Nasadit si 3D brýle a nechat se strhnout dechberoucí vizuální show kapely Kraftwerk, která vložila genetický kód elektronické muzice – pro řadu návštěvníků letošního Metronome Festivalu to byl vrcholný zážitek roku. Na pražské Výstaviště jich v červnu dorazilo 18 tisíc.
Posunout ambice pořadatelů ještě dál mají pomoci noví partneři, které festival ohlásil v těchto dnech. Přípravný tým rozšíří zkušený promotér Serge Grimaux a Serge Borenstein s Janem Ludvíkem z Karlín Group. Tedy stejná skupina, která začala v červenci provozovat Forum Karlín.
Klíčovou osobou bude pro festival zejména Grimaux. Třiašedesátiletý Kanaďan v 90. letech založil první českou síť na prodej vstupenek Ticketpro, v Praze pořádal obří koncerty The Rolling Stones, Michaela Jacksona nebo Davida Bowieho. Především však na sklonku 70. let stál u zrodu dnes největšího jazzového festivalu na světě.
Mezi Montreal International Jazz Festivalem a Metronomem vidí Grimaux řadu paralel. „Prahu považuji za skvělé místo pro podobnou akci, nahrává nám i perfektní termín na začátku festivalové sezony a obrovský potenciál díky dosavadní práci výkonného týmu.“
Zakladatelé festivalu David Gaydečka a Martin Voňka mluví o začátku nové éry a významném kroku k realizaci snu, s nímž akci před čtyřmi lety zakládali: udělat z něj jedničku mezi metropolitními hudebními festivaly. I proto přibyla do názvu lokalizace, festival se od pátého ročníku bude jmenovat Metronome Prague.
„Pro další rozvoj tak získáváme nejen finanční injekci, ale především partnery, kteří disponují značným know-how a rozsáhlou sítí mezinárodních kontaktů,“ raduje se Gaydečka.
Oproti čtyřicetimilionovému rozpočtu prvního ročníku nabobtnal letošní budget téměř na dvojnásobek. Gaydečka je rád, že letos poprvé se Metronome téměř překlopil do černých čísel. „Oproti původním plánům jsme jen v nepatrném skluzu.“
Aktuálně zajímavé světové kapely jsou ovšem drahé, honoráře se mohou vyšplhat až k milionu dolarů za vystoupení. Přestože výši investice partneři zveřejnit nechtějí, netají se ambicí přitáhnou na festival umělce z nejvyšší hudební ligy.
Na jména headlinerů příštího ročníku si budeme muset ještě chvíli počkat, dramaturgie festivalu se ale zřejmě měnit nebude. „Náš typický návštěvník je člověk mezi 25 a 45 lety, který si chce hudbu užít v prostředí a komfortu velkoměsta,“ konstatuje Gaydečka s tím, že je to poněkud širší věkový rozptyl, než u hudebních festivalů bývá obvyklé. I proto bývá line-up stavěn tak, aby si v něm vybral každý.
Navíc jde o zhýčkané návštěvníky, které je potřeba opečovávat. Návštěvnický komfort tak patří od začátku k prioritám festivalu. „Nejúspěšnější hudební události ve světě bývají často vyprodané ještě před zveřejněním line-upu umělců. Stejně důležité jako to, koho přivedete na jeviště, je vytvoření atraktivního prostředí, ve kterém lidé chtějí trávit čas. A pokud se bavíme o městských festivalech, důležité je taky vytvořit prostředí, které vhodně zapadne do existující komunity,“ míní Grimaux.
Organizátoři plánují zvětšit plochu festivalu na pražském Výstavišti, aby si lidé odnášeli zážitek z akce, kde máte prostor a nikdo vám nešlape po hlavě. Už letos šlo celý festival obkroužit po cestách lemovaných stánky s jídlem všeho druhu. Prakticky zmizely festivalové „cetky“, které zaplevelují konkurenci. Na Metronomu navíc k nadšení návštěvníků nejsou ani fronty.
Recenzenti i návštěvníci shodně chválí pořádek a čistotu, méně už bezhotovostní platební systém, který Metronome zavedl na třetím ročníku. Snahu o inovaci domácího festivalového provozu však napoprvé neprovázela zcela perfektní exekuce.
Výsledek? Naštvaní diváci a kritika na sociálních sítích kvůli špatné komunikaci, refundačním poplatkům nebo nefunkční online síti na spárování účtu se vstupenkou. Pořadatelé se však z chyb poučili a v dalším roce většinu problémů vychytali.
Metronome Prague se po čtyřleté existenci zavedl komfortní atmosférou a radostí, kterou je na festivalu cítit z obou stran pódia. Teď míří dál. „Naším cílem je naučit mezinárodní festivalové publikum, že festivalové léto začíná s Metronomem Prague,“ shoduje se nový producentský tým.