Letecký veletrh Farnborough International Airshow ve Velké Británii patří k největším akcím leteckého a obranného průmyslu na světě. Druhou největší leteckou přehlídku na starém kontinentu významem předčí pouze nejstarší letecký veletrh na světě Paris Airshow.

Česká účast na letošním ročníku, který se v důsledku koronavirové pandemie odehrával po čtyřleté pauze, přináší několik zajímavých zpráv, z nichž ta hlavní otevírá hangáry ke vstupu českých proudových letounů L-39NG na americký trh.

V první řadě se tu podepsalo memorandum o spolupráci největšího českého leteckého výrobce Aero Vodochody a předního amerického poskytovatele řešení pro letecký výcvik Patriots Global Training. Nejde o nic menšího než o uvedení nového českého letounu L-39NG na americký trh.

V širším kontextu se jedná o zásadní krok k tomu, aby nová „engéčka“ mohla začít nahrazovat původní letouny L-39, které jsou doposud nejpoužívanějším cvičným vojenským letounem na světě a dnes jich ve Spojených státech létá na tři stovky.

Vzhledem k volnější legislativě se objevují tato letadla na různých místech. Jedním létal kupříkladu Elon Musk a své si s nimi užila akrobatická skupina Patriots Jet Team: dohromady se společností Helinet stojí za speciální upravenou verzí L-39 zvanou CineJet, s níž se natáčely scény pro filmový trhák Top Gun: Maverick.

Letoun CineJet je variantou s kamerovým systémem na přídi a na hollywoodské nebe vystřelil díky skvělé manévrovatelnosti při širokém rozsahu rychlostí dosahujících až 650 kilometrů v hodině. Poměrem výkonnosti, flexibility a snímacích schopností jde o platformu, která v daném využití nemá na světě konkurenci.

„L-39NG nahrazuje dosluhující L-39 a pak zamíří na nové trhy,“ komentuje podpis memoranda s Patriots Global Training za ministerstvo obrany náměstek Daniel Blažkovec. „Spojené státy jsou specifický trh, na němž se subjekt neobejde bez místního partnera – takovému byznysu pomůže jméno dobrého partnera a přesně takového nyní L-39NG získalo.“

Vydání Forbesu Zázrak

Patriots Global Training v současné době provozuje osm letadel L-39 a memorandum ohledně L-39NG je jasný signál, že začíná docházet ke kýžené obměně letounů za jejich nové verze.

Podpisem na veletrhu ve Farnborough obě společnosti oznamují dlouholetou spolupráci, která se týká současně i možnosti licenční výroby L-39NG na území USA.

Pro Aero Vodochody z dohody vyplývá byznys v rámci průběžné podpory letounů, k níž patří dodávky náhradních dílů či testování letadel.

Spolupráce by měla směřovat k vytvoření místního centra pro údržbu a modernizaci českých letounů v USA i zavedení jejich licenční výroby pro americké potřeby.

Aero Vodochody a jeho engéčka přitom nejsou na letošním veletrhu jedinou českou stopou. Vystavují tu jak vývojáři a výrobci revolučního řešení pro virtuální školení pilotů Vrgineers, výrobci leteckých podvozků Charvát AXL, Czech Airlines Technics, účastnící se přestaveb kabin flotily letounů A320 Finairu, tak nechybí Jihlavan nebo Výzkumný a zkušební letecký ústav.

Na elitní letecký veletrh se přitom letos po vlastní ose vydali i zástupci firem jako MGM Compro, Radalytica či Aircraft Industries, o nichž už Forbes v minulosti informoval. Stejně tak tu figurují zástupci státního podniku ministerstva obrany LOM Praha, který dotahuje nákup letounů L-39NG pro naši armádu a své výcvikové středisko CLV v Pardubicích.

Právě LOM na veletrhu podepsal dodatek smlouvy o technické spolupráci s americkou společností Bell, jejíž vrtulníky směřují do služeb české armády. Takové akvizice je další dobrou zprávou pro český průmysl, který se může účastnit údržbou, opravami, výcvikem či dodáváním komponentů.

Česká delegace vedená námětkem ministry obrany Danielem Blažkovcem zároveň na veletrhu uskutečnila „bezprecedentní počet schůzek“ s vedením globálních hráčů v letectví a obraně, od Lockheed Martin po Boeing.