Na trhu prakticky není automobilka, která by nenabízela elektromobil. Nebo přinejmenším hybrid. A projevovat už se to začíná i v nabídce ojetin, kterým při nákupu auta dávají přednost čtyři pětiny českých řidičů.

Stejně jako v případě nových elektromobilů, musí i zájemci o ojetinu dobíjenou ze zásuvky počítat s tím, že zaplatí výrazně víc než za auto s běžným motorem. Dobrou zprávou je ale alespoň to, že nabídka elektromobilů v bazarech roste.

Ještě před několika lety byly přitom elektromobily prakticky jen výsadou fanoušků nových technologií a nabídka na trhu s ojetinami byla mizivá. V roce 2016 se podle skupiny Aures Holdings, která provozuje bazary AAA Auto a Mototechna, na českém trhu s ojetinami objevilo přes 300 aut do zásuvky, přičemž jejich průměrná cena byla 280 tisíc korun.

Současná situace je výrazně jiná. V loňském roce už jste na českých serverech s ojetinami mohli najít elektromobilů téměř dva a půl tisíce. A stoupla i jejich cena, která v průměru atakovala 630 tisíc korun, což oproti roku 2016 představuje nárůst o 186 procent. Za první čtyři měsíce letošního roku pak byla ještě vyšší – vyšplhala se až na 800 tisíc korun.

Důvodů je několik. Tím hlavním je fakt, že nabídka elektromobilů se v průběhu let razantně proměnila. V roce 2016 jste v bazarech vídali spíše malé městské elektromobily s dojezdem sto až dvě stě kilometrů jako Citroën C-Zero, Peugeot iOn, BMW i3 nebo Nissan Leaf. Šlo také o starší auta, která si jako nová kupovali pionýři elektromobility.

BMW i3 bylo jedním z průkopníků elektromobilty.

„Snížilo se stáří nabízených elektromobilů, které se teď pohybuje kolem dvou a půl roku. Navíc se pohybujeme téměř v luxusním segmentu, který zahrnuje různá SUV, crossovery, ale i vyloženě luxusní modely,“ vysvětluje Petr Vaněček, ředitel Aures Holdings.

Pojízdné krabičky do města tak na inzertních serverech nahradily stroje jako Porsche Taycan, Tesla Model 3 nebo Tesla Model S s průměrným nájezdem necelých 30 tisíc kilometrů. A do nabídky se začíná prosazovat i Škoda Enyaq, která se začala prodávat v roce 2020. Většinou tak jde o zánovní ojetiny tuzemského původu, které jsou nejsnáz prodejné a riziko degradace baterie, což je vzhledem k její hodnotě poměrně velký strašák, je v takových případech minimální.

Zájem o elektromobily zvyšuje i vyšší dojezd, kde se standard posouvá ke čtyřem stovkám kilometrů, ale na trh s novými auty se čím dál víc dostávají i modely, pro které by nemělo být problém ujet na jedno nabití 600 a víc kilometrů. 

Mnohem větší zájem „áčka“ hlásí v případě hybridů, které jsou ve srovnání s elektromobily přibližně o čtvrtinu levnější. „Úspěch hybridů je daný i tím, že kupující v Česku jsou hodně konzervativní a hybridní pohon berou jako jakousi přestupní stanici od spalovacího motoru,“ uvažuje Petr Vaněček.

Dojezdy současných plug-in hybridů jedoucích pouze na elektřinu se pohybují od čtyřiceti do sedmdesáti kilometrů, ale některé mercedesy zvládnou bez přepnutí na benzin nebo naftu ujet i přes sto kilometrů.

Navíc je hybridních aut na trhu výrazně víc než elektromobilů. A to jak mezi novými modely, tak následně mezi ojetinami, což dokazuje i nabídka na inzertních serverech, kde je hybridních aut oproti elektromobilům dvojnásobný počet. Loni se dalo vybírat z 5801 aut a za první čtyři měsíce letošního roku z 3300 vozů.

Vydání Forbesu Cash je king

Stejně jako u elektromobilů jsou i v jejich případě v Česku nejčastěji nabízena zánovní auta s nájezdem okolo třiceti tisíc kilometrů stará nejčastěji dva až tři roky. Průměrně za ně prodávající požadují 600 tisíc korun.

Stále jde ale jen o kapku v moři. V síti autobazarů AAA Auto, která je v Česku největší, představují auta používající elektřinu zatím pořád jen minoritní podíl. Do května šlo o jen o dvě procenta prodaných aut. Otázkou je, jak dlouho to tak zůstane. „V případě elektromobilů byl mezi roky 2019 a 2020 nárůst o 78 procent. Mezi lety 2020 a 2021 i kvůli covidu-19 nárůst sice zpomalil, ale i tak se počet elektromobilů zvýšil o polovinu,“ říká Petr Vaněček.