Po období pandemie zavládl hlad po cestách do zahraničí. Všiml si toho Petr Kotík, zakladatel projektu Amazing Places, který však vidí ještě jednu příčinu: chování českých ubytovatelů.

„Češi letos cestují v Česku méně, oproti minulému i předchozímu roku vidíme pokles kolem deseti až patnácti procent,“ říká Petr Kotík. Vybírají si podle něj obvykle jednu delší dovolenou a na tu míří do zahraničí. 

Proč myslíte, že české hotely a penziony tuzemské cestovatele tolik netáhnou? 

V posledních letech hodně zvýšily ceny, kterými se již dost přibližujeme k cenám na západ od nás. Leckde jsme je v cenách už i předběhli. Jenže tomu neodpovídají vždy služby ubytovatelů, gastronomie a podobně. Takže dovolená u nás je dražší a zároveň jsou lidé už trošku unavení z cestování doma, tudíž ve výsledku rádi jedou jinam. 

Kam teď Češi podle vašich dat jezdí nejraději? Na jak dlouho cestují? 

U nás je průměrná obsazenost kolem tří dnů, to se nemění. Většinou našim statistikám vévodí wellness hotely, glampingová místa a obecně místa, která mají dlouhodobě dobré jméno. Samozřejmě roli hraje i sezonnost, takže teď čekáme, že se zase začne jezdit víc na hory. 

Kolik míst máte dneska v nabídce? 

Necelých 400 míst v Česku a i se zahraničím jich je téměř 500. 

Za poslední dva roky se to tedy moc nezměnilo? 

Naopak, přibylo zhruba sto nových kouzelných míst, ale zároveň se snažíme vzhledem ke zvyšujícím se nárokům zákazníků i nás některá ze stávajících jednou za rok obměňovat. 

Proti stavu před dvěma lety bychom mohli mít minimálně trojnásobný počet míst, zájem být v Amazing Places je enormní. Každý týden máme porady, kde se díváme na nabídky, kdo by se k nám chtěl přidat. Ale má to dva problémy. 

Jaké? 

Jednak kapacita, kterou jsme si interně omezili, a za druhé kvalita těch projektů. Hledáme místa, která jsou na vyšší úrovni než ta stávající, abychom celou nabídku zkvalitnili. Ale takových projektů je dneska pomálu.

Určitě chceme dál objevovat nová místa, ale ne za každou cenu a v Česku už jen velmi zvolna. Nabídka není v průměru tak vysoká, přesto krásná místa jsou a průběžně nabídku obměňujeme. Letos dokonce úplně nejvíc. 

Čím to je?

Kvůli kvalitě. Nemůžeme převzít odpovědnost za všechna místa, která u nás jsou. Jsme zprostředkovatel ubytování a samozřejmě vnímáme názory lidí, kteří s námi cestují.

I my sami vidíme, jak se místa vyvíjejí. Když jde někde kvalita dolů, snažíme se s majiteli mluvit a třeba dočasně přerušit členství v Amazing Places, protože už neodpovídají zvyšujícím se nárokům. 

Jak to vypadá s vaší sítí v zahraničí? Kde vidíte největší potenciál? 

Snažíme se hodně zaměřit na Polsko, právě tam vidíme ohromný potenciál. Protože tam jsou místa na hodně vysoké úrovni a přitom jsou Čechy zatím neobjevená.

Polsko se snažíme přiblížit nejen z toho pohledu, že nabízí mimořádné ubytování, ale i cestování v té zemi je úžasné. Jinak už máme poměrně dobře zmapované Rakousko a rádi bychom k němu přidali i Německo a dál posouvali Slovensko. 

Kromě toho jste letos v létě spustili projekt Češi ve světě, jak se rozvíjí? 

Dostáváme hodně nabídek a začínáme je mapovat, protože bychom chtěli opravdu ukázat místa, která převyšují ostatní. 

Jaké jsou podmínky? 

Podmínkou je český provozovatel a stejně jako u tuzemských kouzelných míst pak i další kritéria v duchu Amazing Places.

Aktuálně se jedná o místa na Bali, ve Španělsku, v Chorvatsku nebo na Kostarice. Nejde ale jen o samotná místa k ubytování, chceme představit i zajímavé příběhy lidí, kteří je vytvářejí a kteří žijí úplně nebo převážnou část roku v zahraničí. 

Kdy to chcete mít hotové? 

Chtěl bych, abychom měli přehled českých, potažmo slovenských míst ve světě hotový příští rok v létě a ukázali ho veřejnosti. 

Kolik jich máte už dnes? 

