ale dává to smysl z hlediska loajality klienta, který si k nám vyvine větší vztah,“ vysvětluje šéf Foodory.
Investice míří také do logistiky, především do náboru kurýrů a jejich platů. I díky tomu je prý služba mnohem lepší než roky předtím. Základem je totiž stále to, že objednávka dorazí k zákazníkovi včas.
V současnosti rozváží Foodora jídlo ze sedmi a půl tisíce restaurací ve 170 městech, každý měsíc se snaží služby nabízet v dalších dvou městech. Právě restaurace stále tvoří devadesát procent všech objednávek, deset procent pak vlastní foodmarkety a partneři.
„Nově máme spolupráci s Albertem a Globusem, chceme mít rovněž velký výběr kytek, vinoték, zdraví a krásy nebo lékáren, kdy jsme před pár měsíci začali rozvážet sortiment z Dr. Maxe. Změnami prochází i samotná aplikace, na Vánoce třeba chystáme zdvojnásobit dýško pro řidiče. To bude možné dát nově až po objednávce, zatímco dosud to šlo jen dopředu,“ prozrazuje Adam Kolesa.
Co všechno si nechávají zákazníci doručovat domů? Proč šéf Foodory sám občas rozváží? Jaké restaurace vedou v počtech objednávek? A s čím pomáhá firmě umělá inteligence? Odpovědi se skrývají v dalším díle Forbes Byznys podcastu.