V době, kdy není radno ani podání ruky, je kontakt s poslíčkem donáškové služby rizikovým luxusem. Není se tak co divit, že nebývalý boom v posledních měsících zažívá právě autonomní doprava. Dá se říct, že jde o jednu z mála oblastí, které pandemie doslova hraje do karet.

Jmenovat můžeme třeba novinku, která brázdí ulice čínské Šanghaje. V zemi o více než miliardě obyvatel, kde není nic nemožné, zkouší řetězec rychlého občerstvení KFC pomocí autonomních vozítek dovést svá smažená kuřata co nejblíž k zákazníkům. Cíl je jasný, snížit nutný lidský kontakt v období pandemie pokud možno na minimum.

Koncept se však od klasických rozvážek, které známe třeba v Česku, podstatně liší. Podobá se spíš i u nás populárním foodtruckům. Jídlo si totiž můžete objednat přímo u vozidla, které brázdí ulice čínské metropole. Svou objednávku s využitím QR kódu zákazník pohodlně nakliká do obrazovky svého telefonu a stroj mu pak předem připravený pokrm vydá.

Je nemyslitelné, aby nejbohatší člověk na planetě zůstal v něčem pozadu. A jinak tomu není ani u samořiditelných zařízení.

Společnost Amazon amerického miliardáře Jeffa Bezose proto spustila pilotní projekt autonomních rozvozů Meet Scout už loni v lednu. Začala s ním v okrese Snohomish County v americkém státě Washington, ale od té doby se rozšířil i do dalších míst v USA.

Scout je malé šestikolové vozítko napájené elektrickou baterií, které jezdí od domu k domu a doručuje balíčky. Je vybaveno senzory a kamerami, které zajišťují, aby se vyhnul případným překážkám, a zároveň hlídají, aby ho někdo nepoškodil nebo nevykradl.

Foto Amazon

Na technologicko-logistického giganta by to ale zřejmě bylo málo. Současně tak pracuje na vývoji dronů, které budou objednané zboží dovážet na podobném principu, jen vzduchem.

Pozadu nezůstává ani americký obchodní řetězec Walmart. Ten využití autonomních vozidel pro rozvoz zboží zkoumá ve spolupráci s firmou Cruise, dceřinou společností General Motors.

Foto Cruise

Autonomní vozítka z české dílny

Neotálejí ale ani Češi. Brněnský startup BringAuto byl založený v srpnu loňského roku, a ačkoliv vývoj jeho autonomního vozítka stále pokračuje, už teď si může připsat pár úspěchů.

Za projektem stojí především vizionář a spoluzakladatel firem Artin a Roboauto Jan Najvárek spolu s manželkou Andreou Najvárkovou. Společnost na vývoji spolupracuje s brněnským VUT, konkrétně s Fakultou informačních technologií.

Základní řídicí podvozek vybavený technologií drive-by-wire je v ostrém provozu třeba v chemickém závodu BorsodChem v Ostravě, kde sváží chemické vzorky z jednotlivých výrobních provozů do laboratoře.

Od května také jezdí po Brně elektromobil s výdejními boxy, který firmě slouží k ověření konceptu automatizovaného doručování zásilek koncovým zákazníkům.

Jízdu autonomních vozidel po veřejných komunikacích však česká legislativa zatím neumožňuje. Za volantem vozítka tak stále ještě uvidíte řidiče. Tvůrci však věří, že se to brzy může změnit.

„Jakmile to bude možné, rádi bychom se angažovali na veřejných komunikacích a volném prostranství, jakým jsou například městské parky. Jsme ale otevření novým nápadům a naši působnost budeme chtít časem rozšiřovat,“ přibližuje Matúš Kašuba, produktový manažer společnosti.

Za zmínku stojí také ekologický provoz. Všechny vozy jsou totiž poháněny elektřinou. V současné fázi testování je společnost využívá k rozvozu balíků z e-shopů.

„Po příjezdu na danou adresu zákazník zadá unikátní PIN kód a následně se mu otevře box s jeho zásilkou. Takto doručujeme například výběrovou kávu pražírny MOTMOT,“ vysvětluje Kašuba.

„Naše vozy jsou specifické především svou univerzálností, jelikož je možné vybavit je různou formou nástavby a jsou tak schopné plnit daný účel přesně na míru zákazníka a jeho potřeby,“ dodává.

Cena základní robotické platformy BringAuto je 650 tisíc. S využitím technologie vzdáleného řízení pak vůz vyjde zhruba na 1,2 milionu a cena zcela autonomní robotické platformy vychází přibližně na 2,5 milionu korun.