Start dovolených je za rohem a jedna z nejvíce turisticky trendujících zemí na světě, kam čím dál častěji létají i Češi, se chystá na svou další rekordní sezonu. Více než deset milionů turistů, kteří ročně cestují do Albánie, už ale přestává letiště Matky Terezy v Tiraně zvládat. Ulevit mu má nový vzdušný přístav na jihu země u města Vlora. Má zároveň odemknout turistický potenciál jižní Albánie, kde se nacházejí její nejkrásnější pláže.
„Máme zařazena čtyři charterová letadla týdně, přičemž podle slibů daných úřady by letiště ve Vloře mělo být funkční pro léto roku 2025,“ uvedl v tomto týdnu dne albánského zpravodajského serveru Rilindje.info předseda Albánské turistické unie Rrahman Kasa, s tím, že letiště má být otevřeno v úvodu června.
Záběry z rozestavěného letiště v albánské Vloře ze 4. dubna 2025. Zdroj: @PoznejAlbanii
Letiště ve Vloře, jehož výstavba vyjde na více než sto milionů eur, tedy zhruba tři miliardy korun, se ještě před jeho otevřením stalo největší záhadou nadcházející sezony. Stavět se začalo teprve před dvěma lety a ještě před pár týdny to na místě stavby vypadalo, že letos se zde létat vůbec nebude.
Albánii ovšem čekají už 11. května volby a vládnoucí Socialistická strana Ediho Ramy, který je favoritem nacházejícího klání, chce dostát svému slibu, že létat se bude před letošní sezonou. A tak v posledních dnech Albánci kvapem finišují s celkovou infrastrukturou.
Záběry z letiště Vlora z 18. dubna 2025.
Nad Albánií ale visí i hrozba pokut, jelikož operátoři letů už mají s letištěm podepsané dlouhodobé smlouvy, první chartery mají přiletět už na začátku června. Mezi nimi jsou i klienti českého Čedoku.
„První odlet je naplánovaný na 4. června,“ uvedla pro Forbes mluvčí Čedoku Klára Divíšková. A albánské úřady Čedok, a tím i jeho klienty, ujišťují, že termín bude dodržen.
„Na základě posledních informací od našich zahraničních partnerů a albánské ministryně pro cestovní ruch, která byla na konferenci ITB v Berlíně, by letiště Vlora v Albánii mělo být otevřené v této sezoně dle harmonogramu.“
Vizualizace Vlora International Airport
Vizualizace letiště Vlora
Letiště Vlora, které se stalo terčem kritiky ekologů kvůli jeho narušení výskytu plameňáků u místní laguny Narta, má odemknout další turistický potenciál jižní Albánie a podpořit její ekonomiku.
Ta ale i tak v posledních třech letech roste v průměru zhruba čtyřprocentním tempem. Tahounem je zejména turismus a na něj navázané stavebnictví. Pravdou ale je, že její epicentrum je koncentrované zejména kolem Tirany a letoviska Drač, kam se stahují lidé z celé Albánie.
„Pokud se otevře letiště, bude tam práce pro mládež – co by mohlo být lepší než pracovat ve své zemi,“ cituje albánský zpravodajský server Euronews.al rodáka z vesnice Akërni v těsném sousedství nového letiště.
V rodné vsi zůstal s dalšími staršími lidmi, jejich potomci totiž opustili své domovy, když odešli za vidinou lepšího života do zahraničí. To je realita Albánie, dnes více než polovina mladých Albánců opouští kvůli nízkým platům dosahujícím v průměru sotva dvaceti tisíc korun svou domovinu zejména do zemí Evropské unie.
To se ale nyní pomalu mění. Albánie, která byla dlouhá léta z rozhodnutí diktátora Envera Hodžy izolovaná od okolního světa a po jejím krachu na konci devadesátých let dlouhou dobu opomíjená, v poslední pětiletce zaznamenává neobvyklý zájem zahraničních turistů, kteří roztáčejí její ekonomická kola.
Před čtyřmi lety jich dle albánských úřadů do země ročně přiletělo pět a půl milionu, loni to bylo už 11,7 milionu turistů, kteří v ní utratili přes pět miliard eur. Hrubý domácí produkt Albánie se přitom loni pohyboval v přepočtu zhruba ve výši pětadvaceti miliard eur. I letos má počet turistů meziročně stoupnout o třicet procent.
Albánie má pouze dvě mezinárodní letiště, jedno u metropole Tirana a druhé v Kukës, přičemž do druhého dnes vzhledem k jeho nevýhodné poloze a blízkosti Tirany fakticky nelétá žádný spoj. A letiště v Tiraně, kde dosedávají letadla z celkem 129 destinací, není schopno i přes překotný rozvoj tak rychlý nápor turistů zvládnout.
Navíc je situováno na severu země, ty nejkrásnější katalogové pláže ovšem najdete na samotném jihu Albánie naproti ostrovu Korfu, kam ročně míří miliony turistů. Z Tirany autem či autobusem jim to ale trvá čtyři hodiny.
Alternativou je letět na řecký ostrov Korfu a pak trajektem do albánského města Saranda, což představuje plavbu trvající čtyřicet minut.
Foto Artur Malinowski, Flickr
Pláže u Ksamilu na jihu Albánie.
Právě tento trn má Albánii a i samotným turistům z paty vytrhnout nové letiště ve Vloře s roční kapacitou milion pasažérů, které je jihu o dvě stě kilometrů blíže než Tirana. A právě pod Vlorou začínají ty nejkrásnější pláže možná nejen celé Albánie, ale i celého západního Balkánu.
Hned naproti Vloře je panenský ostrov Sazan, který zaujal Ivanku Trump a jejího chotě Jareda, který ho chce za miliardu dolarů přetvořit na luxusní soukromý resort pro světovou smetánku.
Smetánka se v Albánii prozatím schází na samotném jihu kolem měst Saranda a Ksamil. Právě tam jsou pláže a moře zabarvené do tónů Malediv a právě tam je v sezoně ta největší koncentrace turistů i ty nejvyšší ceny.
Půvaby pravé Albánie je proto třeba hledat spíše ve vnitrozemí. Například v historickém městě Gjirokastër patřícím mezi památky UNESCO. Koneckonců, i tam má v budoucnu vzniknout nové letiště, o jehož umístění na přelomu roku rozhodla albánská vláda a nyní je ve fázi přípravy celého projektu a před vypsáním tendru na jeho realizaci.