Souboj o diváky mezi streamovacími službami se mění. Po letech bezbřehého sypání peněz do nových filmů a seriálů je potřeba překlopit byznys do černých čísel, což se z největších hráčů zatím podařilo pouze Netflixu.

Začala proto doba úspor. Platformy šetří, kde to jen jde, přeprodávají si původní obsah mezi sebou a v produkci sázejí na kvalitu před kvantitou. A také na jistotu v podobě ověřených značek, které lidé dobře znají.

Příkladem je seriál o Harrym Potterovi pro streamovací stanici HBO Max, o kterém momentálně přemýšlí její mateřská společnost Warner Bros. Discovery (WBD). Každý ze sedmi dílů knižní předlohy se má dočkat nového zpracování v podobě jedné série. Projekt však musí ještě posvětit J. K. Rowlingová, autorka Harryho Pottera.

Nápad na reboot čarodějnické ságy zapadá do nové streamovací strategie, kterou společnost WBD podle agentury Bloomberg brzy oficiálně oznámí. Půjde o spojení streamovacích služeb HBO Max a Discovery+ do jedné, přičemž hlavním lákadlem má být nový původní obsah založený na příbězích a postavách, které diváci již znají.

Do této koncepce zapadá i nedávno oznámený záměr natočit nové filmy o Pánovi prstenů. 

Slavné a ověřené značky u diváků bodují. Kina momentálně válcuje čtvrtý díl akčního thrilleru John Wick a adaptace populární deskové hry Dungeons & Dragons, zatímco na seriálové frontě byl největším hitem posledních měsíců The Last of Us od HBO, jehož předlohou je známá hra na PlayStation. 

V seznamu filmových premiér plánovaných na letošní rok je „starých známých“ celá řada, od čtvrtka se promítají noví Tři mušketýři a také filmová verze arkádových videoher Super Mario.

V příštích měsících dorazí nová Malá mořská víla, nové Želvy Ninja nebo snímek inspirovaný panenkou Barbie. Ze seriálů se letos s další řadou vrátí například krimi Temný případ, marvelovský antihrdina Loki nebo Úžasná paní Maiselová.

Na streamovací služby však letos s největší pravděpodobností dorazí méně novinek než loni. Analytici odhadují, že vrchol objemu produkce nastal v roce 2022, kdy jen v USA vzniklo rekordních 599 seriálů. To se v době hrozící recese, vysokých úrokových sazeb a definitivního odeznění jednorázové „pandemické“ vzpruhy už nejspíš nezopakuje. 

Nahrává tomu fakt, že některé streamovací platformy začaly po letech překotného růstu snižovat své rozpočty na produkci vlastních filmů a seriálů. Netflix, dlouholetý lídr v této oblasti, utratil v roce 2022 16,84 miliardy dolarů, zatímco předloni to bylo 17,7 miliardy.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

U WBD, vlastníka HBO, byl podle analytiků americké banky Morgan Stanley loňský rozpočet na původní obsah 18,3 miliardy dolarů. To je o pětinu méně než souhrnná suma, kterou v roce 2021 investovaly společnosti WarnerMedia a Discovery, které se loni spojily do WBD.

Disney utratil v posledním fiskálním roce za obsah 29,9 miliardy dolarů, což je historicky nejvíc, i tato suma je však nižší než 33 miliard, se kterými počítal na začátku účetního období.

Na filmové a seriálové produkci se navíc podepisuje vysoká inflace a náklady rostou. „To, co bylo šest milionů dolarů za jeden díl Hry o trůny v roce 2010, je nyní podle odhadů třicet milionů za epizodu Stranger Things v roce 2022,“ říká veterán hollywoodského byznysu Jason Kilar, bývalý CEO WarnerMedia. 

Platformy jsou navíc pod tlakem, aby na streamovacím byznysu začaly co nejdříve vydělávat. To se z velkých hráčů zatím povedlo pouze Netflixu. Streamovací služba Disney+ prodělala v posledním kvartálu 1,1 miliardy dolarů, HBO Max 2,1 miliardy, Paramount+ téměř miliardu a Peacock od společnosti NBC Universal skončil v minusu přes půl miliardy. 

Tlak na ziskovost umocňuje fakt, že růst počtu předplatitelů jednotlivých služeb narazil na limity. Služba Disney+ vykázala v posledním kvartálu první pokles počtu platících zákazníků v historii, když přišla o 2,4 milionu předplatitelů. Za zmínku také stojí, že když loni vykázal podobnou bezprecedentní ztrátu Netflix, stálo ho to třetinu tržní hodnoty.

„Počet seriálů letos klesne a není důvod očekávat, že se vrátí na předchozí úroveň. Všem najednou došlo, že na ziskovosti záleží, a osekávají náklady, kde se jen dá,“ říká mediální analytik Michael Pachter ze společnosti Wedbush Securities.

Šetření má různé podoby. Netflix na konci března oznámil sloučení svých filmových divizí zaměřené na snímky s malými a středními rozpočty. Stalo se tak poté, co v roce 2022 propustil stovky lidí. Disney zastavil nabírání nových zaměstnanců loni v listopadu a během prezentace posledních kvartálních výsledků představil restrukturalizaci společnosti, během níž přijde o místo sedm tisíc pracovníků.

Nejradikálnější změny provádí David Zaslav, šéf WBD, který se od loňského dubna snaží proškrtat k částce 3,5 miliardy dolarů.

Do koše vyhodil prakticky hotový snímek Batgirl, který si společnost odepsala z daní, zrušil streamovací platformu CNN+, zařízl desítky chystaných projektů pro HBO Max a zastavil natáčení HBO originálů ve Skandinávii, celé střední Evropě, Nizozemsku a Turecku. A také prodal část katalogu HBO konkurenci

Tento krok ilustruje poměrně zásadní změnu ve fungování hlavních streamovacích služeb. Dosavadní trend, kdy si platformy v rámci konkurenčního boje „syslily“ svůj původní obsah pouze pro sebe, se mění a licencování filmů a seriálů třetím stranám je čím dál víc vnímáno jako vhodný doplňkový zdroj příjmů.

Minulý týden to během virtuálního setkání s akcionáři připustil i Bob Iger, CEO společnosti Disney. „Uvědomujeme si, že před námi stojí výzvy, jmenovitě dosažení ziskovosti. Nechystáme se licencovat naše klíčové značky Marvel, Disney, Pixar nebo Star Wars, ale zvážíme licencování jiných produktů,“ uvedl.