skip to main content
Sociální sítě

Pěkně bez rukaviček. Facebook uplácel lobbisty, aby poštvali politiky proti TikToku

Ztrácíte vliv i uživatele a vaše akcie se zdánlivě nezadržitelným tempem řítí směrem dolů. Co s tím? Možná by stačilo přesvědčit místní politiky, že váš největší konkurent je téměř ďábel sám.

Alespoň to si podle deníku Washington Post myslelo vedení firmy Meta, když opakovaně uplácelo poradenskou firmu americké republikánské strany Targeted Victory. Tyhle peníze měly údajně zajistit ovlivnění stranických politiků a lobbing proti čínské aplikaci TikTok, aktuálně největšímu konkurentovi Facebooku, který z jeho sítí odvádí hlavně teenagery a děti a je v současné době nejstahovanější aplikací světa. 

Cílem bylo dostat do médií co nejvíce článků o škodlivém vlivu TikToku na zdravý vývoj mladistvých. Demokraticky zvolení zástupci republikánské strany proto varovali veřejnost před sdílením škodlivého obsahu, manipulací s dětským vědomím a zneužitím velkého množství získaných dat ke komerčním účelům. Všechno mělo vést rodiče k zablokování čínské aplikace na smartphonech svých potomků. 

Paralelně s tím Mark Zuckerberg dával do médií prohlášení o vzdělávací funkci Facebooku a deklaroval, že jakmile bude zrušena věková hranice třinácti let, která dnes ve vytvoření účtu brání mladším lidem, postará se o to, aby Facebook děti odpovědně vychovával.   

Na celou kauzu nekalého lobbingu upozornil Washington Post. Redakce má dle svého prohlášení k dispozici e-maily prokazující úplatné chování a obsahující instrukce k šíření negativních informací na účet dynamicky rostoucího TikToku v celonárodních médiích. 

Veřejnost měla nabýt dojmu, že zatímco je to paradoxně Facebook, kdo je hlavním otloukánkem a terčem obvinění ze škodlivých dopadů na děti a celou společnost, je to čínská aplikace, která je skutečnou hrozbou. Zejména kvůli nakládání s množstvím dat a jejich zneužívání, a to i čínskou vládou.

Negativní konotace spojené s TikTokem mělo násobit šíření negativních zkušeností a událostí spojených s jeho užitím. Pracovníci Targeted Victory se vyptávali republikánských politiků, jestli znají příklady zneužití spojených s TikTokem, a vyzývali je k jejich publikování. Současně šířili interní dokument s názvem „Škodlivé klipy TikToku“ obsahující linky na potenciálně toxická videa a trendy mezi mladými.

Z e-mailové komunikace podle Washington Post vyplývá snaha ovlivnit prostřednictvím negativní mediální kampaně americkou legislativu. „Ideální by bylo, pokud bychom dokázali vytvořit širší poselství, že současné zákony nejsou optimální a členové Kongresu by měli směřovat své úsilí k jejích změně,“ napsal zaměstnanec společnosti Targeted Victory. 

Reklama

Aby celá věc nebyla příliš okatá, politici byli navíc instruováni varovat před škodlivostí platformy TikTok, aniž by z jejich jednání byla poznat jakákoli pozitivní vazba na konkurenční Facebook.

Mluvčí společnosti Meta Andy Stone obhajoval kampaň slovy: „Věříme, že všechny platformy, včetně TikToku, by měly čelit takovému stupni kontroly, která odpovídá jejich rostoucímu úspěchu.“ Oproti tomu Tik Tok vyjádřil znepokojení nad tím, že platforma musí čelit nepravdivým mediálním obviněním.

Paradoxní na celé situaci je, že Facebook použil proti TikToku obvinění, kterým už několik let sám čelí. Jeho kauza nedávno vyvrcholila projevem bývalé manažerky Facebooku Frances Haugenové v americkém Senátu a únikem vnitropodnikové komunikace. Ty ukázaly, že Facebook věděl, jak učinit své produkty bezpečnější, ale nedělal to, protože upřednostnil zisk.

Popularitě Facebooku uškodil i skandál Cambridge Analytica, během kterého tato společnost využila data Facebooku k ovlivnění americké volební kampaně v několika zemích. Kauza vyvolala bouřlivé diskuse o ochraně osobních údajů a zneužití dat, které virtuální sítě od svých uživatelů získávají.

Důvod, proč se Facebook a Google obávají úspěchu TikToku, je zcela zřejmý. Inzerce. Na tyto dvě americké společnosti totiž připadá přes 53 procent celkových příjmů z online inzerce z celého světa. U TikToku nejsou údaje o inzertních tržbách známé, je ovšem jasné, že s miliardovým publikem a stále rostoucím zájmem do budoucna skrývá enormní potenciál. A jen na úkor Facebooku i Googlu.

Ostatně výrazný sešup už zažil i zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg, který loni zchudl z 97 miliard dolarů (2,1 bilionu korun) na „pouhých“ 67,3 miliardy (1,5 bilionu korun). Posunul se tak v žebříčku nejbohatších lidí světa z pátého až na patnácté místo.