V pandemických časech spousta lidí objevila pohodlí online nakupování. Najednou jsme se naučili na internetu kupovat jídlo, běžné denní potřeby do domácnosti, ale třeba také kosmetiku, oblečení nebo boty. 

Prodejci si však nechtějí připustit, že by to mělo znamenat konec retailu. A přicházejí s nápady, které mají lidi udržet v obchodních centrech a názorně jim ukázat, že nakupování v kamenných prodejnách může být i zážitek.

Svou cestu tímto směrem si dláždí i polský online prodejce obuvi eobuv.cz, který minulý týden v pražském obchodním centru Nový Smíchov otevřel svou první zahraniční pobočku v takzvaném „phygital“ (z anglických slov physicaldigital) konceptu, kde nakupování funguje úplně jinak, než jste byli v kamenné prodejně zvyklí.

Phygital prodejna v obchodním centru Nový Smíchov

Hned u vchodu už vám bude jasné, že jde o něco zcela jiného. Nenajdete tu žádné věže z krabic od bot, figuríny nebo štendry s oblečením. Prostě si to namíříte k jednomu z víc než padesáti tabletů, kde si navolíte boty k vyzkoušení a ty k vám do pěti minut na pásu ze skladu dojedou.

Že právě váš oblíbený pár nebude k dostání, se nemusíte příliš obávat. Sklad čítá sto tisíc produktů od více než pěti set značek a kromě bot v prodejně budoucnosti nakoupíte poněkud nevšedním způsobem i oblečení.

Polský prodejce se při této příležitosti spojil i se svým módním e-shopem Modivo. Nejspíš už jste se někdy dostali do situace, kdy si v kabince vyzkoušíte kalhoty, ale zjistíte, že potřebujete o číslo větší, takže napůl svlečení vyrazíte zpět do obchodu je shánět. 

Z toho se prodejci poučili a rozhodli se přinést elegantní řešení. Stačí si vybrat jednu z devíti interaktivních zkušebních kabinek a díky technologiím v ní strávit zkoušením libovolnou dobu. Stejně jako v případě obuvi je v ní umístěn velkoplošný tablet, na kterém si navolíte oblečení a to v pár minutách dorazí přímo do kabinky otevírací stěnou umístěnou vedle tabletu.

Boty zákazníkovi přiveze pás ze skladu čítajícího sto tisíc párů

Po dokončení výběru stačí na obrazovce označit kusy oblečení nebo obuvi, které si chcete zakoupit, a ty vás budou zanedlouho čekat u pokladny. V případě, že vaše velikost není na skladě, měla by dorazit na prodejnu maximálně do 24 hodin. 

Protože v obchodě počítají s tím, že si z nákupu chcete odnést i zážitek z výběru, přizpůsobili tomu i vybavení kabinek. Při zkoušení si lze navíc zvolit typ osvětlení z trojice denní, noční, nebo kancelářské pro co nejreálnější představu, jak bude zkoušený kus vypadat v praxi.

Nový normál ve výběru kosmetiky

S inovacemi do kamenných prodejen přichází i české Notino, které nedávno přivítalo zákazníky ve své nejnovější pobočce v centru Brna.

V největší české parfumerii má zákazníkům pomoci s výběrem například chytré zrcadlo s technologií ModiFace, které jim ukáže, jak na nich vypadá konkrétní odstín rtěnky nebo barvy na vlasy, aniž by si jej museli zkoušet sami na sobě.

Nejnovější pobočka Notina v Brně, která je zároveň největší parfumerií v Česku

Novinkou je také patentovaný přístroj AirParfum, skrze který si lze vyzkoušet desítky vonných složek bez jakéhokoli zatížení a vybrat si tak pro sebe parfém přesně na míru.

Zákazníci si v prodejně mohou nechat udělat také diagnostiku pleti a vlasů a na základě toho dostanou doporučení na vyhovující kosmetiku. 

Tak trochu jiná sámoška 

Inovace samozřejmě míří i do jiných oblastí, než je móda a kosmetika. Technologické společnosti tvrdě pracují na tom, aby zákazníkům přinesly co největší zážitek i z běžného nákupu potravin.

Příkladem je americký gigant Amazon, který přišel s chytrým nákupním vozíkem Dash Cart. Ten dokáže bez obsluhy člověka sám rozpoznat, jaké zboží do něj vkládáte, spočítat jeho množství či zboží zvážit. 

Chytrý vozík Dash Cart od Amazonu

Po dokončení nákupu stačí s vozíkem projet speciálním pruhem, který prověří jeho obsah, aniž byste museli všechny položky vyndávat nebo u toho musel být personál.

Vychytávka je už od konce loňského roku dostupná v prodejně ve Woodland Hills v Los Angeles a lze si snadno představit, že ji brzy uvidíme i na naší straně oceánu.