Nejprestižnější ceny lokálního designu jsou rozdány. Přinesly překvapení i potvrzení ikonického statusu – do síně slávy byla za celoživotní přínos oboru uvedena legenda české módy Liběna Rochová.

Druhý rok po sobě se absolutními vítězi stává dvojice designérů. Pomyslnou štafetu Grand designéra letos přebírá duo Roman Vrtiška a Vladimír Žák, netradičně byly oceněny kategorie móda a šperk. Zde si cenu odnesly značka bot Pár a Olgoj Chorchoj za kolekci hodinek pro Bohematic.

Doporučujeme ale upřít pozornost na finalistu Czech Grand Designu za rok 2021, který sice nominaci neproměnil, ale jeho jméno uslyšíte stále častěji. Jiří Krejčiřík by vám neměl ujít proto, že za posledních pět let překonal přímo raketovou vzdálenost. Z absolventa západočeské umělecké školy se stal finalistou největší designové soutěže u nás.

Česká scéna je malý rybníček, ve kterém se ale čas od času blýskne zlatá rybka. Jak ji poznáte? Nezáří hned zpočátku, ale postupně nabírá na síle. Je to osobnost, jejíž talent se postupně tříbí, ale projekty si pamatujete od samého začátku. Mají v sobě rozpoznatelnost, nápad a originalitu.

Přesně taková je i Krejčiříkova tvorba. Multidisciplinární umělec je absolventem produktového designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni a dlouholetým asistentem ve studiu známého sklářského výtvarníka Ronyho Plesla.

Krejčiřík svou individuální dráhu formoval už při studiích, kdy založil autorskou značku Napadlome. Charakteristická byla smyslem pro minimalismus, DIY a velmi limitovanou produkci. I když se mu podařilo sehnat investora, firma se zasekla na rozdílných představách, a tak brzy vzala zasvé. 

Sadu jídelního stolu a židlí Langskip&Leidangskip vytvořil Krejčiřík jako svou diplomovou práci v roce 2014. Inspirovala ho stáž v Dánsku.

Namísto zahořklosti ale Krejčiřík ve volném čase tvrdě pracoval na vlastních návrzích a k dokonalosti ladil důsledné vizualizace. Koncem roku 2018 uvedl několik stolů, které byly k nerozeznání od skutečných.

Reakce byly velmi vášnivé a trefně se setkaly s dobou lockdownů a alternativních způsobů online prezentací – stoly do svých virtuálních galerií zařadily britské výstavní projekty Movimento club nebo Hunter Blond gallery

Krejčiříkův návrh konferenčního stolku Constantin vycházející z estetiky sochařských děl rumunského umělce Constantina Brancusiho. 

Krejčiřík pojal situaci jako příležitost. S velkou pompou debutoval pod vlastním jménem na Designbloku 2019, kde představil dvojici už fyzicky vyrobených kávových stolů, které na virtuální návrhy přímo navázaly. Za kolekci si odnesl jedno z hlavních ocenění – za nejlepší novinku designéra.

Do produkce nábytku z masivního dřeva a kovu a sérii skleněných objektů Heritage/Contemporary investoval více než čtvrt milionu ze svých úspor. Několik měsíců energie ho také stálo, aby řemeslníky přesvědčil o své představě a donutil cenný materiál zpracovat netypicky a přesně do nejnepatrnějších detailů.

Stůl Kalokagathos z třešňového dřeva vyžadoval velkou péči a opatrnost při zpracování drahého materiálu.

Krejčiřík se ale obrnil trpělivostí a nakonec svého dosáhl, i když musel v procesu vystřídat několik řemeslníků, než našel ty správné. Když pak v holešovickém Lapidáriu Národního Muzea představil první dva sochařsky pojaté stolky Kalokagathos a Odyssey z kolekce Eclecticism, mezinárodní galeristky se o ně mohly doslova poprat.

Lina Kanafani z proslulého londýnského obchodu Mint Shop i Rossana Orlandi z legendárního concept storu v Miláně v nich totiž spatřily vyvážené množství inovace a známých asociací na antickou kulturu, které zrovna začínaly viset ve vzduchu.

