Společnost
Google přichází se zbrusu novými oficiálními statistikami za
český YouTube a Forbes.cz je nyní publikuje jako první české
médium. Je to v podstatě poprvé, co takové údaje Google v Česku
vůbec zveřejňuje, a dávají nahlédnout do toho, co to „český
YouTube“ vlastně je.
Ze statistik vyplývají tři zajímavé faktory. Za prvé: Už přes pět set youtubových kanálů v České republice má více než sto tisíc odběratelů. Meziročně se jedná o bezprecedentní dvacetiprocentní nárůst, kterému YouTube vděčí za souhru dvou věcí.
„Za růst je z velké části samozřejmě zodpovědná pandemie covidu, která akcelerovala celou digitální krajinu,“ říká Petr Houzar, který má za Google v Česku a na Slovensku YouTube na starost. „Současně k němu ale napomohla skutečnost, že před pandemií došlo v Česku k televizní digitalizaci DVB-T2, v rámci které se do spousty domácností dostaly chytré televize.“
Během pandemie díky tomu našla YouTube úplně nová skupina diváků, kteří by o něj běžně zřejmě nezavadili, ale kterým teď přistál s novou televizí přímo v obýváku.
Za druhé: Více než jednoho milionu odběratelů dosáhlo už přes třicet českých kanálů.
Zde je nutno připomenout, že statistika brala vůbec poprvé kompletně v potaz to, odkud který kanál skutečně vysílá. Některé z těch superúspěšných, jako je třeba Brickbuilder, zaměřený na stavení Lega, jsou totiž oficiálně přihlášené na americkém YouTube, byť patří k těm, které mají studio v České republice a vysílají z Česka.
Oficiální seznam českých kanálů podle počtu sledujících nicméně neexistuje a nejčastěji se tak v tomhle smyslu mluví hlavně o těch, které jsou spojeny se slovutnými influencery. I z dalších úspěšných kanálů se silnou komunitou lze však vybrat alespoň některé, které dávají představu, jaké zaměření má aktuálně v Česku největší ohlas.
„Máme tu například globálně úspěšné kanály, které tvoří animované filmečky pro děti,“ říká Petr Houzar. „Velice populární jsou kanály s návody na tvorbu věcí z korálků nebo rozebírání různé elektroniky.“ Takové totiž nepotřebují mluvené slovo a jelikož mnohé z nich doprovází pouze hudba či zvuky, nebrání jim čeština v rozletu do světa.
„Během covidu začaly děsně frčet bicykly, a tak zabodovalo množství kanálů s opravami a montováním kol,“ dodává Houzar. Ani v nich většinou není potřeba mluvit, a tak z těchto kanálů vznikají epicentra globálních komunit.
A nakonec, třetí a poslední zajímavost, která vyplývá ze statistik. Více než pětapadesát procent času, který lidé strávili sledováním obsahu vytvořeného na českém YouTube, připadá na diváky ze zahraničí.
Což je docela zajímavé – člověk by nečekal, že český YouTube bude mít takový přesah. Vysvětlení se částečně nachází v rostoucí popularitě českých kanálů, ale skutečnost je ještě zajímavější – jde o globální trend.
Obrovské množství diváků českého YouTube pochází ze Slovenska (a je tomu tak i naopak), podle Houzara vděčí tuzemské kanály našim východním sousedům až za třetinu publika.
A jinak tomu není ani v rámci celého světa. Jen čtyřicet procent času, který diváci stráví sledováním obsahu z produkce kanálů na území Evropské unie, připadá na zdejší občany, zbylých šedesát procent mají na svědomí lidé mimo ni.
Závěrem nutno dodat, že Češi se dají označit za výrazně youtubový národ. V sektoru středovýchodní Evropy jsme nejen přeborníky ve využívání e-shopů, ale i sledování online videí na YouTube. „Souvisí to s tím, že Češi jsou obecně na špici ve sledování onlinového videa,“ říká Houzar.
Chcete to ale celé vidět na vlastní oči? Zajímá vás smetánka českých youtubových kanálů, které sice patří k absolutní elitě, ale vy jste o nich dost možná v životě neslyšeli? Není nač čekat, tady jsou.
Jedním z největších producentů na území Česka je dvojice Steve a Maggie, o které jsme psali nedávno.
Přehlédnout se nedá ani Silvie Mahdal, která učí diváky kreslit skeče, tvůrce plastových modelů PLASMO Plastic Models, ani stavění Lega na už zmíněném kanálu Brickbuilder. A z videí pro děti uveďme třeba AapV – Vids For Kids či edukativní Megaprojects o stavbách a vynálezech.