skip to main content
Malá a střední firma

Zdravé může být i dobré. Mladý lékař vnáší chutě do sportovní výživy

Daniel Sosýn odmala miloval dobré jídlo. V pubertě ho ale začaly trápit problémy s nadváhou a nízkým sebevědomím. Začal proto chodit do posilovny, kde se poprvé seznámil se sportovní výživou.

Běžně dostupné produkty mu ale moc nechutnaly. O pár let později se proto během studia medicíny rozhodl vytvořit vlastní recepturu. A tak se zrodila olomoucká značka Protein & Co.

„Kupoval jsem si dvoukilové bečky sportovní výživy, která ale často chutí připomínala spíš písek s blátem. Napadlo mě proto skloubit svou lásku k jídlu a vzdělání lékaře a udělat z proteinu gastrozážitek. Chtěl jsem jednoduše zbořit mýtus, že co je zdravé, nemůže být dobré,“ líčí šestadvacetiletý podnikatel.

Firmu Protein & Co. rozjel v roce 2018 a od té doby její tržby rostou každý rok o stovky procent. V současnosti má desítky tisíc zákazníků, roční obrat kolem čtyřiceti milionů korun a po úspěšném rozjezdu v Česku a na Slovensku plánuje zahraniční expanzi.

Podnikatelské začátky Daniela Sosýna ale rozhodně tak hladký průběh neměly. „První firmu jsem založil během druhého ročníku medicíny. Místo brigády jsem se rozhodl prodávat sportovní výživu prostřednictvím fitness trenérů. Rok poté se nám ale s manželkou narodilo dítě,“ vzpomíná mladý podnikatel.

Reklama

„Takže jsem ráno chodil do školy, odpoledne hlídal, večer rozvážel produkty a dělal účetnictví a po nocích se učil,“ popisuje tehdejší řeholi, jejíž tempo postupně začalo být neúnosné.

V posledním ročníku už měl obrat dvanáct milionů.

Sosýn tak v jednu chvíli podnikání vzdal. Po čase mu to ale nedalo a pustil se do byznysu znovu a lépe.

„Místo objíždění trenérů jsem zvolil e-shop, protože mi to přišlo jednodušší. Ukázalo se, že to byla mylná představa, nicméně byznys vzkvétal a v posledním ročníku školy už měl obrat kolem dvanácti milionů korun,“ líčí Sosýn.

S novou firmou rozjel i vlastní výrobu v Kojetíně, s čímž však přibyla porce starostí a práce. Sosýn do toho navíc stále studoval. „Z nedostatku času a přemíry stresu jsme měli hlubokou rodinnou krizi,“ vypráví.

„Syna jsem vídal jen při uspávání a se ženou jsme měli italskou domácnost. Vykulminovalo to před státnicemi, kdy se stres projevil i fyzicky a já jsem dostal těžký zápal plic,“ vzpomíná na náročné období zakladatel Protein & Co.

Nemocný byl tři měsíce a celou dobu se trápil, že okolí od něj očekává, že z něj bude lékař, i když on sám byl se radši stal podnikatelem.

„Když jsem manželce konečně oznámil, že nechci nastoupit do nemocnice, ale živit rodinu nejistým začínajícím podnikáním, ulevilo se mi. Nečekal jsem to, ale stoprocentně mě v tom podpořila. A já se do pár dní konečně uzdravil,“ vypráví Sosýn.

Po státnicích se tak do byznysu mohl ponořit naplno, aniž by řešil cokoli dalšího. A firma začala růst o čtyřicet procent měsíčně. Studium medicíny pro podnikatele přitom rozhodně nebylo zbytečné – Sosýnovi se hodí při vymýšlení receptur i jejich podkládání lékařskými studiemi.

Reklama

„Řada lidí pořád očekává, že jim dáte zázračnou pilulku, a oni budou moci dál sedět u počítače nebo televize a přitom zhubnou. To je naprostý nesmysl,“ připomíná podnikatel.

„Na rovinu lidem říkáme, že naše výrobky jsou jen doplněk stravy a pomocník na cestě ke štíhlejší postavě nebo nabrání svalů, ale bez pohybu a změny jídelníčku jim sebelepší přípravek nepomůže.“

Všechny produkty si sám vyvíjí a aktuálně jich má v nabídce kolem 250. Bestsellerem je protein ze syrovátkového koncentrátu, vedle toho firma vyrábí snídaňové kaše, směsi na proteinové palačinky nebo třeba oříškové krémy.

V nabídce má také produkty jako urychlovače spalování, kloubní výživu, vitaminy a minerály a nově rovněž přidala doplňky pro ketodietu.

Na svém e-shopu ale Protein & Co. prodává i výrobky dalších značek, třeba známého českého výrobce produktů z hmyzího proteinu Sens.

„E-shop je náš hlavní prodejní kanál. Vedle toho spolupracujeme s trenéry a fitness centry, která jsou ale v současnosti zavřená. Tenhle segment nám tak na čas kompletně vypadl a byť se nám i během pandemie daří, za normálních okolností bychom nejspíš rostli ještě víc,“ konstatuje Sosýn.

Předplatné Forbesu

S růstem plánuje přesunout stávající výrobu do větších prostor. Letos chce také expandovat do Maďarska, Bulharska a Rumunska a otevřít první kamennou prodejnu v Olomouci.

Časem by rád rozjel obchody i v dalších městech a hodlá spustit vlastní značku sportovního oblečení.

„Mým snem do budoucna je víc provázat svůj byznys se zdravotnictvím, které jsem vystudoval. Rád bych proto vytvořil síť dietologických klinik,“ nastiňuje své dlouhodobější plány.

„Sám jsem si prošel obdobím, kdy jsem držel všechny možné i nemožné diety často bez úspěchu. A kvalitní nutriční poradenství na míru mi v Česku pořád chybí,“ uzavírá Sosýn.

Reklama
Reklama