Na Velikonoční pondělí přišla z centrály Amazonu dobrá zpráva. Sto tisíc nových pracovních míst, která firma vytvořila ani ne před měsícem, se už podařilo zaplnit. Společnost se proto rozhodla otevřít dalších 75 tisíc pracovních míst a zároveň investici do rozšiřování řad zaměstnanců zvýšit z původních 350 milionů dolarů na více než půl miliardy.

„Jsme rádi, že můžeme říct, že se nám podařilo dostát svému závazku na vytvoření 100 tisíc nových pracovních míst a naši noví zaměstnanci už obsluhují zákazníky na pobočkách napříč Spojenými státy,“ píše se v pondělním vyjádření na blogu firmy.

„Stále ale vidíme zvýšenou poptávku a budeme pokračovat v najímání, chceme vytvořit dalších 75 tisíc míst, která nám pomůžou sloužit zákazníkům v této nejisté době.“

Rychlost, s jakou Amazon nabírá takové množství lidí, je nevídaná a v době, kdy se USA potýkají s rekordní nezaměstnaností a o práci tam za poslední tři týdny přišlo 16,8 milionu lidí, je tento krok více než vítaný.

Daleko méně vítané jsou však kroky, které gigant podniká vůči svým stávajícím zaměstnancům. Amazon, který dlouhodobě čelí obviněním z nelidských pracovních podmínek, teď zasypala kritika za podcenění pandemické situace, kdy ve svých skladech včasně nezavedl příslušná hygienická opatření, a především neposkytl zaměstnancům dostatečné ochranné pomůcky.

Situace se vyhrotila skrze protestní odchod z pracovišť, který v jednom z newyorských skladů vedl tamní zástupce manažera – a byl firmou promptně vyhozen. Případ nyní na pokyn starosty Billa de Blasia prošetřují městské úřady.

Snímek z newyorského protestu | Foto Getty

Celá země se zastavila a pocítili to zejména pracovníci ve službách, u kterých neexistuje možnost pracovat z domova. Jejich počty jsou enormní: jen v období od 22. března do 4. dubna se jedná téměř o 13 a půl milionu Američanů.

„Je potřeba si uvědomit, že dosavadní rekord co do počtu nezaměstnaných je 695 tisíc z října 1982 a během poslední hospodářské krize z let 2008–2009 se nezaměstnanost nedostala nad 665 tisíc,“ upozorňuje redaktor amerického Forbesu Chuck Jones.

Amazon si tak navzdory své drakonické pověsti může vybírat. „Uvědomujeme si, že současná ekonomická situace zasáhla spoustu lidí, hlavně kvůli rušení pracovních míst v pohostinství, ubytování a cestovním ruchu v důsledku krize. Rádi všechny nezaměstnané přivítáme do našich řad, než se věci vrátí do normálu a jejich původní zaměstnavatel bude schopný je vzít zpátky,“ píše firma.

Zásadní je přitom poslední část – je otázkou, zda se malým podnikům, které během epidemie přišly o miliony zaměstnanců, podaří vrátit zpět do běžného provozu a přijmout někdejší pracovní síly zase zpátky.

Zatímco totiž drobní podnikatelé krvácejí, Amazon upevňuje svou pozici a stává v rámci aktuálních pandemických opatření čím dál nepostradatelnějším.