Nejzábavnější, nejdražší a nejzajímavější auta na sníh, do bahna a především na jízdu Pařížskou. Tam je totiž vzhledem k jejich cenovce potkáte asi nejčastěji. Vybrali jsme pro vás prémiová SUV a vzali je kam jinam než do meky českých hor a byznysu, do Špindlerova Mlýna. Ten byl sice bohužel ještě bez sněhu, to ale neznamenalo, že by nás jízda bavila méně.

První díl seriálu autotestů, kde vám představíme créme de la créme ze světa luxusních aut, jsme odstartovali přesně před týdnem s kým jiným než s vůdcem naší smečky, šéfredaktorem Petrem Šimůnkem v Rolls-Roycu, pak tuhle velkou jízdu doplnil redaktor Ondřej Kinkor s Bentley Bentayga a oba klackovsky následně předjelo Maserati Levante S Q4, Audi E-Tron S Sportback, Land Rover Defender a BWM X6.

Dalším přírůstkem do flotily je Lexus RX 450h s neohroženým pilotem Filipem Saiverem. Tam venku možná číhá nepřátelský vesmír, avšak Lexus i Filip jím plují na straně dobra. Neohroženě, majestátně, s noblesou, zenově!

Vlastně bez vykřičníku. Zen, jen zen. Ponořit se za volantem do takřka meditativního ticha, které nekazí motor, protože ho neslyšíte. Pustit si tlumeně Chopinovy klavírní koncerty, jimiž nebude ticho rušeno, ale naopak podtrženo.

Za decentně znějících tónů zvolna plout prostorem. V jednotě splynout s časem i krajinou, být součástí univerza. Výjimečný, luxusní pocit? Slabé konstatování, ubohé. Ten pocit je lexusní.

Přesně takhle si Lexus RX 450h nejlépe vychutnáte. V souvislosti s designem vozu zní často přirovnání k vesmírnému korábu z Hvězdných válek, čímž je vystižena jeho odlišná krása vymykající se evropskému střihu.

Je to velmi trefná metafora i proto, že se netýká výhradně vizáže. Lexus je korábem i svou jízdou. Jen se namísto válek rozhostí zmiňovaný zenový mír a raketa RX hladce letí vesmírem, z jedné galaxie do druhé. Ne že by k tomu vůbec nepotřebovala člověka – je však podmanivé nechat let do velké míry na ní.

Tato podmanivost se ukáže například v okamžiku, kdy nad korábem z Hvězdných válek hvězdy opravdu vyjdou. Zdejší vesmír hraje podle vlastních a na lidech nezávislých pravidel. Koráb RX tahle pravidla zvládá, takže není vhodné se mu do nich příliš plést.

Sám si díky unikátní technologii Blade Scan, kterou Lexus údajně vyvíjel 13 let, přepíná podle potřeby světla, přičemž lexusní je, že ta dálková neoslňují pozemšťany v protisměru. I při dálkových světlech však nechte Chopina tlumeného.

Není to tak, že by si nešlo užít adrenalin. Když sešlápnete pedál a sevřete volant o něco pevněji, je po zenu, preludující klavír je rázem přehlušen motorem a z korábu je dravec. Vesmírný samuraj přestane skládat haiku a vytasí meč.

Je to působivé a člověk neodolá, aby tuhle sílu neokusil. Nadchne ho to, zároveň se však utvrdí v přesvědčení, že echt módem Lexusu je elegantní a plynulá pouť. Navíc zrovna když jsem se řítil „plnou parou“, vyskočila zničehonic na silnici… prasata! Divoká prasata, dozajista seslaná zloduchem Darthem Vaderem, aby se straně dobra postavila do cesty.

Díky tomu byly otestovány brzdy – uf, fungují skvěle! Jedna, dvě, tři, čtyři… dvanáct. Za volantem počítám divočáky, v posteli později večer ovečky. Snad se mi bude zdát o galaxii velmi, velmi vzdálené…

Lexus RX 450h

Motor: hybridní pohon s autonomním dobíjením
Výkon: 313 koní
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,8 sekundy
Maximální rychlost: 200 km/h
Spotřeba: 7,6 l / 100 km
Cena od: 2 171 000 Kč
Cena testovaného modelu: 1 790 000 Kč