Co zatím bublalo pod povrchem, vypuklo naplno. Od příštího pondělí se ve Škodě Auto až do konce roku výrazně omezí a dost možná i úplně zastaví výroba. Už to samo o sobě je obří problém. Jenže tenhle krok do potíží dostává i desítky průmyslových firem v Česku, které jsou na automomobilový průmysl navázány. A platit bude téměř jistě i stát.

S nastalou situací se musí poprat například Kvido Štěpánek, majitel společnosti Isolit-Bravo, která automobilkám dodává zejména plastové díly.

„Dvě třetiny naší výroby směřují do automotive, takže zažíváme zlé časy. Zkracujeme pracovní dobu, máme čtyřdenní pracovní týden a celkově jedeme na dvou třetinách produkce,“ přiznává s tím, že firmu teď drží nad vodou hlavně ta část, jejíž produkce míří mimo automobilový průmysl.

Firmu s obratem přes miliardu a se zhruba pětistovkou zaměstnanců zatím nikdo opustit nemusel, ale na stole je povinné vybírání dovolené a převádění zaměstnanců na jinou část výroby. „Je to boj. A nejhorší je, že nevidíme světlo na konci tunelu,“ dodává Štěpánek s tím, že je jasné, že situace se nevyřeší za týden ani za měsíc.

Do podobné situace se dostal i Pavel Juříček, majitel skupiny Brano, která patří mezi další velké dodavatele výrobců aut. „Předpokládáme, že se z loňských pěti miliard tržeb, což už bylo číslo významně poznamenané covidovými odstávkami automobilek a lockdownem, můžeme propadnout ještě o dalších 300 milionů,“ říká podnikatel, jehož majetek Forbes odhadl na 7,2 miliardy korun.

Juříček podotýká, že jeho fabrika je na tom pořád relativně lépe než jiní čeští výrobci autodílů. „Od nich slyším, že museli zastavovat výrobu a jsou na polovině tržeb,“ popisuje.

Nastane boom a dodavatelé, kteří přežijí, budou mít problém stíhat výrobu.

Nejhorší podle něj je, že situace se u evropských automobilek mění ze dne na den, takže dodavatelé nemají informace o tom, kolik součástek mají vyrobit a kolik z předem nasmlouvaného počtu jich automobilka reálně odebere. Přitom z druhé strany na ně jejich vlastní dodavatelé tlačí, aby odebrali materiál nasmlouvaný půl roku dopředu.

Majitel Brano Group ale zároveň upozorňuje, že jakmile automobilkám čipy a snímače dorazí, situace se rychle otočí. „Nastane obrovský boom a dodavatelé budou mít problém stíhat výrobu. Tedy ti, kteří přežijí,“ dodává lakonicky.

Primárním problémem, proč automobilky nevyrábějí, jsou chybějící polovodiče. Když už ale výroba alespoň zčásti běží, dodavatele sráží až několikanásobně rostoucí ceny elektřiny a dražší materiály pro výrobu. „Výrazně nám to ukrajuje z marže. Tlak je enormní hned z několika stran,“ říká Kvido Štěpánek. Navzdory tomu ale podnikatel z Orlických hor nevolá po speciálních kompenzacích.

„Nejsem příznivcem toho, že by stát měl teď vymýšlet nějaké čipovné pro automobilky a dodavatele. Možná jsem sám proti sobě, ale je to jen další extrémní zadlužování. A já nechci žít na dluh a vyžrat svým dětem a vnoučatům budoucnost,“ dodává Štěpánek rezolutně.

S tímto pohledem bude však spíš výjimkou. Dopady útlumu výroby v automobilovém průmyslu, na kterém stojí velká část české ekonomiky, navíc s vidinou dalšího propadu, už nenechávají v klidu ani českou vládu.

Podle poradenské společnosti Deloitte totiž každá miliarda výpadku tržeb ve Škodě Auto způsobí ztrátu přibližně 1,9 miliardy korun v rámci celé ekonomiky a ztrátu zhruba 600 pracovních míst.

Pandemie už přitom mladoboleslavskou automobilku připravila o zhruba 36 miliard korun a polovodičová krize se letos projeví nejspíš podobně. Výrobu navíc utlumuje i kolínská Toyota a naplno se nejede ani v Novošovicích v závodě automobilky Hyundai.

O situaci v automobilovém průmyslu, přímo zaměstnávajícím 180 tisíc a nepřímo až půl milionu lidí, tak ve stejný den, kdy Škoda Auto omezí výrobu, tedy příští pondělí, bude jednat vládní tripartita. Svolal ji premiér Andrej Babiš, který zároveň uvedl, že se kvůli útlumu výroby chystá státní podpora.

60 %

Tolik procent ze mzdy navrhuje firmám hradit stát.

Podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka budou návrhy její podoby připraveny během jednoho týdne. Na včerejší tiskové konferenci pak řekl, že zástupci automobilového průmyslu navrhují, aby stát firmám kvůli výpadku výroby aut hradil z programu Antivirus šedesát procent z náhrad mezd. Z tohoto programu by podniky mohly čerpat pomoc do konce května příštího roku.

Právě na šedesáti procentech platu už je například zhruba padesátka pracovníků z výrobního družstva Sněžka Náchod, které Škodovce dodává například potahy sedadel. Na dva týdny zastaví výrobu i firma Kasko z Uherskohradišťska, dodávající Škodovce plastové díly. Od léta se v ní vyrábělo hlavně do skladu, ale i tady musí část zaměstnanců za šedesát procent mzdy zůstat doma.

Přímo ve Škodě Auto mají před zastavením výroby v plánu ještě dokončit rozdělané vozy, kterých je mezi třiceti a padesáti tisíci. To práci velké části zaměstnanců na nějakou dobu zaručí.

Vydání Forbesu Mozek Česka je na jižní Moravě

Navíc pokud už někdo doma zůstal, má slíbeno 85 procent průměrné měsíční mzdy, která se letos ve Škodě Auto pohybuje kolem 56 tisíc korun. Je ale pravděpodobné, že její náhrada bude klesat. Škodováčtí odboráři už se tak připravují na pokles na osmdesát procent průměru.

Český automobilový průmysl tak čeká extrémně těžké období. Navíc bez vidiny rychlého řešení. Rozjezd výroby do předpandemické podoby totiž hned tak nepřijde. Aktuálně se mluví o polovině roku 2022, některé odhady počítají dokonce až s rokem 2023.

„Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,“ odhaduje mluvčí Škody Auto Tomáš Kotera.

„Pokud by se ale ani v roce 2022 stav nelepšil, nelze i přes současnou situaci na trhu práce a snahu firem udržet své klíčové zaměstnance vyloučit možné propouštění, byť doufejme jen v nižším řádu jednotek procent,“ varuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel organizace AutoSAP, která sdružuje dodavatele automobilového průmyslu.