skip to main content
Daily Cover

Čechům rostou svaly i v lockdownu. A prodejci fitness potravin hlásí rekordy

5 minut čtení

Zavřená fitka a omezení sportovního vyžití Čechů by mohly na první pohled naznačovat, že část lidí, pro které byl dřív aktivní pohyb součástí každodenního života, zleniví. A to nejen v pohybu, ale i zájmu o svůj jídelníček.

Od prvních omezení ale uplynul už rok a je nadále patrné, že chuť dodržovat zdravý životní styl Čechy neopustila. Možná právě naopak – v době, kdy nesmíme do fitka ani vyběhnout za hranici našeho okresu, je přece o to důležitější jíst správně, aby ručička váhy nevyskočila ven zděšením. 

Tuzemští výrobci i prodejci hlásí od loňského roku rekordní prodeje v určitých segmentech zdravé výživy. Konkrétně je největší zájem o vitaminy, minerály, oříšková másla a proteiny, jejichž prodeje loni na jaře raketově vyskočily a na předních příčkách se drží dodnes.

Trend potvrzuje Martin Jebas, zakladatel a ředitel internetového e-shopu se sportovními potřebami a výživou Ronnie.cz.

„Mezi nejprodávanější produkty od loňského roku patří různé vitaminové doplňky stravy a vedle toho fitness potraviny, jako jsou kaše nebo oříšková másla. Například vitamin D3 byl léta v prodejích na úplném chvostu, ale loni na jaře jsme vyprodali všechny zásoby a od té doby se drží nahoře,“ říká Jebas.

Za zajímavé považuje, že se nijak nepropadl prodej proteinových suplementů. „Čekal jsem, že bude přímo navázán na provoz fitness center a jiných sportovních aktivit, ale proteiny jsou stále čtyřkou nejprodávanějších produktů na našem e-shopu a táhnou dál,“ doplňuje.

Pikantností je, že hned za nimi si páté místo drží doplněk stravy Tribulus Terrestris, který vedle zvýšení tělesného výkonu, síly a vytrvalosti napomáhá také při sexuální aktivitě.

Prodeje vitaminů se zvedly řádově o 200 procent.

Vitaminy a proteiny se velmi dobře prodávají i na e-shopu Fitness4U.

Reklama

„Prodeje se zvedly řádově o 200 procent a více. Obávali jsme se propadu jiných fitness kategorií, nicméně proteiny, spalovače či aminokyseliny pořád lákají a rostou. Meziročně zhruba sedmdesát procent,“ říká jeho šéf Filip Novotný.

Do třetice potvrzuje zákaznické chování i Dominik Píchal z e-shopu Grizly, který loni díky dopadům pandemie zlepšil své prodeje o 500 procent a vyrostl v obratu na 290 milionů korun. 

„V kategorii sportovní výživy prodejům vévodily proteinové suplementy. Velké oblibě se těšily především proteinové tyčinky a palačinky společně s proteinovými nápoji,“ jmenuje Píchal nejprodávanější zboží posledních měsíců.

„Oproti tradičním sportovním doplňkům kladli letos zákazníci větší důraz na zdravotní stránku věci a na dračku šly také doplňky typu omega 3, vitamin D3 a C,“ dodává.

Aktuální vydání magazínu

V Ronnie sice zaznamenali meziroční pokles prodeje produktů přímo spojených s tréninkem, jako jsou anabolizéry, aminokyseliny a předtréninkové doplňky, přesto se ale tyto produkty udržely na druhém místě jako v roce 2019.

Značně hůře jsou na tom spalovače tuku, které klesly jak obratově, tak i o dvě pozice v žebříčku nejprodávanějších produktů.

Obrovský nárůst ale majitel e-shopu s loňským obratem 167 milionů korun vnímá v segmentu oříškových másel – a v tom se jednohlasně shoduje i s ostatními oslovenými. 

Rostoucí oblibu této pochoutky dokazují zakladatelé společnosti Big Boy, letošní člen výběru 30 pod 30 Alex Koníček a český kulturista Tomáš Bureš, kteří loňský rok uzavřeli s obratem přes 100 milionů korun. Mohou za to právě čím dál oblíbenější oříšková másla, která už dávno nejsou jen mlsáním pro „fitnessáky“.

„Češi se museli oříšková másla naučit jíst, ale teď už je mají za ideální zdravé mlsání, ze kterého nemusí mít takové výčitky,“ říká Bureš, který mimo jiné stojí za pražskou sítí posiloven Olympia Fitness.

Zákazníci podle něj aktuálně nejvíc prahnou po máslech s příchutí slaného karamelu a čokolády, ale o nic méně nekupují ani řadu Grand Zero, která obsahuje čokoládu bez cukru, a zasluhuje si tím pádem nálepku „fitness“.

Přestože loňský rok byl pro firmu zatím rekordní, zakladatelé tvrdí, že prodeje másel dál rostou i letos. Například únor, který běžně patří mezi nejslabší měsíce roku, byl díky pandemii o 400 procent silnější než ten loňský.

„Lidé jsou doma a nemají co dělat, takže rádi nakupují,“ vysvětluje si Bureš.

Oříškové máslo Big Boy s mléčnou čokoládou bez cukru

Stoprocentní arašídové máslo boduje i u zákazníků e-shopu GymBeam, kterému šéfuje Slovák Dalibor Cicman. Právě tento produkt byl v loňském roce absolutní jedničkou napříč všemi čtrnácti zeměmi, kde firma působí online.

