Těžko byste letos v Česku čekali na politicky exponovanější a miliardáři sledovanější obchod, než je prodej tuzemského výrobce vojenských letadel Aero Vodochody. Podle informací Forbesu tradiční fabrika z Odoleny Vody změní majitele každým dnem. Investiční skupinu Penta Investments po 13 letech vystřídá pestrá aliance česko-maďarských kupců.

Vydání Forbesu Osobnost roku 2024

Těsnou většinu, tedy mírně přes 50 procent, má získat soukromý maďarský fond vedený lobbistou a finančníkem Andrásem Tomborem, který má blízko k vládní straně Fidesz Viktora Orbána. Právě maďarský premiér údajně osobně podporuje myšlenku vytvořit silného domácího výrobce vojenského arzenálu a Aero by mělo být jeho důležitou součástí. Obchod se tak bude pravděpodobně politicky tvářit jako výsledek visegrádské spolupráce, kterému požehnal český premiér Andrej Babiš i jeho oblíbenec, maďarský předseda vlády Viktor Orbán. 

Zbytek Aera připadne Omnipolu zbrojařské rodiny Richarda Hávy, který se zase bude opírat o kapitál nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho skupiny PPF. Omnipol by měl dodat výrobní experty, svou bohatou obchodní síť a celý projekt reálně řídit.  

Na akvizici Aera by navíc mohly navazovat další nákupy zbrojněprůmyslových firem v Evropě v režii maďarsko-českých investorů. Výsledkem by podle informací z trhu mohl být mimořádně robustní výrobní holding, jenž se dokáže prosadit na obtížném globálním trhu, kde jsou více než peníze důležité geopolitické vazby, politický výtlak a lobbing na té nejvyšší úrovni.

Role Petra Kellnera by v první fázi měla být prakticky neviditelná a spočívat výhradně ve financování Omnipolu. Tím to však zřejmě neskončí. PPF bude mít v ruce opci na nemalý vlastnický podíl, kterou může za určitých podmínek vůči Omnipolu uplatnit.

Samotná PPF svou účast odmítla komentovat, stejně tak šéf Omnipolu Jiří Podpěra v textové zprávě pouze uvedl, že není vhodný čas na jakákoliv vyjádření. Stejně zdrženlivě reagoval také mluvčí prodávající skupiny Penta Investments Ivo Mravinac. 

To, že mezi kupci bude v nějaké poloze právě Omnipol, není překvapením. Zástupci předního tuzemského obchodníka se zbraněmi o svém zájmu Aero převzít veřejně hovořili už loni na podzim. Zájem Omnipolu je logický, neboť sám investoval přes miliardu korun do vývoje nového cvičného letounu L-39 NG, který nyní prochází posledními testy a pomalu se rozhlíží po prvních velkých zákaznících. Omnipol je tedy s osudem Aera významně propojen a ani Penta jej při prodeji prakticky nemohla obejít.

Navíc třiašedesátiletý Richard Háva, dnes kontrolující svůj byznys ze Švýcarska, se na sklonku své kariéry snaží vystoupit z nevděčného stínu přeprodejce zbraní a zařadit se mezi domácí velkoprůmyslníky. Česká fabrika s vlastním moderním produktem a globální ambicí pro něj má být tím pravým zadostiučiněním. A mimo jiné jde také o demonstraci síly vůči konkurenční zbrojařské rodině Strnadů, s nimiž má Háva v posledních letech více než vyhrocené vztahy. Právě v počtu komínů a výrobních linek Strnadova skupina Czechoslovak Group nad Omnipolem drtivě vede. Ostatně Strnad se na poslední chvíli pokoušel do prodeje Aera vlomit, ale neúspěšně.  

Kapitálově jde však o velmi náročný obchod, který přesahuje současné možnosti Omnipolu. Hovoří se, že chystaná transakce Aero Vodochody ocení na více než šest miliard korun. PPF Banka financuje aktivity Omnipolu řadu let, a tak se kooperace na této rekordní akvizici vyloženě nabízela.  

