skip to main content
AdVoice

Nejistota se znásobila, ale zvládneme to, ujišťují šéfové českých firem

Jeden mění vnímání elektrokol v Česku a vytváří z nich užitečného a ekologického dopravního pomocníka, druhý šíří věhlas šikovných českých rukou na západě při stavbách nejprestižnějších kancelářských, výstavních nebo průmyslových budov. Jakub Ditrich a Leopold Bareš (na úvodní fotografii), dva šéfové firem a lídrů různých oborů. Přesto mají mnohé společné, protože uplatňují jasnou vizi s důrazem na inovace, udržitelnost a kreativní přístup. A hlavně vládnou klíčovou schopností do dnešní doby – odolností vyrovnat se se složitými situacemi a krizemi.

Pandemie a válčení na Ukrajině rozmetaly dodavatelsko-odběratelské řetězce, vystřelily nákladové položky a zamávaly s ceníky i fungováním pracovního trhu. „Mojí jistotou je nyní nejistota na n-tou,“ shrnuje realitu, v níž se jeho obor ocitl, Leopold Bareš, CEO a majitel firmy Sipral. Firma loni oslavila tři dekády a náleží k největším dodavatelům obvodových plášťů budov ze skla a lehkých kovů s tržbami kolem 1,3 miliardy korun ročně.

Bouřlivé období zažívá i cyklistická branže. „Je to úplně bláznivé. Nejdříve nebyly komponenty pro kola, pak se rozpadly dodavatelské řetězce. Je jasné, že se trh pročistí,“ líčí Jakub Ditrich, jednatel společnosti Ekolo.cz, největšího specializovaného prodejce elektrokol v tuzemsku.

O zakázky Sipral nyní nouzi nemá a jeho vlastní logistické centrum pro výrobu a skladování v Jirnech u Prahy je vytížené dostatečně. Projekty totiž obvykle zaberou jeden až tři roky a Sipral je evropskou špičkou oboru. Jenže na rozdíl od dřívějška už bohužel nelze po celou dobu projektu garantovat plnění za původně nastavených podmínek, na což si zákazníci obtížně zvykají. „Nastává doba, kdy nám klienti říkají: Tak nám vysvětlete, za jakých podmínek vaše ceny platí, a pokud se tyto podmínky změní, tak budeme reagovat,“ popisuje Leopold Bareš.

Trh s elektrokoly v uplynulých letech zažíval nebývalý boom. Loni tuzemský prodej stoupl o zhruba 2,5 procenta na 123 tisíc strojů. Jak Jakub Ditrich připomíná, tak teprve před 15 lety přivezl do Česka z Číny vůbec první elektrokolo. „Montovali jsme ho ve sklepě trochu symbolicky v pražské ulici Nikoly Tesly,“ vybavuje si.

Jakub Ditrich, majitel společnosti ekolo.cz

I původní odpůrci kol s baterií nakonec museli pochopit, že lidé je prostě chtějí a potřebují. Proto firma Ekolo.cz rozvíjí další nápady, například vybudovala síť nabíjecích stanic pro elektrokola Powerbox po celém Česku nebo provozuje půjčovnu elektrokol v sídle prodejny v pražské Krči s unikátní asistenční službou, aby nikdo nezůstal v případě potíží bez pomoci.

A pustila se do nákladních elektrokol, v jejichž potenciál Jakub Ditrich hodně věří. I z toho důvodu, že součástí státní dotace na podporu přírodě prospěšné elektromobility budou i nákladní neboli cargo elektrokola. Podpora se ale bude týkat jen flotil, nikoli jednotlivých strojů. „Připravujeme proto s ČSOB Leasing nový produkt na financování flotil nákladních elektrokol a očekáváme velký zájem, např. ze strany e-shopů nebo dodávkových služeb,“ uvádí Jakub Ditrich.

V případě Sipralu je udržitelnost a ekologie základní filozofií dlouhodobě, jinak nelze v náročném mezinárodním prostředí obstát. „To, co nám příroda dává, jí musíme také vracet, nelze jen brát,“ zdůrazňuje Leopold Bareš. Díky tomuto přístupu má za sebou jeho firma přes tři stovky nádherných projektů v Londýně, Paříži, Praze nebo Kodani a pracuje s věhlasnými architekty – Bjarke Ingelsem, Jean Nouvelem nebo Frankem Gehrym. S nadšením vzpomíná například na stavbu Nadace Louis Vuitton v Paříži. „To byl přímo koncert,“ usmívá se.

Pro nejbližší období Leopold Bareš hodně sází na přestavbu okolí pražského Masarykova nádraží. Za návrhem projektu „Masaryčky“ stojí londýnský ateliér Zaha Hadid Architects. Zaha Hadid patří k největším osobnostem světové postmoderní architektury a přezdívá se jí také „královna křivky“. „Fasáda ´Masaryčky´ bude inspirována železničními kolejemi a zlatou barvou, což je zase typické pro pražské věže. A na tento designový prvek se moc těšíme,“ popisuje Leopold Bareš.

Na černé myšlenky proto ani jeden z vrcholných manažerů nemá čas. „Poradili jsme si se zavřenými provozovnami a nemocností v pandemii, poradíme si i teď,“ poukazuje Jakub Ditrich na rozvážení prodaných elektrokol po bytech klientů nebo převedení mechaniků do domácích dílen. Konkurenční výhodou Sipralu je nesporně i digitalizace a přizpůsobivost.

„My jsme byli v digitalizaci vždy hodně vpředu, a to i v mezinárodním porovnání. Dlouhodobě využíváme software a systémy na projektování,“ říká Leopold Bareš a poukazuje na fakt, že u zhruba 80 procent zakázek vždy dochází k vývoji nových technických řešení nebo technologických postupů. „A navíc máme neskutečný tým,“ uzavírá Leopold Bareš.

Partnerem obou firem je dlouhodobě skupina ČSOB. „Našim klientům jsme v časech dobrých i horších vždy co nejblíže a jsme připraveni neustále hledat řešení jejich potřeb a přání. Klíčový předpoklad pro efektivní řešení situace je aktivní dialog mezi firmou a bankou a flexibilita,“ říká Petr Manda, ředitel pro oblast korporátního a institucionálního bankovnictví ČSOB.