Britové v neděli po víc než šedesáti letech uvidí na domácí půdě závodit formuli 1 v barvách týmu Aston Martin. To je jedna radost. Druhou už mají za sebou. Aston Martin totiž ukázal silniční monstrum s výkonem skoro tisíc koní.
Ještě před dvěma lety to byl koncept, který měl nepřitažlivý název AM-RB 003. Teď je to Valhalla – stroj, pro jehož název si jeho tvůrci odskočili do norské mytologie plné silných bojovníků. A síly má Aston Martin Valhalla víc než dost. Zčásti díky benzinovému čtyřlitrovému osmiválci, zčásti díky dvěma elektromotorům. Ano, Valhalla je hybrid.
Aston Martin v současnosti nabízí pět modelů. A i Valhalla by měla značce pomoci s nárůstem prodejů a návratem firemního účetnictví do černých čísel. Loňský rok byl pro automobilku ekonomicky jednoduše řečeno tragický, za což částečně může i pandemie covidu-19. Výsledkem byly jen 4 150 prodaných aut.
Letošek už se ale vyvíjí lépe a automobilka plánuje zákazníkům dodat celkem šest tisíc vozů, přičemž největší prodeje má obstarat SUV do města nesoucí název DBX. Tohle auto i přes těžké časy luxusní značce loni udělalo čtvrtinu všech prodejů.
Ale zpátky k Valhalle, od níž si její tvůrci slibují, že urve prestižní rekord nejrychlejšího sériově vyráběného auta na slavném závodním okruhu Nürburgring dlouhém 20,8 kilometru. V praxi by to znamenalo zvládnout jedno kolo za méně než 6 minut a 43,3 sekundy, což je čas, díky němuž v téhle soutěži momentálně kraluje Porsche 911 GT2 RS.
Valhalla na to ale nejspíš má. Technologická inspirace ve strojích formule 1, dokonalá aerodynamika a síla spalovacího motoru a dvou elektromotorů, která autu dodává výkon 950 koní, k téhle myšlence svádí. A vzhledem k tomu, že ji výslovně zmiňují sami lidé z Aston Martin, bude nejspíš podpořená výsledky měřených testovacích jízd.
Navíc vzadu umístěný motor od Mercedesu je tím nejsilnějším osmiválcem, který Aston Martin do svých aut kdy namontoval. Jak už zaznělo, doplňují ho navíc dva elektromotory umístěné na každé z náprav. Když Valhalla jede jen na benzin, má poháněnou zadní nápravu. Ve chvíli, kdy se přidají i elektromotory, stává se z ní čtyřkolka.
Zatímco při kombinaci výkonu všech motorů z 0 na 100 auto zrychlí za 2,5 sekundy a maximálně může uhánět rychlostí 330 kilometrů za hodinu, při jízdě jen na elektřinu je maximálka 130 kilometrů za hodinu. Dlouho ale taková jízda trvat nebude. Na baterie Valhalla ujede 15 kilometrů.
Dynamice britského auta nahrává i nízká váha, což bývá u vozů s přidanými elektromotory a bateriovými články problém. Valhalla si s tímhle poradila se ctí, protože auto s karoserií postavené z větší části z uhlíkových vláken váží jen 1 550 kilogramů.
Aston Martin zatím neukázal interiér nového supersportu, ale automobilka slibuje, že dvoučlenná posádka se může těšit na prvky připomínající kokpit formule 1. A zveřejněná zatím nebyla ani cena. Neoficiální informace uvádí částku mezi dvaceti a pětadvaceti miliony korun bez daně.