Dřevěná bedna a páčidlo. Dvě věci, na nichž Lukáš Legát před devíti lety postavil svůj byznys. Dnes jeho továrna na originální dárky vyrábí překvapení pro zákazníky ve čtyřech zemích a chystá se na pátý trh: do Maďarska.

Má se přitom o co opřít. Společnost Rewild, která značku Manboxeo a její odnože Wowboxeo zastřešuje, loni utržila rekordních 259 milionů korun s provozním ziskem sedmnáct milionů. To představuje nárůst obratu oproti roku 2020 o bezmála třicet osm procent.

E-shop specializovaný na prodej ojedinělých předmětů s přidanou hodnotou zážitku ročně prodá přes 120 tisíc kusů dárkových boxů. A dávno už to nejsou jen dřevěné bedny s páčidlem.

V nabídce Manboxea se momentálně objevuje spousta dalších dárků, jako například dámské truhly se zámkem a pilkou, cihly s kladívkem nebo muniční bedny s padákovým lanem pro vojenské nadšence. Oblíbenost si získaly i dřevěné vonící kytice nebo MiniKlony – postavičky, na něž lze vytisknout fotografii obličeje.

„Chtěl jsem říct ne ohraným dárkům bez špetky originality,“ přibližoval Lukáš Legát pro Forbes v prvním velkém rozhovoru koncem loňského roku. „Jednak nás nebavilo je dostávat, jednak nám bylo nepříjemné darovat stále dokola to samé a sledovat vynucené úsměvy na tváři obdarovaných ve chvíli, kdy dárek rozbalili,“ pokračoval s nadsázkou.

Třiatřicetiletý podnikatel už tehdy tušil, že by se ročními tržbami mohl blížit ke čtvrt miliardě korun. Finální výsledek ale jeho očekávání nakonec mírně předčil. Kromě stabilně silného Česka se e-shopu, fungujícímu u všech našich sousedů vyjma Polska, dařilo nadmíru také v Německu a na Slovensku.

„Minulý rok jsme v každé z obou zemí prodali kolem dvaceti tisíc dárkových beden, truhel a dalších výrobků,“ pochvaluje si Lukáš Legát.

Lukáš Legát, Manboxeo
Zakladatel Manboxea Lukáš Legát

I proto se nyní se svými unikátními dárkovými předměty chystá rozšířit dál po Evropě. Na Maďarsko padla volba i proto, že se tam české e-commerce tradičně dobře daří.

Vedle expanze pak letošní plány Manboxea zahrnují rozšíření portfolia o další produkty, zejména personalizované. „Zainvestovali jsme do nákupu nejmodernějších technologií pro potisk, gravírování nebo laserování různých materiálů, jako je dřevo, textil, sklo, kov, kůže, ale i kámen,“ popisuje Legát.

„Chceme se stát jediným e-shopem, který takto široké možnosti personalizace nabídne na jednom místě,“ neskrývá ambice.

Zmíněné služby by přitom měly fungovat tak, aby objednané zboží přišlo zákazníkovi domů do druhého dne. Právě krátká doba dodání je pro Legáta v byznysu klíčová.

„Pokud někomu kupujete dárek, je nutné, aby vám přišel včas a v pořádku. Na tom si zakládáme,“ tvrdí zakladatel internetového obchodu, který si loni vysloužil cenu popularity v e-shopové soutěži ShopRoku, pořádané srovnávacím portálem Heureka.