O českém návrháři Jiřím Kalfařovi je slyšet pořád víc. Na začátku letošního roku úspěšně předvedl svou kolekci v hlavním programu prestižního newyorského fashion weeku (představil se tu jako vůbec první český návrhář v historii), v květnu převzal mezinárodní cenu monacké kněžny Charlene The Innovation Award 2019 pro návrháře odpovědně naplňující principy udržitelné módy – a letos v září už přímo v Monte Carlu představí vlastní kolekci pro jaro/léto 2020. A to ne jen tak někde, ale přímo v ikonickém Cafe de Paris na náměstí Place du Casino v centru Monte Carla.

V branži není žádný začátečník, jeho story ostatně i z Forbesu dobře znáte.

Po skončení kariéry špičkového tanečníka se úspěšně živil jako model, před sedmi lety založil vlastní módní značku. Když s ním mluvíte, je na něm sympatický jeho optimismus. Jeho přesný odhad. Jeho ambiciózní plány. A stále větší cíle.

„Poté, co jsem v květnu převzal cenu kněžny Charlene a udělal při té příležitosti v Monaku i přehlídku, jsem si začal pohrávat s myšlenkou udělat tu event nezávislý na fashion weeku. A ono to všechno do sebe zapadlo, protože moje nová kolekce je inspirována jihofrancouzským stylem, azurovým pobřežím, Provence, večerním životem,“ vysvětluje Jiří Kalfař.

Prestižní cenou, kterou předává kněžna Charlene, manželka knížete Alberta Monackého, vybraným designérům v oblasti udržitelné módy a odpovědného přístupu k životnímu prostředí, se navíc mladý Čech v tomto exponovaném regionu výrazně zviditelnil.

Ostatně další designérkou, kterou kněžna Charlene v oblasti udržitelné módy ocenila, je například už světově proslulá Alberta Ferretti.

A téma udržitelnosti a ekologie je v módním průmyslu stále aktuálnější. Jiří Kalfař si od počátku své kariéry zakládá na tom, že je aktivista. „Nenávidím plýtvání. Od počátku dělám udržitelnou módu, moje výroba je etická, jsem v tomhle nekompromisní,“ říká Kalfař, který je vegetarián a osobně se angažoval třeba i v kampani, na jejímž základě Sněmovna předloni schválila zákaz kožešinových farem v Česku. „Móda je druhý nejšpinavější byznys na světě, je to hrozné svinstvo. Buď půjdeš se svinstvem, nebo proti němu. Věřím, že člověk může věci změnit,“ říká jednatřicetiletý Kalfař už řadu let přesvědčivě a v současném světě módního průmyslu tahle jeho slova nyní rezonují víc než kdy jindy.

Teď si Kalfař, někdejší tanečník, úspěšný model a jeden z našich loňských 30 pod 30, vzal zase o něco větší sousto.

Event, který Jiří Kalfař na letošní 25. září chystá přímo v prostorách slavného Cafe de Paris, totiž nebude klasickou přehlídkou.

„Myslím, že je čas posunout věci trochu dále, jinam, překvapit. Klienti nechtějí už jen oblečení, chtějí příběh, osobní zkušenost, pocit. A tak to plánuji jako celodenní akci, která začne už v poledne a poběží až do noci. Představení kolekce pojímám spíš jako výstavu, takový galerijní opening s projekcemi a dalším programem a speciální výzdobou z českého křišťálu, který dodá Preciosa Components, od stropu až po podlahu.“ Tahle česká firma s Jiřím Kalfařem spolupracuje už delší čas: „Když už jsem chtěl v New Yorku ukázat, co v Česku umíme, byla to skvělá příležitost přizvat k tomu i tuto špičkovou českou firmu. Myslím, že se to vyplatilo, spolupráce na kolekci byla skvělá,“ dodává Kalfař.

Preciosa se na newyorském fashion weeku postarala i o vytvoření impozantních závěrečných looků přehlídky – včetně pláště s vázáním na mašli, na který Kalfař prostřednictvím křišťálů z Preciosy složitou technikou otiskl svou vlastní tvář. Teď se společně pustí i do výzdoby Cafe de Paris v Monte Carlu.

„Úplně přetransformujeme prostor legendárního Cafe de Paris, kde se bude akce konat,“ líčí Kalfař, který většinu rozpočtu z chystané akce hradí z vlastních zdrojů. Koktejl, projekce, prezentaci modelů a veškerý doprovodný program pojímá velkoryse – a jako obvykle přemýšlí i o byznysu. „Event bude paralelně pokračovat na Instagramu a TicTocu, kde budeme kolekci představovat online, a zároveň rovnou půjde i do prodeje. Nezávisle na tom, jestli o ni budou mít zájem nákupčí, bude rovnou dostupná i na mém webu v e-shopu. Moji hosté budou jak rezidenti Monaka, tak další osobnosti, zvu novináře, lidi z branže. Monako je dobře situované, takže můžeme s guest listem obsáhnout jak severní Itálii, tak jih Francie od Marseille, Saint-Tropez, Nice.“

Termín na konci září Kalfař trefil do nejvytíženější části sezony, kdy v Monte Carlu probíhá mimořádně exponované The Ocean Gala a Monaco Yacht Show a do Monaka se sjíždí smetánka z poloviny Evropy.

