E-commerce má za sebou díky pandemii koronaviru jeden z nejúspěšnějších roků v historii. Rekordní výsledky hlásí i americké internetové tržiště eBay, na které se loni kvůli výrazným omezením osobního prodeje přesunuly tisíce prodejců hledajících nový způsob kontaktu se zákazníky.

Své zboží na eBay globálně nabízí už 20 milionů prodejců a k nakupování využívá platformu 187 milionů zákazníků. Denně se na ní uskuteční 250 milionů produktových vyhledávání.

Svůj podíl na eBay rok od roku zvyšuje i český trh, který se pro ni stává jedním z vůbec nejdůležitějších ve střední Evropě. Jen za poslední rok vyrostl počet tuzemských prodejců na platformě o osmadvacet procent a dnes jich tam najdeme už přes sedm tisíc.

Dohromady zde nabízejí téměř půl milionu výrobků – právě množství zalistovaných položek meziročně vyrostlo o šestnáct procent. „Loni čeští obchodníci prodali přes eBay milion kusů zboží zákazníkům po celém světě. Češi naopak na platformě nakoupili více než 2,7 milionu kusů,“ říká generální ředitel eBay na globálních rozvíjejících se trzích Ilya Kretov.

Ten ve společnosti aktuálně působí osmým rokem a zkušenosti si sem přinesl například z potravinářského gigantu Mars nebo z Googlu, kde se staral o rozvoj internetového prohlížeče Google Chrome.

Pandemický rok shrnuje z hlediska hospodářských výsledků jako velmi vydařený. „Zažili jsme velký samovolný růst, ale zároveň jsme mu šli naproti a tvrdě pracovali na tom, abychom na platformu přivedli další online prodejce,“ konstatuje.

Zatímco mnoho firem bylo nuceno vlivem opatření a omezeného obchodu propouštět, eBay jakožto online prodejní platforma zažívala jedno z nejlepších období v historii.

Navýšení počtů prodávajících podniků se podařilo nejen v Česku, ale napříč všemi zeměmi, kterým Kretov z Moskvy šéfuje. Vůbec nejvíc firma vyrostla v prvním čtvrtletí letošního roku, které uzavřela s dvaačtyřicetiprocentním růstem tržeb. 

S růstem platformy samozřejmě souvisí vytížení v oblasti logistiky, zákaznické podpory a komunikace s novými i stávajícími prodejci. Právě zlepšování těchto aspektů se stalo v uplynulých měsících hlavním předmětem zájmu Kretovova týmu. Ten se každý měsíc značně rozrůstá, aby byl schopen vykrýt masivní nárůst požadavků.

42 %

růst tržeb platformy za první čtvrtletí letošního roku

Většina zaměstnanců přitom práci zvládá i z domova, kam je eBay se začátkem pandemie poslala pracovat a kde pro zajištění bezpečí zůstávají doposud.

„Kolegové v Číně jsou zpět v kanceláři od loňského června, ale evropská a americká kancelář zůstává zavřená minimálně do začátku září,“ popisuje Kretov současný pracovní režim firmy, která globálně zaměstnává dvanáct tisíc lidí. 

Je ale přesvědčený, že režim práce z domova může fungovat velmi dobře i dlouhodobě – obzvlášť ve firmě podnikající online, která se umí rychle adaptovat na změny. Zároveň si stojí za tím, že podmínkou je důvěra šéfa či šéfky ve své zaměstnance. „Bez toho to nikdy nepůjde,“ zdůrazňuje.

V globálním měřítku byla pro platformu nejkritičtější právě logistika zkomplikovaná zrušením civilních letů, využívaných k přepravě zásilek po celém světě. V důsledku toho docházelo loni zjara ke značným zpožděním v doručování balíků.

Že jsme byli zavření fyzicky, neznamená, že bychom se tak měli cítit i mentálně.

Na druhou stranu ale krize offline prodejcům ukázala, že nemohou být závislí na jediném prodejním kanálu, a pomohla ke vzniku nových podniků, které se během ní snažily řešit konkrétní problémy. 

„Sami to vidíme například ve světě logistiky, která se za poslední rok zřetelně proměnila. Vznikla spousta nových přepravců, na které se teď můžeme spolehnout stejně jako na mezinárodní poštu,“ vysvětluje Kretov. 

„To, že jsme byli zavření fyzicky, neznamená, že bychom se tak měli cítit i mentálně,“ snaží se vysvětlit svůj přístup k pandemii. Vloni se firma soustředila především na získávání nových prodejců a podporu těch stávajících prostřednictvím nově zavedených programů na rozvojových trzích, kam patří i Česko. 

V rámci podpory prodejců eBay aktuálně investuje významnou část peněz do služeb takzvaného fulfillmentu, který by měl pomoci vyřešit současně logistiku i skladování zboží. Inovovaný sklad firma aktuálně testuje v Německu, kam mají prodejci možnost poslat své balíky a přesunout je tak blíže zahraničním zákazníkům, čímž se zkrátí dodací lhůty.

Podobná služba je v testovacím režimu i ve Spojených státech. „Prodejce z Česka nebude muset posílat každý produkt zvlášť do Ameriky, ale pošle jeden velký balík věcí, které my už rozešleme, kam bude třeba,“ popisuje Kretov. 

Aktuální rozvoj českého trhu si obecně chválí a hlavní výhody přisuzuje zejména dobré dostupnosti do celé Evropy. Vedle toho také tvrdí, že je zde vysoká koncentrace obchodníků nabízejících produkty, po nichž byla v posledním roce vysoká poptávka: zejména ochranné pomůcky, ale také sportovní vybavení, potřeby pro dům a zahradu nebo automobilové součástky.

Zboží českých prodejců mířilo nejčastěji do Německa, USA a Velké Británie

V loňském roce odešlo z Česka do celého světa milion výrobků, což v přepočtu vychází zhruba na jeden prodaný výrobek každých třicet sekund. Například kategorie podnikání a průmysl vyrostla o rekordních 460 procent, dům a zahrada o 224 procent.

Zboží českých prodejců mířilo nejčastěji do Německa, Spojených států amerických a Velké Británie. „Svůj potenciál ale Česko stále nevyužívá na maximum,“ upozorňuje Kretov.

„Například v Litvě obchodníci prodají za téměř stejných podmínek asi třikrát více výrobků než v České republice. Ale věřím, že to se zlepší právě díky nově zavedeným podpůrným programům,“ je přesvědčený. 

Důraz chce eBay v následujících letech nadále klást i na oblast recommerce, tedy přeprodej, pro který je platforma už léta dobře známá. Přestože 80 procent prodávaného zboží je nových, zákazník zde má možnost nakoupit i produkty z druhé ruky za výrazně nižší cenu.