skip to main content
Češi v zahraničí

Britové zažívají brexitovou kocovinu. A bolehlav přináší i českým firmám

Británii už skoro týden trápí nedostatek paliva. Tamní benzinky mají zavřeno, nebo se u nich tvoří několikahodinové fronty. Kvůli brexitu v zemi chybějí řidiči nákladních aut, a palivo tak nemá kdo vozit. Současná krize pohonných hmot přitom ukazuje na mnohem hlubší problémy, které si země vystoupením z Evropské unie přivodila.

Celá řada z nich dopadá i na české firmy, které působí na britském trhu. Mimo jiné i aktuální situace na čerpacích stanicích. „Ve Velké Británii poskytujeme pronájem speciálních antidekubitních matrací proti proleženinám a denně jde o několik set závozů. Od oznámení máme čtyři hodiny na dopravu k pacientovi, a když z toho naše dodávky stráví dvě hodiny na benzinové pumpě, tak je to problém,“ líčí výkonný ředitel společnosti Linet Tomáš Kolář.

Doprava matrací se kvůli tomu protahuje a s ochromenou logistikou může firma jen těžko tuto službu poskytovat. Její hlavní byznys nicméně spočívá ve výrobě zdravotnických lůžek. Jejich vývoz do Velké Británie tvoří desetinu obratu firmy, přičemž loni šlo o dvacet milionů eur. Do Spojeného království je však naštěstí firma vozí jen jednou až dvakrát měsíčně, a jejich export tak zatím nedostatek paliva nijak neovlivnil.

Výrazně větší problém je pro Linet shánění pracovní síly na britském trhu, odkud se po vystoupení Spojeného království z Evropské unie odlila velká část zahraničních pracovníků.

Reklama

„Britové si zvykli, že v oblasti služeb zaměstnávali obrovské množství lidí především z východních států, kteří byli ochotni pracovat za nižší mzdu. V souvislosti s protiimigrační kampaní, která byla i rozbuškou pro brexit, ale celá řada těchto lidí z Británie odešla,“ popisuje zakladatel společnosti Linet Zbyněk Frolík.

A komplikace při nabírání nových zaměstnanců to přináší i českému výrobci zdravotnických lůžek. „Je pro nás složité najímat lidi do logistiky nebo třeba dekontaminačních center, kde se perou a čistí již zmíněné matrace proti proleženinám. A tím, že je lidí na trhu práce málo, se nám zvyšují náklady na mzdy,“ líčí Kolář.

Podle Frolíka se tak buď Velká Británie musí smířit s plošným přidáváním lidem ve službách, zdravotnictví, zemědělství nebo třeba logistice, či změnit svou imigrační politiku. „Britové by si měli uvědomit, že třeba přístup Angely Merkelové, která v Německu přistěhovalce vítala, měl racionální základ a že i díky tomu může tamní ekonomika pracovat na plný výkon,“ říká zakladatel Linetu.

Ostatně nedostatek pracovníků je i příčinou současné krize s pohonnými hmotami. Většina českých firem nicméně očekává, že nedostatek paliva je pouze krátkodobou komplikací a že jejich byznys situace nijak zásadně neohrozí.

„Zatím se na české velvyslanectví ani CzechTrade žádné firmy z Česka v této souvislosti neobracely. Samozřejmě dlouhodobě by to problém mohl být. A pokud by situace přetrvávala, může to zejména dopravce odradit. Někteří dopravci ostatně do Velké Británie kvůli komplikovanější proceduře po brexitu nejezdí vůbec,“ říká mluvčí velvyslanectví v Londýně Michal Žižlavský.

A dodává: „Země je na kamionové dopravě i té domácí závislá. Nicméně britská vláda podniká kroky, aby se aktuální situace, která je do velké míry způsobená panikou spotřebitelů, vyřešila.“

Reklama

Největším českým vývozcem do Velké Británie je automobilka Škoda Auto, která zatím nedostatek pohonných hmot zvládá bez problémů. „Británie je pro nás významným strategickým partnerem, ale v tuto chvíli nemáme žádné informace, že by vzniklá situace měla jakýkoli dopad na prodeje vozů značky Škoda na tamním trhu,“ uvádí mluvčí firmy automobilky Škoda Auto Martina Gillichová.

A podobné zprávy zní i z Budvaru. „Dění samozřejmě sledujeme, ale naši distribuci a fungování dceřiné firmy ve Velké Británii to nijak negativně neovlivnilo. Daleko víc nás trápí dopady brexitu na logistiku,“ říká obchodní ředitelka Budvaru pro mezinárodní trhy Renata Pánková.

Transport je podle ní v současnosti komplikovaný po celém světě i kvůli pandemii, ale brexit dopravu do Velké Británie ještě výrazně zhoršuje. „Prodloužila se procedura proclení a je administrativně náročnější. V důsledku toho přeprava trvá déle. A když se k tomu přidá fakt, že globálně mají přepravci omezené kapacity, tak se celý proces natahuje o to víc.“

Velká Británie přitom patří mezi pět nejdůležitějších trhů, kam Budvar vyváží. A stejně to má i český výrobce traktorů Zetor. I ten trápí problémy spojené s brexitem.

„Nedostatek paliva se nás zatím nedotkl, ale na začátku letošního roku jsme zažívali komplikace s celním řízením. Ve druhém čtvrtletí se situace stabilizovala a není už tak kritická,“ říká Dominik Moser, marketingový manažer Zetoru.

Co podle něj ale přetrvává, jsou problémy z dodávkami materiálů ze Spojeného království. „Ty souvisí s pandemií covidu-19 a s nedostatkem pracovních kapacit. Britské firmy tak materiál nedodávají, nebo se k nám dostává s velkým zpožděním.“

Zatímco nedostatek paliva nejspíš britská vláda brzy dostane pod kontrolu i díky nasazení armády a vyslání rezervní flotily cisteren do britských měst, další problémy spojené s vystoupením země z Evropské unie nadále přetrvají.

Logistické průtahy a chybějící pracovní síla způsobují nedostatek zboží v obchodech a Velkou Británii tak dost možná čeká i potravinová krize. Do toho po celé Evropě rostou ceny energií, ovšem ve Spojeném království jsou zdaleka nejvyšší. A tím výčet nepříjemností nekončí. Britové tak prožívají těžkou brexitovou kocovinu, která občas přináší krutý bolehlav i českým firmám.

Reklama
Reklama