Krejčiřík se ve stolech inspiroval antickým Řeckem i tvorbou slovinského architekta Jože Plečnika, který se citelně zapsal také do podoby moderní Prahy. Za T. G. Masaryka měl na starosti kompletní úpravy Pražského hradu a na náměstí Jiřího z Poděbrad vybudoval monumentální kostel Nejsvětějšího srdce Páně.

Plečnik se v tvorbě obracel právě k architektonickým řádům starověkého Říma, Egypta nebo Mezopotámie. „Na Plečnikovi mě fascinuje, jakým způsobem pracoval s formou, proporcemi a vzájemným napětím mezi jednotlivými částmi výsledného celku,“ vysvětluje Krejčiřík obdiv k Plečnikově tvorbě.

„Dobře je to vidět na balkonu v zahradách Pražského hradu, do kterého Plečnik vložil tak objemné a výrazné balustrády, že se mezi nimi téměř nedá projít. Pozorný divák tyto principy a tvarosloví rozklíčuje i v mojí práci,“ přiznává.

Stoly k sobě nakonec vybojovala Rossana Orlandi, a tak jste je vloni na podzim mohli vidět během největší světové přehlídky designu, Salone del Mobile, v jejím pulzujícím Spaziu. Krejčiřík odtamtud vzápětí odlétal na výstavu do další vyhlášené soukromé galerie Boon_Room v Paříži.

Pro tu dokonce na míru navrhl a vyrobil kolekci nábytku ve spolupráci s umělkyní Tajou Spasskovou. V kolekci Nouveau se inspiroval dalším ikonickým architektem, sochařem a filosofem Františkem Bílkem a jeho vilou na pražských Chotkových sadech. Obdobně jako Bílek i Krejčiřík přistupoval k nábytkovým solitérům jako ke gesamtkunstwerku a komody pojal opět velmi sochařsky.

Podnože tvoří hned několik geometrických útvarů a přední desky zdobí Spasskové autorské vypalované kresby. Do kolekce Nouveau spadá i sochařsky pojatá knihovna a komoda, které se obešly bez dalšího zdobení.

Jejich dekorativnost je sice oproštěná od nánosů barev, o to zajímavější však je, že se opírá pouze o formální kombinace prvků a drobných vyřezávaných detailů. Tvarový minimalismus je předností svítidel z kolekce Luna, které nabízejí hned dvě možnosti svícení: vnější atmosférické, osvětlující monumentální skleněné koule zespodu, a druhé vnitřní, praktické.

Mimo Milán, Prahu a Paříž vzbuzují Krejčiříkova díla zájem také na designových festivalech v Budapešti, Bratislavě, ale i u nás v Praze či v Brně. Stůl Odyssey nedávno do sbírek současného designu zakoupila Moravská galerie v Brně a čím dál tím více stolů vzniká na míru interiérovým designérům či koncovým zákazníkům v Česku i v zahraničí.

Stůl Veltrusy Mansion je vyrobený ze starého jasanu z Veltruského panství, který se skácel během vichřice a byl odsouzený ke spálení v kamnech.

Krejčiřík například nedávno vyrobil na míru jedné pražské rezidenci kávový stolek inspirovaný dílem amerického minimalisty Franka Stelly. Dalšímu projektu, v němž má na starosti celý interiér, zrealizoval na přání sochařskou stěnu a do Londýna zamířil před časem jeden z Krejčiříkových kovových kávových stolků.

Stůl ovlivnila tvorba amerického minimalisty Franka Stelly, dnes slouží v apartmánu v centru Prahy. Kousek za Prahou se nachází sochařská stěna v elektricky modré barvě. Krejčiřík má v tomto domě na starosti celý interiérový design. 

Pokud bychom měli jmenovat výrazné talenty českého designu posledních pěti let, kteří mají svůj názor a rozeznatelný podpis, rozhodně mezi nimi nebude chybět jméno Jiřího Krejčiříka. Nepromeškejte proto příležitost ulovit si od mladého designéra svůj sochařský kus nábytku teď, dokud čekací lhůta netrvá roky…