Komediální show Saturday Night Live před pěti lety odvysílala krátký satirický spot o Netflixu a jeho nekonečné nabídce seriálů. „Než dojdete na konec, na začátku se objeví nové,“ hlásala fiktivní reklama. 

Zhlédnutí veškerých novinek od Netflixu sice ještě dlouho nebude v silách jednoho člověka, jeho producenti se však už začali krotit. Loni společnost poprvé v historii vydala méně obsahu než rok předtím. Na Netflixu v roce 2023 vyšlo o zhruba 130 filmů, seriálů a dalších pořadů méně než v roce 2022.

Jednotlivé tituly spočítala platforma What’s on Netflix, která produkci největší streamovací služby dlouhodobě sleduje.

Jedním z důvodů poklesu je loňská stávka amerických scenáristů a herců, která ochromila celý Hollywood na několik měsíců. Řada filmových a seriálových premiér se kvůli pozastavené produkci odsunula, někdy i na neurčito. 

Zástupci Netflixu se nicméně tvářili, že se je americký protest tolik nezasáhl, jelikož má společnost rozjetá natáčení po celém světě. V dopise akcionářům po posledních kvartálních výsledcích však Netflix přiznal, že kvůli stávkám utratil v roce 2023 za nový obsah jen zhruba třináct miliard dolarů. Původně plánovaný rozpočet byl přitom sedmnáct miliard.

Kromě několika chystaných novinek, mezi které ale nepatřily žádné vyloženě očekávané snímky nebo seriály, Netflix loni zařízl také pokračování u zhruba třech desítek seriálů. A díky prosincovému reportu, v němž firma poprvé zveřejnila podrobná data o sledovanosti, je vidět, že se Netflix nebojí stopnout i velice populární projekty. 

Zrušil totiž pokračování fantasy seriálu Světlo a stíny, jehož druhá řada loni mezi lednem a červnem nasbírala úctyhodných 193 milionů hodin sledování. V žebříčku více než osmnácti tisíc titulů ji to řadí na 32. místo. Diváci se nedočkají ani další série populárního sci-fi 1899, které Netflix zařízl hned po první řadě.

Streamovací služba překopává svůj byznys už od první poloviny roku 2022, kdy přišlo vystřízlivění po pandemickém vysedávání u obrazovek všeho druhu.

Netflix propustil pár lidí, začal experimentovat s levnějším předplatným s reklamami a došlápl si na sdílení hesel mezi uživateli. Ale na rozdíl od konkurence firma až doposud výrazněji neosekávala svou produkci. 

Naproti tomu nabídka HBO Max (které se co nevidět změní na Max) nebo Disney+ postupně chudne už dlouho. Uživatelé druhé jmenované streamovací služby loni přišli o přístup k téměř stovce titulů z produkce společnosti Disney.

„Výkazy zisku a ztráty velkých mediálních společností jsou pod tlakem odpisů u obsahu, který už byl vytvořen a zvěřejněn,“ vysvětloval loni analytik Michael Nathanson. Firmy si tak zeštíhlovaním své programové nabídky v účetnictví snižovaly náklady. „Jako první to pochopila Warner Bros Discovery,“ dodal Nathanson.

Kromě odpisů může být odstraňování obsahu z nabídky způsobeno tím, že chce společnost ušetřit na licenčních poplatcích a tantiémách pro tvůrce.

Nebo si potřebuje odepsat náklady z daní tak, jak to provedla společnost Warner Bros Discovery (WBD), když v roce 2022 vyhodila do koše hotový snímek Batgirl. Tento vlastník HBO stejným způsobem v listopadu zahodil také dokončený snímek ze světa Looney Tunes za třicet milionů dolarů s anglickým názvem Coyote vs. Acme. 

Šéf Warner Bros Discovery David Zaslav se pokouší seškrtat náklady za miliardy dolarů už od vzniku společnosti fúzí firem WarnerMedia a Discovery. Výsledkem je mimo jiné to, že HBO prodala část svého katalogu konkurenci.

Disney také škrtá, kde to jen jde. Jeho staronový CEO Bob Iger oznámil začátkem loňského roku ambiciózní plán ušetřit na nákladech pět a půl miliardy dolarů. V listopadu, po posledních zveřejněných kvartálních výsledcích firmy, se tento cíl zvedl o další dvě miliardy.

Dočasný finanční ředitel společnosti Kevin Lansberry u prezentace uvedl, že Disney utratí v příštím fiskálním roce za nový obsah zhruba 25 miliard dolarů, zatímco ve fiskálním roce 2023 to bylo 27 miliard a rok předtím 29,9 miliardy.