Řeklo se, že se bude jezdit elektroauty. A tak to bude. Když si Němci něco zamanou, jen tak ze svého neustoupí. A platí to i v případě spolkové vlády, která si naplánovala, že do příštího roku bude v Německu jezdit na milion elektroaut. Zatím jich je na německých silnicích registrováno ale jen 220 tisíc z celkových 47 milionů. Aby se elektromobilita skutečně prosadila, schválila vláda miliardový balíček na její podporu.

Ten už může skutečně znamenat průlom a definitivní Tschüss spalovacím motorům. Jak přesně chtějí Němce přesvědčit, aby ve velkém kupovali auta na elektřinu?

Klíčové je zvýšení dotací na jejich nákup. U vozů, jejichž pořizovací hodnota je do 40 tisíc eur, dostanou kupci místo dosavadních čtyř tisíc eur o 50 procent více, tedy nově šest tisíc eur. U dražších vozů do 65 tisíc eur se podpora zvýší na celkovou prémii pět tisíc eur.

Spolková vláda věří, že se díky vyšším dotacím podaří zvýšit atraktivitu elektroaut. Ta jsou totiž pořád výrazně dražší než srovnatelné modely s benzinovým nebo dieselovým motorem. Díky prémii, kterou z poloviny platí stát a z poloviny samy automobilky, se výsledné ceny aut alespoň přiblíží.

Dosavadní dotace, které v Německu fungují už tři roky, měly původně skončit už letos v létě. Pak je ale spolková vláda prodloužila do konce příštího roku a tento týden schválila další prodloužení až do konce roku 2025. Nachystané na to má zhruba dvě miliardy eur.

Nově má navíc příspěvek dostat i ten, kdo si koupí ojeté elektroauto – to však platí jen pro firmy a jejich služební vozy. Nárok na dotace ve výši tří tisíc eur budou mít i ti, kdo si koupí auta s hybridními pohony.

info HUOYUN Vozidlo čínské výroby, které je pro svou podobnost s vozem Smart přezdíváno „čínasmart“. Má však výrazně odlišné materiály, provedení, parametry i cenu. Do Česka bylo dovezeno deset huoyunů a většina je v majetku Asociace pro elektromobilitu ČR. Dojezd může být až 200 kilometrů, maximální rychlost 80 km/h.

Vedle samotných dotací se má v Německu výrazně rozšířit i síť dobíjecích stanic, které platí za zásadní předpoklad pro rozvoj elektromobility. Dnes jich je v zemi okolo 21 tisíc, během příštích dvou let má vzniknout na 50 tisíc nových čerpacích stanic na elektřinu. Předpokládané investice dosáhnou tří miliard eur. Hlavně mimo velká města totiž dobíjecí stanice stále výrazně chybí. Ambice spolkové vlády v tomto směru jsou přitom ještě masivnější: do roku 2030 má v Německu fungovat dokonce milion veřejných dobíjecích stanic.

Prodej elektroaut u našich západních sousedů letos razantně roste – jen od ledna do října se jich prodalo meziročně téměř o 90 procent víc. Jenže základ, ze kterého se takhle roste, je velmi malý a podíl na celkovém trhu je zanedbatelný. V praxi to znamená, že se prodalo přibližně 53 tisíc nových e-aut. Proti tomu si Němci letos koupili tři miliony nových vozů se spalovacími motory.

Rozsáhlá podpora elektromobility ze strany německých politiků nemá co do činění jen s ambicí rozvoje ekologické dopravy. Německým automobilkám se v posledních letech vyčítalo, že zaspaly dobu a propásly nástup e-aut. O to víc se to nyní snaží dohnat a výrazně investují do vývoje nových elektroaut.

Jen koncern Volkswagen chce do této oblasti investovat 33 miliard eur. A německá vláda přirozeně chce, aby to fungovalo a automobilový průmysl se svými stovkami tisíc zaměstnanců bezchybně šlapal dál.

V nejbližších měsících a letech by tak měly na trh přijít nejen od koncernu z Wolfsburgu desítky nových e-modelů. Aby se podařilo splnit klimatické cíle spolkové vlády, musí se jejich prodej zásadně zvednout. Aktuální plány počítají s prodejem sedmi až deseti milionů e-aut do konce příštího desetiletí. Jak vyjde tenhle plán, se teprve ukáže. Jasné je, že německá vláda je ochotná vytáhnout miliardovou pomoc.

V Česku můžou o dotaci na elektroauta požádat jenom firmy, města, obce nebo univerzity, fyzické osoby na příspěvek nárok nemají. Podle průzkumu společnosti STEM/MARK by přitom 57 procent motoristů pořízení elektrického auta lákalo, pokud by na něj získali finanční podporu od státu. Na to ale nejspíš můžou v nejbližší době zapomenout.