Takhle to možná všechno zní jako snění kluka, kterého zrovna okouzlilo Monako – a teď si pěkně namele nos. Jenže Kalfař už ví, jaké to je, vidět své jméno tři sezony po sobě v hlavním programu fashion weeku v Londýně a pak číst pozitivní recenze v britské Vogue. Ví, jak uspět s přehlídkou v New Yorku. Taky ví, kolik musíte mít kuráže, abyste napsali mail jedné z nejvlivnějších PR agentek módní branže v New Yorku, že chcete využít její služby, ačkoli víte, že i nejslavnější designéři světa na ni stojí frontu. A tahle Kelly Cutrone, žena, se kterou spolupracuje i obávaný head editor Vogue André Leon Talley, vám během jednoho dne odpoví, sjedná si s vámi Skype a během telefonátu si s vámi prostě plácne. Přesně tohle se Kalfařovi povedlo už loni.

Zda bude mít i v Monaku s novým originálním konceptem prezentace své kolekce před novými zákazníky podobný úspěch, to zatím Jiří Kalfař neví. Takhle ale přistupuje ke všemu. „Uvidíme, já mám rád výzvy, toto je první projekt tohoto typu, do kterého se pouštím. Vyžaduje to obří logistickou přípravu, ať jde o natáčení celé kolekce, focení, ale i set up na místě, pozvání hostů, networking měsíce dopředu, catering, hudbu, projektory, květináře, dopravu, ubytování. Začal jsem spolupracovat s francouzským PR sídlícím v Paříži, projekt vzniká i za podpory Chambre Monégasque de La Mode, monackým syndikátem sdružujícím lokální módní průmysl v regionu a podporujícím i nové evropské módní tvůrce. Veškeré přípravy ale probíhají v Praze.“

Finančně Jiří Kalfař celý event pokrývá sám. Takhle to má od počátku své kariéry designéra. Kalfařův byznys ostatně funguje už nějakou dobu velmi dobře. První dva roky sice provoz i výrobu kolekcí dotoval z předchozích výdělků v modelingu, za poslední rok ale prodeje na e-shopu jirikalfar.com  vzrostly o 300 procent. Momentálně má prý měsíční obrat v desítkách tisíc eur, i když o tom nerad mluví.

„Možná se to někomu zdá docela dost, ale víte, v módě nic není dost. Hlavně mi nekoukejte na účet, tam totiž člověk nic nenajde. Čím větší je obrat, tím víc jdu do hardcoru, co se týče investic. Jsem takovej. Vždycky vím, za co utratit,“ řekl už dříve Forbesu. Za co tedy utrácí? Za lepší a dražší materiály, lepší propagaci a lepší spolupracovníky. Někdy třeba ty úplně nejlepší jako v případě Kelly Cutrone. I v tom se Kalfař liší od ostatních – jako jeden z mála českých designérů neváhá cestovat do zahraničí pravidelně.

Prostředky vložené do propagace se ale začínají vyplácet. „Rozhodně už svůj byznys nedotuju. První dva roky jsem si říkal, jestli to má smysl. Třetí rok jsme byli plus minus na nule. Ale lidi se naučili. A taky se změnila doba. Lidi jsou dnes zvyklí najít si dobré jídlo nebo jet na dovolenou bez cestovky, najdou si hotel, zabookují si let. Stejně tak si najdou malého návrháře,“ říká muž, jehož modely stojí dvě stě, ale i tři nebo čtyři tisíce eur.

„Samozřejmě mám partnery, jako je například Preciosa Components, se kterými spolupracuji dlouhodobě a kteří pokrývají v rámci naší spolupráce třeba náklady na křišťály, na šaty, knoflíky. Dodávají křišťál, jenž bude prostor v Café de Paris v Monaku dekorovat. Event zaštiťuje i Chambre Monegasque De La Mode, díky čemuž si můžeme dovolit prostor, jako je Cafe de Paris,“ dodává Kalfař, který podobné akce plánuje vždy minimálně půl roku až rok dopředu.

„Díky tomu vím, jaké rozpočty máme k dispozici, právě abychom mohli naplánovat vhodné představení kolekce, akci, případně jinou formu propagace,“ říká muž, jehož přístup k práci, inovativní střihy, originální siluety a také precizní práce s detaily v pánských i dámských kolekcích už dávno zaujaly i mezinárodní odborné publikum: v roce 2016 jeho plavky předváděla americká topmodelka Chrissy Teigen v plavkovém vydání Sports Illustrated, Kalfařova kolekce se objevila v britské mutaci Vogue, prestižní francouzský magazín L’Officiel Kalfaře zařadil mezi 16 nejzajímavějších nových světových návrhářů a americký Nylon zase do sledovaného výběru Eight Emerging to Watch.

Potenciálnímu vstupu dalších partnerů se prý ale do budoucna rozhodně nebrání. „Není to tak, že bych potenciální partnery nebo sponzory neoslovil. Naopak s několika českými firmami jsme měli několik schůzek, některé dokonce chtěly být i součástí projektu, potažmo finančními partnery. Ale z různých důvodů jsme se nedohodli. Možná ještě nemají důvěru v malého českého designéra, že doručím kvalitní práci nebo něco jiného, nevím. Můj postoj je ale pořád stejný. Raději než ztrácet čas a vytvářet pro někoho nekonečné powerpointy a prezentace jsem si našel jinou cestu. Tenhle event postavím tak, abych byl schopný ho utáhnout a představit se v nejlepším možném světle sám. Na to se těším. Můj čas je teď. Co bude pak, se uvidí. Taky můžu shořet jako papír.“