Hned na druhém místě se potom umístil, podobně jako u jiných e-shopů, syrovátkový protein.

Zakladatel a CEO GymBeam Dalibor Cicmam | Foto GymBeam
Reklama

„Pandemie měla negativní vliv na naše klíčové kategorie spojené se silovým tréninkem, ale dohnali jsme to na vitaminech nebo příslušenství pro domácí trénink,“ říká Cicman, jehož internetový obchod loni utržil 43 milionů eur, tedy přes miliardu korun. Meziročně tak vyrostl o 75 procent. 

Pozitivní dopad pandemie na růst firmy vnímá i Novotný z Fitness4U: „Za první tři měsíce tohoto roku jsme v tržbách o šedesát procent silnější než loni – a to můžu říct, že minulý rok jsme měli opravdu silný,“ chválí si zakladatel firmy, která v roce 2020 v obratu vyrostla o 95 procent na 145 milionů korun. 

„Hranice a čísla ale posouváme každý měsíc nahoru. Letos máme cíl 200 milionů korun a už teď to začíná vypadat, že finální číslo bude ještě vyšší,“ tvrdí Novotný.

Michal Hubík z internetového obchodu Aktin.cz dobrý stav tohoto segmentu jen potvrzuje a fakt, že se jeho e-shopu daří, využívá k dalšímu rozvoji vlastní značky.

Internetový obchod Aktin nabízí přes 360 značek | Foto Michael Tomeš

„Obrat mezi roky 2019 a 2020 vyrostl téměř o polovinu na 273 milionů korun. Rosteme kontinuálně i díky svým vlastním produktům Vilgain, do kterých reinvestujeme celý aktuální zisk třináct milionů, který je historicky nejvyšší,“ vypočítává Hubík.

Jejich sklady denně proteče na třicet tisíc položek a stále větší roli přitom hraje zmíněná řada vlastních funkčních potravin. Zatímco na začátku loňského roku zastupovala pouhá dvě procenta z celkového prodeje, letos v lednu to už bylo přes třicet procent.

Zákazníci v Hubíkově e-shopu v posledním roce také mnohem více vyhledávali doplňky stravy pro zlepšení psychické kondice.

Jeden ze dvou zakladatelů Aktinu a současný CEO Michal Hubík | Foto Michael Tomeš

To lze dobře sledovat na prodejích přírodního doplňku stravy Spoko, který dokáže zklidnit organismus, uvolnit stres a přispívá k dobrému spánku.

„Zájem o něj přičítám jednoznačně vzniklému stresu z pandemie, se kterým se lidé snaží vyrovnat,“ dodává Hubík, na jehož e-shopu bodují také produkty pro domácí přípravu jídel.

„Odhadujeme, že lidé si z tohoto období odnesou mnoho nových zkušeností – budou více vařit doma, dbát na kvalitu živin a vrátí se znovu zpět ke zdravým svačinkám, jako jsou proteinové tyčinky bez umělých nesmyslů, čokoládové košíky, ořechové cookies a další,“ konstatuje.

Aktin se vedle samotného prodeje věnuje také pravidelnému sdílení obsahu v oblasti zdravého životního stylu a boření mýtů v této oblasti.

Se zdravým životním stylem logicky souvisí vedle kvalitních živin i dostatek pohybu a ten podle všeho Češi také nezanedbávají.

Po loňském uzavření sportovních center se zákazníci vrhli na e-shopy se sportovními pomůckami a začali budovat domácí posilovny. Krátce poté už prodejci hlásili prázdné sklady – a to i v případě drahého náčiní, které by za normálních okolností téměř nikdo nekoupil.

„Vyprodali jsme snad všechny pomůcky na domácí cvičení, a to včetně extra drahých činek. Rázem byla většina z toho nějakou dobu nedostupná. Teď už je situace relativně stabilní, protože lidé si většinu nakoupili loni,“ vzpomíná na jarní chaos Jebas z Ronnie.

Kamenné pobočky jsou pro nás minulostí.

Trvající zájem hlásí i Fitness4U, jehož majitel Novotný však tvrdí, že zboží stále není dostatek.

„Dodavatelé ho nemají skladem. Chtěli jsme tento segment i značně rozšířit, ale bohužel není o co. Každopádně zájem o domácí cvičení je neustále vysoký,“ říká Novotný.

Podotýká také, že pandemie výrazně změnila jeho úhel pohledu na kamenné prodejny, které za poslední rok fungovaly jen jako výdejny zakoupeného zboží.

Prodejna a výdejní místo internetového obchodu GymBeam v Košicích

„Pro letošní rok měníme celou strategii. Naším hlavním cílem je expanze a rozvoj e-shopu, kamenné pobočky jsou pro nás minulostí,“ vysvětluje nový způsob směřování. 

Martin Jebas má opačný názor. „Důraz na kamenné pobočky budeme klást i nadále. Zatím jsou pro nás výhodné, obratově zajímavé a ziskově rozumné, takže nám logiku dávají a počítáme s nimi i do budoucna,“ uvádí své důvody.

„V prosinci jsme otevřeli novou prodejnu Eden, v dubnu otevřeme další v Hloubětíně a do konce roku chceme stihnout ještě nejméně tři,“ vysvětluje plány na další rozvoj.

Reklama
Reklama