skip to main content
Český byznys

Český filmový průmysl patří ke špičce. Nezničte si to, varuje producent blockbusterů

Americký producent Patrick Newall, zabořený se šálkem mandlového kapučína v pohodlném gauči ve svém apartmá v hotelu Four Seasons, si užívá výhledu na jinovatkou potažené pražské panorama. Dnes má po dlouhé době volný den v našlapaném natáčecím plánu, kdy může na chvíli vypnout – v akčním tempu už přitom jede sedmý měsíc.

Na loňskou produkci filmu The Gray Man, který Newall coby výkonný producent pro Netflix v létě v Praze točil, po měsíční pauze navázalo natáčení pokračování hitu Extraction. Dvojka jednoho z aktuálně nejúspěšnějších filmů na této streamovací platformě (jedničku si za první měsíc od uvedení pustilo 99 milionů diváků) se původně začala točit v Austrálii.

Jenže covidový lockdown zkřížil producentům plány, a tak se hlavní hvězda filmu Chris Hemsworth i s celým štábem v listopadu doslova z týdne na týden přesunuly do Prahy. „Vše se rozhodlo velmi rychle, a jelikož jsme už měli z Prahy skvělou zkušenost z letního natáčení, dokázali jsme sem celou produkci opravdu přesunout během týdne,“ líčí Newal, který na projektu opět pracuje v pozici výkonného producenta.

Rodilý Newyorčan Prahu jako filmovou destinaci objevil před pěti lety, kdy zde natáčel pilot pro Disney – a od té doby se do Česka rád vrací. „Jak město, tak úroveň a profesionalita zdejšího filmového průmyslu na mě opravdu udělaly dojem,“ pochvaluje si Newall.

„Můžete nabídnout velkou rozmanitost lokací, zkušené filmové profesionály na světové úrovni, excelentní studia na Barrandově, která v řadě technických parametrů předčí i ta v Los Angeles. Vedle toho je Praha příjemné a bezpečné město pro pobyt, s dostupnými cenami hotelů i restaurací,“ vypočítává Newall benefity, které Prahu favorizovaly před Budapeští, Srbskem či Rumunskem, které byly u Extraction 2 rovněž ve hře.

Pochvaluje si rovněž kreativní přístup českých filmových profesionálů, kteří se dokážou popasovat i s nečekanými výzvami. Třeba proměnit průmyslový areál u Prahy na Bangkok, i s osmi stovkami komparzistů – jak tomu bylo v létě u filmu The Gray Man, kdy covid filmaře předčasně vyhnal z Thajska. „Zkrátka tady můžete dostat vysokou produkční hodnotu za málo peněz,“ uzavírá.

Reklama

Rozpočet filmu Extraction 2 producenti zatím drží v tajnosti. Určitě se nedostane k rekordním 200 milionům dolarů, jako u předchozího filmu The Gray Man. Ostatně, Extraction 1 jedna stálo „jen“ 65 milionů dolarů. Jedno je však jisté – filmaři za oba akční trháky v Česku utratili a utratí nižší desítky milionů dolarů.

A po pozitivních zkušenostech by Newall rád v Česku utrácel i dál. Jenže je možné, že až bude za pár týdnů finalizovat rozpočet pro další připravovaný film – tentokrát špionážní thriller ze sovětského období, Praha už v konkurenci dalších evropských filmových destinací neobstojí.

Státní fond kinematografie totiž před pár týdny zastavil příjem žádostí o registraci filmových pobídek – kvůli rozpočtovému provizoriu o ně zahraniční produkce nemůžou žádat do konce března. Právě oněch dvacet procent, které stát zahraničním producentům vrátí z každého v Česku utraceného dolaru, jsou klíčové při rozhodování, kde se bude film vyrábět.

„U projektů, jako byl The Gray Man, mohou vratky činit i 16 milionů dolarů. To je opravdu významná položka,“ konstatuje Newall. „I když nám Česko vychází z tvůrčího hlediska jako nejvhodnější volba, pokud se vyplácení pobídek přeruší, budeme muset jinam. A to by byla opravdu škoda.“

Filmové pobídky přinášejí Česku ročně miliardy korun. Loni to podle dřívějších odhadů fondu mohlo být přibližně 7,5 miliardy korun, zhruba o dvě miliardy více než v roce 2020. Předpandemický rok 2019 byl z hlediska přínosu zahraničního natáčení rekordní, filmové štáby do země přinesly devět miliard korun.

V posledních letech měl Státní fond kinematografie na pobídky k dispozici vždy 800 milionů korun, které se obvykle rychle vyčerpaly. Pod tlakem velkého zájmu vláda několikrát částku navyšovala.

Streamovací platformy, které se dnes stávají největšími producenty audiovizuálního obsahu, podle Newalla přinášejí ohromnou industrionalizaci filmového prostředí.

„Z mé perspektivy to vnímám jednoznačně pozitivně. Platformy jako Netflix mají kapitál i výrobní kapacitu, aby obsah dokázaly efektivně distribuovat globálnímu publiku. A jednají rychle. Často se stává, že v pondělí pitchujete projekt a ve středu se schválí výroba – bez nadsázky. To dřív neexistovalo,“ pochvaluje si Newall.

„Nejspíš nikdy nebyla lepší doba pro to být filmařem, jako právě teď. Byla by škoda, kdyby z toho Česko nedokázalo těžit.“