Česká fitness aplikace Fitify se stala první aplikací dostupnou na chytrých hodinkách Huawei, aniž by sama z dílny Huawei pocházela. Čínský kolos, kterého zasáhl zákaz působení ve Spojených státech, otevřel pobídkami v celkové výši jedné miliardy dolarů svůj doposud uzavřený ekosystém softwaru třetích stran.

Právě Fitify je první z nich, která byla na zařízeních Huawei k dispozici. Americký Forbes před časem zmínil, že verze aplikace Fitify pro chytré hodinky se chystá také na vlajkovou loď čínských wearables Watch GT2 Pro a měla by razit cestu ostatním aplikacím.

Martin Mazanec, který společně se svým kolegou Matoušem Skálou za apkou Fitify stojí, k tomu říká, že navzdory americkému zákazu se podle něj Huawei může stát třetím zásadním gigantem vedle Applu a Googlu.

„V rámci čínského trhu je ale spousta nových hráčů, kteří se mohou dostat dopředu, a Huawei na tom může ztrácet,“ dodává Mazanec, který se ze sdílených kanceláří pražského Spaces, kde sídlí značná část jeho patnáctičlenného týmu, až do konce roku přesunul do newyorské pobočky.

„Snažíme se teď náš produkt co nejvíce přizpůsobit pro americký trh,“ říká o aplikaci, kterou začal s Matoušem Skálou vyvíjet ještě na škole a v letošním roce by měla na předplatném dosáhnout obratu 100 až 120 milionů korun.

„Chceme tu mít lidi z řad fitness koučů a potřebujeme tu také tým, který bude dělat produktovou práci. Vývoj apky ale pojede dál z Česka,“ ujišťuje Mazanec.

Aplikace prošla nedávno zásadními změnami. Především byl spuštěn paywall, který ji výrazněji vyhranil jako placenou apku pro ty, kdo se při cvičení nechtějí dívat na reklamy a jsou ochotni jednou měsíčně zaplatit za obsah. A Mazanec přiznává, že to Fitify připravilo o nezanedbatelnou část nových uživatelů za měsíc.

Uživatelsky nám to kleslo, monetizačně šlo nahoru.

Oproti začátku letošního roku, kdy Fitify nabízela více obsahu zdarma, poklesl i počet aktivních uživatelů. Nejedná se ale o čísla, která by tvůrcům dělala vrásky. „Dnes dokážeme v USA konvertovat do platícího uživatele každého desátého, který si apku stáhne.“

„Uživatelsky nám to kleslo, ale monetizačně to šlo podle očekávání značně nahoru, takže se to kompenzuje,“ konstatuje Mazanec a oči má teď upřené jinam: k růstu na zásadních světových trzích.

Další změna přišla v uplynulém týdnu, kdy aplikace prošla kompletním redesignem. „Jakmile vypadá apka lépe, odrazí se to na číslech,“ tvrdí šéf Fitify.

„To, že apka vypadá čerstvě, je nesmírně důležité pro lidi na Západě,“ vysvětluje. „V Česku se to takřka neprojeví, jako bychom tady na estetiku zase tolik nedbali, ale na Západě je běžné, že když mají lidé nejhezčí design mobilu, tak se v něm chtějí dívat i na nejlepší design aplikací.“

Sedmdesát procent toho, co se Fitify podaří vydělat, jde dnes zpátky do marketingu. „Zatím ještě vůbec neřešíme nějakou EBITDu,“ říká Mazanec a přidává slova o běhu na delší trať. A v rámci takového Fitify neváhá odhazovat mrtvou váhu.

Ještě na začátku roku se například hojně mluvilo o tom, že aplikace zařadí do svých funkcí také jídelníček, který půjde pro sportovce ruku v ruce s tréninkovým programem. „To jsme skrečovali,“ přiznává překvapivě Mazanec. „Sledujeme konkurenci, jsme hodně data-driven, a když vidíme, že někde něco nefunguje, tak do toho také nejdeme.“

Spolupráce s influencery vůbec nefunguje.

Vše se u projektu českých tvůrců probírá s přihlédnutím k tomu, jak to může zvýšit motivaci uživatele a jak se to odrazí v monetizaci a retenci. „Nedáme tam něco jen proto, že by se nám to designově líbilo,“ dodává Mazanec.

Ze stejného důvodu se Fitify nevrhá ani do možných spoluprací s influencery ze sportovního světa. „To vůbec nechceme, to nefunguje,“ říká člen výběru Forbesu 30 pod 30. „Dělá to kdekdo a vždycky zjistí, že je to úplně k ničemu.“

Jako příklad uvádí, že své fitness aplikace mají kupříkladu hvězdní MMA zápasníci Conor McGregor nebo Khabib Nurmagomedov, ale o žádné šlágry mezi uživateli se nejedná.

„Dělá jim to pár desítek tisíc dolarů měsíčně,“ krčí rameny Mazanec. „V tom se fakt moc nevidíme.“