Ale nejde jen o to. Roli skupiny PPF ve zbrojařském obchodě desetiletí lze číst hned v několika rovinách. Zaprvé, i PPF nenápadně směřuje ke své nové identitě. Z nálepky pragmatických finančníků se zálibou ve vysoce úročených půjčkách pro Číňany a další asijské země by se Kellner také rád pomalu vymanil. Nemluvě o nedávném mediálním tlaku, který mu dost nevybíravě přisoudil roli posluhovače čínského režimu. Lékem může být výrazný úkrok k telekomunikacím, ovládnutí TV Nova, ale také sázka na komíny, ideálně v politicky stabilnější Evropě.  

Zkušební let nového letounu L-39 NG.

I proto má dnes v jeho skupině enormně silnou pozici právník a investor Josef Brož, spolumajitel skláren Moser, někdejší partner advokátní kanceláře BBH, později blízký spojenec exšéfa ČEZ Martina Romana a mimo jiné architekt složité vlastnické struktury kolem plzeňské Škody. Právě tu Kellner před třemi lety převzal a sám Josef Brož se stal jedním z Kellnerových nejbližších spolupracovníků. Přesněji řečeno se mezi ně po mnohaleté pauze vrátil, neboť s Kellnerem úzce spolupracoval už na konci 90. let. 

Dnes je Brož mimo jiné nositelem záměru vytvořit v rámci PPF silnou mezinárodní průmyslovou skupinu. Nedávno například PPF oznámila převzetí krachujícího tureckého výrobce autobusů Temsa. A další průmyslová aktiva by podle všeho měla přijít. Zda Aero nakonec skutečně v PPF skončí, ale není jisté. Část nejbližších spolupracovníků Kellnerovi myšlenku na vstup do zbrojního průmyslu rozmlouvá. 

Druhým, neméně důležitým faktorem jsou také Kellnerovy geografické zájmy. Při jeho stále větším zaměření na evropské trhy je Maďarsko bezpochyby zajímavou destinací. Působí tam jeho telekomunikační společnost Telenor CEE. Krom toho se Kellner nedávno spojil s maďarským telekomunikačním lídrem Antenna Hungária, což mu má pomoci dostat se ke strategickým obchodům. Třeba k tamnímu mýtnému systému. Participace na zbrojařském holdingu, ve kterém má maďarský stát své strategické zájmy, by pro něj mohla být užitečnou referencí.

Areál výrobce letadel Aero Vodochody u Odoleny Vody a sousední přistávací plocha

Naopak Penta odchází z Aera po 13 letech a ze současné situace nakonec vytěžila dost možná maximum. Firmu po privatizaci v roce 2007 (připomeňme, že tehdy mezi zájemci byla také PPF) několikrát restrukturalizovala, finální metou bylo dotažení zcela nového produktu letounu L-39 NG. V září má letadlo získat poslední certifikaci a zamířit na mezinárodní trhy s nemalými ambicemi. Jen do NG investovala Penta něco přes miliardu korun. Následný prodej letounů, respektive jejich předobjednávky, do světa se však zadrhl, nepovedla se sázka na drahý italský management a celkově branže postavená na mezinárodním politickém lobbingu Pentě přestala chutnat. Marek Dospiva a jeho společníci svoji skupinu dnes staví na stabilnějších nohách, zejména na předvídatelnějším retailu a nemovitostech. Zbrojovka v jejím portfoliu už několik let působí jako nechtěný exot.

Marek Dospiva už také zřejmě nedotáhne svůj záměr vytvořit ze zkušební přistávací plochy v sousedství fabriky druhé pražské civilní letiště určené pro nízkonákladové aerolinky. Projekt dlouhodobě bojuje s ministerstvem životního prostředí a také s odporem místních obcí. Přesto plán Penty počítal s tím, že první letadla s turisty na plochu ve Vodochodech dosednou už v roce 2025. Předmětem prodeje jsou však oba projekty – jak výrobce Aero Vodochody, tak Letiště Vodochody. Podíly v obou částech se mají ale lišit. Podle neoficiálních informací Maďaři mezi kupci letiště nebudou, hlavní roli v něm bude zřejmě hrát skupina PPF.