skip to main content
Startup týdne

Qusion chce vydělat na aplikaci proti blbé náladě. Od investorů čeká miliony

6 minut čtení

Tahle doba dobré náladě nenahrává. A uvědomují si to i Jiří Diblík s Ondřejem Kopeckým, kteří stojí za startupem Qusion. Právě z jejich dílny totiž vzešla aplikace VOS.health. Její úkol? Zlepšit psychiku těch, kteří ji používají, a tvůrcům a investorům pak samozřejmě vydělat peníze. Ideálně přinejmenším v řádu vyšších desítek milionů korun.

Že to není vize bez reálných základů, naznačuje na jedné straně zájem lidí z celého světa, kteří už si aplikaci fungující od konce loňského roku stáhli, ale i ochota investorů do takového projektu vložit svoje peníze.

A teď konkrétní čísla. „Uživatelů přímo s aplikací VOS máme přes třicet tisíc. A k tomu ještě asi sto tisíc dalších používajících zkušební verzi,“ říká Jiří Diblík, s tím, že většina stažení aplikace nabízené v devíti jazykových mutacích, proběhla v USA, Německu a ve Velké Británii. V Česku jde o nižší tisíce.

Plán pro letošek ale míří mnohem výš. Dvojice podnikatelů, kterým je oběma shodně třiadvacet let, věří, že jejich aplikace, za niž uživatelé platí roční poplatek 499 korun, se do konce roku uhnízdí v mobilu milionu uživatelů. A věří tomu i investoři. Skupina Miton do vývoje aplikace loni vložila už pět milionů korun, přičemž další investiční kolo právě probíhá. Podle Diblíka v něm může jít až o sedmimístnou částku.

Reklama

Digitalizace ve spojení se zdravotnictvím zkrátka táhne a v Qusion tenhle segment vnímají jako něco, co čeká extrémní růst a u čeho je aktuálně dobré být.

„Aplikace funguje jako prevence před depresí a dalšími psychickými problémy, ale také jako pomocník pro ty, kdo už takové problémy mají. Jde nám ale také o celkovou spokojenost,“ vysvětluje Diblík, jehož tým při vytváření obsahu aplikace pracuje s předními psychology a psychiatry, ale i s univerzitami v Česku a ve Velké Británii.

Českou tváří VOS.health je tak například Tereza Růžičková, která vystudovala experimentální psychologii v britském Oxfordu a v Česku stojí za iniciativou Nevypusť duši.

I díky jejím radám aplikace sbírá o uživateli všemožná data, která do ní buď zadá sám, jako je například aktuální nálada nebo událost, která se mu v konkrétní den stala, ale i data, která získá přímo z telefonu. To může být třeba údaj o délce spánku, době, kterou dotyčný strávil chůzí, nebo času stráveném používáním telefonu.

Všechna data pak analyzuje umělá inteligence a výsledkem je zpráva pro uživatele především o tom, co by měl dělat, aby se cítil lépe. Aplikace zároveň nabízí různé cesty, které zvyšují šanci na úspěch, například dechová cvičení, řízené afirmace, případně i kontakty na propojení s terapeuty.

Inovace na zakázku

Jak už bylo řečeno, pro letošek si šéfové Quison vytyčili za cíl milion uživatelů. Na první pohled se tak mohou jejich plány zdát být odvážné, ale za dvojici podnikatelů stojí zajímavé dosavadní výsledky. Firma s dvacítkou zaměstnanců a kancelářemi v Praze, Vysokém Mýtě a Curychu i přes loňský pandemický rok obratově vyrostla o třicet procent a dosáhla tržeb patnáct milionů korun.

Aktuální vydání magazínu
Reklama

Když se zakladatelů Qusionu zeptáte, v čem vlastně spočívá základ jejich byznysu, odpoví následovně: „Stavíme startupy na míru a přinášíme inovace na svět.“ Jenže co si za tím představit?

„Přijde k nám klient, který má v hlavě konkrétní nápad, a někdy také ne, ale ví, že potřebuje přinést do svého byznysu inovaci. My ji vymyslíme, navrhneme, naprogramujeme a výsledek pustíme na trh s tím, že ho pak často ještě dál společně rozvíjíme. Qusion vznikl, aby přinášel inovace na svět a vytvářel nové produkty, které před námi nikdo nepostavil,“ doplňuje Diblík, který byl před lety prvním Čechem, který se kvůli podnikání nechal zplnoletit ještě před dosažením osmnácti let.

Konkrétním příkladem takové inovační proměny může být třeba přerod firmy Easycoin, což byla první česká směnárna na kryptoměny. Před rokem 2019 fungovala jen na webu a v rychle se vyvíjejícím segmentu tehdy začínala působit značně archaicky. Nicméně i tak těžila z toho, že byla v Česku mezi prvními, které se na obchodování s kryptoměnami soustředily.

„Její majitel nás tehdy oslovil s tím, že ví, že je potřeba udělat něco, aby firma zůstala pro klienty přitažlivá a mohla dál úspěšně fungovat,“ vzpomíná Kopecký.

Výsledkem spolupráce byl kompletní rebranding na značku Bitstock+ a především pak nově vzniklá platforma, kde hlavní roli dostala aplikace pro mobilní telefony. Razantní proměnou ale prošel i web a bitcoinmaty, kterých má Bitstock+ po Česku kolem šedesátky.

Švýcarský domov

Vedle toho má Qusion další hlavní klienty, pro které rozvíjí digitální strategie a staví jim digitální produkty na míru, například AirBank, ČSOB nebo Nestlé. Třetina obratu firmy navíc vzniká ve Švýcarsku, kde se českému startupu podařilo trvale usadit.

„Když jsme zakládali firmu, od začátku jsme věděli, že cílíme na zahraniční trhy. Původně jsme zvažovali, že bychom byli aktivní na Středním východě, ale od toho jsme ustoupili, protože pro malou firmu bez peněz investorů to bylo příliš finančně náročné,“ vysvětluje Kopecký.

Aktivně český startup zkoušel ještě Berlín, kde proběhlo několik menších projektů, ale ani tam Qusion nakonec nezakotvil. Lépe to dopadlo ve Švýcarsku, kde Diblík s Kopeckým využili kontakty z doby středoškolských studií, kdy se bavili stavěním robotů a obráželi robotické soutěže po celém světě.

„Švýcarsko je přitažlivé z toho pohledu, že je to sice malý, ale finančně zajímavý trh. Je těžké se tam prosadit, ale když se vám to povede, k novým klientům se dostáváte poměrně snadno, protože si o vás mezi sebou řeknou,“ pochvaluje si Kopecký podnikání v alpské zemi, kde má firma dva místní zaměstnance.

Startup Qusion vedou (zleva) Tomáš Holický, Ondřej Kopecký, Adam Peterka a Jiří Diblík.

Vedle práce pro klienty a vývoje vlastní aplikace VOS.health si v Qusion loni přidali ještě jednu oblast podnikání, když získali majoritu ve firmě Flextend Electronics z Vysokého Mýta zaměřené na vývoj chytrých zařízení, například chytrých náramků. Kopecký, který má tuto akvizici na starost, ji popisuje jako něco, k čemu v Qusion dlouhodobě mířili.

„Logicky i ekonomicky dává smysl propojit svět softwaru a hardwaru. Dokážeme díky tomu pokrýt celý proces vývoje produktu, od vize až po její zhmotnění,“ říká Kopecký. A tento plán už má i konkrétní výsledek, kdy Qusion pomohlo postavit nový hardwarový startup ve Švýcarsku. Jeho detaily ale šéfové Qusion zatím popisovat nechtějí.

Reklama
Reklama