skip to main content
Sdílená ekonomika

Carsharing pandemie nezastavila. Firmy rozšiřují flotilu a expandují

Jak vypadá typický uživatel carsharingových služeb? Je mu mezi dvaceti a třiceti lety, bydlí v Praze, auto potřebuje spíše na cesty po městě a občas s ním vyrazí na výlet. Nechce se mu ale zatím vázat a pořizovat auto vlastní.

Podle šéfa české pobočky Anytime Carsharing Milana Beutla je takových lidí pořád víc a český trh má velký potenciál. A to i přes loňský pandemický rok, který byl vše možné, jen ne standardní. Pozitivně hodnotí uplynulý rok i další poskytovatelé sdílených aut.

„Ještě letos v létě bychom se chtěli dostat do černých čísel, aby si služba začala sama na sebe vydělávat. Chceme uspokojit poptávku po carsharingu v Praze, která je vysoká, takže budeme nejprve přidávat auta v hlavním městě a pak se nabízí expanze do dalších měst nebo jízdy mimo Česko,“ shrnuje plány Beutl.

Reklama

Italský Anytime vstoupil na český trh v roce 2019. Loni v únoru měl ve své flotile sto aut. Teď jich má 310 a ani ta už nestačí. „Přidáme dalších sto devadesát, abychom se dostali na alespoň pět set. Pandemie na náš byznys neměla tak katastrofální dopad jako na jiné obory. Pro lidi bez auta to byl moment, kdy vlastně poznali carsharing,“ vysvětluje Beutl.

Výraznější propady zaznamenala firma jen na samotném začátku pandemie. Vůbec největší pokles jízd, o více než padesát procent, nastal v březnu po prvních restrikcích. Lidé se zalekli a mobilita se téměř úplně zastavila.

Předplatné Forbesu
ACT!
Forbes 6/2021

„Pak se nám ale začal počet jízd každý týden zvyšovat a zjistili jsme, že člověk, který nemá k dispozici vlastní auto, často zvolí raději carsharing před hromadnou dopravou, kde s ním jede spousta lidí,“ říká

Anytime rozšiřuje i typy aut, které si mohou lidé vypůjčit. Firma začínala s malými městskými Toyotami Yaris, postupně přibyla od stejné značky Corolla ve verzích hatchback i kombi a také SUV C-HR. Vše jako hybrid.

Aplikaci si stáhlo už přes dvě stě tisíc uživatelů a zhruba jedna třetina používá sdílené auto pravidelně. „Za dva roky máme nějakých šest set tisíc jízd,“ dodává Beutl

Poměrně pozitivní výsledky vzhledem k okolnostem hlásí i další provozovatelé sdílených aut. Třeba služba Autonapůl zaznamenala za loňský rok pokles v počtu ujetých kilometrů jen o osm procent. A i tak dosáhla firma provozního zisku 1,8 milionu korun.

Reklama

„Největší propad v zájmu uživatelů jsme zaznamenali v první vlně koronaviru na jaře 2020, po rozvolnění opatření se situace zlepšila a na podzim už propady nebyly tak výrazné,“ hodnotí loňský rok ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník. „Celkový obrat za rok 2020 očekáváme ve výši přes dvanáct milionů korun a oproti roku 2019 mírně stoupl,“ dodává.

Rekordní rok loni zažil český carsharing HoppyGo, který spadá pod Škoda Auto DigiLab. Od klasických carsharingových služeb se liší tím, že funguje Peer-to-peer, tedy nabízí auta sdílená jejich majiteli „z ulice“.

Služba HoppyGo vstoupila na polský a slovenský trh v květnu | Foto HoppyGo

„Měli jsme nárůst poptávek o jedenaosmdesát procent přes pandemii. Také jsme překročili milník sto dvaceti tisíc uživatelů,“ shrnuje výsledky CEO HoppyGo Robin Švaříček.

Během pandemie firma skrz Škoda Auto DigiLab zdarma poskytla přes dvě stě aut dobročinným organizacím, obcím i dobrovolníkům. Softwarová platforma už také expandovala do Polska a na Slovensko a nabízí v současné době k vypůjčení kolem dvou tisíc aut.

I podle Švaříčka je nejen na českém trhu v Peer-to-peer sdílení aut velký potenciál. „Poptávka extrémně roste a hlavně na letní sezonu je velký zájem,“ dodává.

Že nebyl loňský rok pro carsharing nijak tragický, potvrzuje i šéf služby AJO Jaromír Klimek. Na druhou stranu firmě ovšem pandemie zbrzdila některé plány na rozvoj, do kterých v předchozích letech mířily investice.

„Oproti jiným druhům dopravy jsme na tom nebyli tak špatně. V tom nejhorším období jsme spadli o nějakých třicet procent. Na druhou stranu jsme byli nastaveni na růst v desítkách procent a celý ten rok jsme nakonec uzavřeli s poklesem asi tři procenta,“ říká Klimek.

Potenciál českého trhu je vidět i na stoupajících počtech sdílených aut. Zatímco v roce 2014 jich po českých silnicích jezdila jen třicítka, v dubnu letošního roku je v Česku podle dat Asociace českého carsharingu přes 1 200 sdílených aut ve dvanácti městech.

Reklama
Reklama