Začali jsme nedávno, ale už teď jich je necelých deset a celkem máme asi třicet tipů na další. V Česku každé místo osobně navštěvujeme, než ho přidáme do výběru. To je samozřejmě u vzdálenějších zemí náročnější, ačkoli zatím jsem na všech kromě Kostariky byl.

Hledáme ale i osobní doporučení lidí, kteří už je navštívili, protože těžko si představit, že pojedeme jen tak na otočku třeba do Zimbabwe. 

Jaké letos čekáte tržby a jaký podíl na nich má zahraničí? 

Nyní má Česko asi pětaosmdesátiprocentní podíl, zbytek jsou cesty do dalších zemí. Co se týká tržeb, máme před sebou nejsilnější měsíc, čekám, že bychom letos poprvé měli dosáhnout sto milionů korun. Už teď jsme na hranici devadesáti milionů.

Vydání Forbesu American Dream!

Pořád platí, že naše příjmy jsou za členství v našem výběru a za provize ze zprostředkování ubytování. Každý rok jsme v prosinci vyrostli o třicet procent, tak i kdyby to bylo letos třeba poloviční, mohli bychom toho dosáhnout. Ale je mi jasné, že bojujeme trochu proti větru a že se lidé snaží celkově utrácet méně. 

Váš web funguje i v angličtině, daří se vám už oslovit také zahraniční turisty, kteří míří do Česka? 

Jedná se zatím jen o jednotky procent a je to něco, co je pro nás pořád velká výzva. Chceme vytvořit plán, jak co nejefektivněji zaujmout i zahraniční klientelu a ukázat jim nejkrásnější místa nejen v Česku. Tohle je něco, co pro nás bude příští rok jeden z největších úkolů. 

Příští rok oslavíte deset let na trhu, chystáte něco nového? 

Jednak chceme na jaře představit novinky okolo našeho časopisu a chceme vyjet s unikátním merchandisingem, který propojíme s konkrétními místy v našem výběru. Chystám knížku o celém projektu a připravujeme i podcast o cestování, protože máme kolem sebe zajímavé lidi a rádi bychom jim dali hlas.

Rozjíždí se i náš byznysový Klub přátel kouzelných míst a chystáme věrnostní program, kterým chceme podpořit chuť cestovat. Takže je toho dost a už se na to těším. 

Nechtěl jste odejít víc do ústraní? 

Chtěl a celkem se mi to i podařilo, kancelář vede Vašek Vítek a máme tady výbornou silnou partu lidí, díky kterým Amazing Places roste. Máme ale i jednu investiční aktivitu v zahraničí, projekt Bába na Bali, který mě hodně baví. A zvažuju, že bych se víc zaměřil na developerské nebo investiční projekty i mimo Česko. 

Co přesně na Bali chystáte? 

Máme tam projekt, kde děláme šest investičních vil, které budou sloužit k pronájmům na ubytování. Chtěli bychom začít stavět už příští léto s tím, že samotná výstavba by neměla přesáhnout rok a půl. Většina zájemců o vilu se rekrutuje z hostů, kteří k nám přijeli v poslední době, někteří opakovaně. 

Zvažoval jste i vlastní developerské projekty v Česku? 

Zvažoval jsem to a zvažujeme to i teď. Máme hodně nabídek, ale zatím nejsme tak silná společnost, která by mohla jít do velkých projektů. Na menší si ale věříme už dneska. Máme kolem sebe šikovné a zapálené investory, takže přemýšlíme i o vytvoření Amazing fondu, kde bychom propojili výstavbu a případně i následné řízení těch projektů.  

Máte už něco konkrétního? 

Jeden takový projekt máme na horách, pustíme se do něj možná už příští rok. Máme stavební pozemek a projekt, pak by trvalo ještě asi dva roky, než by to bylo hotové.

Další se jmenuje Kouzelná farma, je u Turnova a uvidíme, jestli se nám podaří vytvořit partnerství s dalšími investory, abychom to mohli uvést v život. Ačkoli je pro nás Česko v tomhle směru velmi zajímavé, začínáme paradoxně na Bali. 

Kam jezdíte vy sám nejradši? 

Teď se chystám zase do Indonésie, takže to vypadá trochu macešsky, že to mám nejradši právě tam. Ale mám hrozně rád různé výzvy, které třeba na první pohled nedávají moc smysl, a jednu takovou jsem si vymyslel na příští rok, kdy chci k našemu desátému výročí navštívit všechna místa, která u nás v Amazing Places máme.

Bude to náročné na logistiku i čas, ale chtěl bych se se všemi lidmi potkat. Bude to hodně pracovní, hodně náročné i dlouhé, ale strašně moc mě to láká. 

Proč? 

Protože když je člověk na nějakém místě osobně, vnímá to úplně jinak než přes telefon nebo přes počítač. A o tom cestování přece je.