skip to main content

Charlize proti Tomu Hanksovi. Blockbustery se letos střetnou u vás doma

3 minuty čtení

Někde v alternativní realitě do kin právě vstoupil horečně očekávaný špionážní thriller Tenet od Christophera Nolana, jímž měla letos původně vyvrcholit sezona blockbusterů. Jenže koronavirus všechny plány překazil a po dramatických událostech posledních hodin se zdá, že nové velké filmy už letos v létě neuvidíme. Studio Warner Bros. totiž odsunulo již jednou odsunutou premiéru Tenetu na neurčito.

Producenti sice naznačují, že by film mohli bezprecedentně uvést dříve než v Americe na evropských a asijských trzích, kde se kina pomalu otevírají, nad tím ale stále visí otazníky. Tenet potřebuje vydělat alespoň 800 milionů dolarů, aby nebyl prodělečný, což je v současnosti nereálné. Když by měl navíc premiéru různě po světě v jiných datech, neunikne hned na internet jeho pirátská verze nebo alespoň popis tajemstvím zahaleného děje?

S přednostním uvedení mimo USA navíc podle informací serveru Vulture nesouhlasil sám režisér Nolan. Faktem zůstává, že kina může brzy zcela položit absence velkých amerických novinek, jejichž distribuce se zastavila.

Milovníci hřmotných velkoprodukcí se tak letos zatím musí koukat jinam. A dost možná si na tento pohled následující měsíce zvyknout a  „přeladit“ na streamovací platformy. Právě tam mají aktuálně k dispozici hned dvě propírané novinky: na Netflixu boduje komiksová adaptace Old Guard: Nesmrtelní, v níž Charlize Theron vede skupinu válečníků, kteří nemohou zemřít a do jejichž řad se přidává vystrašená novicka, jejíž rány se také zázračně hojí.

Snímek natočila žena, novickou je mladá Afroameričanka a významnou vedlejší roli má pár gayů, výsledek je ale především naivní, roztomile zpátečnickou podívanou, která svou banální přímočarostí ignoruje vývoj žánru posledních let.

Zapomeňte tedy na komiksové dekonstrukce jako Joker nebo Logan, spíše se připravte na mentální přesun někam do roku 2006 k filmu X-Men: Poslední vzdor, v němž se hrdinové přeli o lék, který by je „vysvobodil“ z nadlidských schopností. I Nesmrtelní čelí zlovolnému boháči s tváří představitele Dudleyho z Harryho Pottera, který chce jejich DNA použít na výrobu léků.

Z výplňového snímku, který se bere překvapivě vážně, si tak pravděpodobně zapamatujete hlavně Theron, které akční poloha „zpruzelé“ ranařky sedí minimálně od Šíleného Maxe.

V jeho pokračování se herečka prý neobjeví, v naznačeném pokračování Nesmrtelných by s ní však Netflix měl počítat. Old Guard vyšli na 70 milionů dolarů a společnost již oznámila, že se film dostal mezi 10 jejích nejúspěšnějších původních snímků, tudíž si ho za první čtyři týdny mohlo pustit až 72 milionů domácností.

Tato čísla jsou samozřejmě součástí propagace a nelze je nijak nezávisle ověřit, nicméně Netflixu se drahá, nekomplikovaná akční béčka vyplácejí. Vyproštění s Chrisem Hemsworthem je ostatně na špičce nejúspěšnějších snímků (99 milionů zhlédnutí) a společnost před pár dny oznámila svůj vůbec nejdražší projekt v historii.

Akční thriller The Gray Man by měl stát 200 milionů dolarů, čímž překoná dosavadní rekord Scorseseho Irčana. Obsazení nenechává nic náhodě, Ryan Gosling a Chris Evans mají v novince ztvárnit dva agenty, kteří si jdou (překvapivě) po krku. A aby byl budoucí úspěch zacementován, režii obstarají tvůrci Avengers, bratři Russoové. Netflix tak sezonu blockbusterů na síti dost možná opanuje i v dalších letech, to ale neznamená, že mu to ostatní hráči na trhu dají zadarmo. Konkurence ostatně vyrostla i aktuálním Nesmrtelným.

Reklama

Ve stejný den jako oni měl totiž online premiéru další velký blockbuster. Na Apple TV+ se objevil válečný thriller Greyhound, v němž Tom Hanks hraje kapitána Ernesta Krauseho, který za druhé světové války musí dostat flotilu spojeneckých lodí přes Atlantik z Ameriky do Liverpoolu. Plavba je kritická hlavně během několika dní uprostřed oceánu, kde není k dispozici vzdušná ochrana a na lodě začne útočit „vlčí smečka“ německých ponorek.

Krátká, sotva devadesátiminutová podívaná, v níž místo expozice ihned duní válečná vřava, je vlastě podobně staromilským blockbusterem jako Old Guard. Hanks po filmech Zachraňte vojína Ryana, Apollo 13, Kapitán Phillips a Sully ztvárňuje opět povědomou figuru zásadového, bohabojného kapitána, který tentokrát vlídně rozdává rozkazy, analyzuje informace z podmořského sonaru a snaží se přechytračit ponorky, jejichž torpéda doslova lížou lodní konstrukce. Jde vlastně o neustálou variaci jedné situace, jejíž vrchol přijde překvapivě v noční bitvě už uprostřed filmu.

Pro platformu Apple TV+, která je k dispozici i v Česku, se každopádně jedná o velké vítězství, neboť má jít o její nejúspěšnější dosavadní akvizici, jež přilákala i množství nových předplatitelů. Přesná čísla ale služba, o níž dosud nebylo kvůli absenci výraznějších titulů moc slyšet, zatím nezveřejnila. V propagačních rozhovorech ke Greyhoundu se navíc k platformě staví trochu rezervovaně samotný Tom Hanks.

Nejslavnější světový pacient s koronavirem asi netušil, že jednou z obětí viru bude i jeho vysněný projekt, jejž si sám napsal i produkoval a který původně plánoval vyslat do kin už v červnu. V rozhovoru pro The Guardian mluví o tom, že má z přesunu na domácí obrazovky „zlomené srdce“, finančně by na tom ale nijak škodný být neměl. Studio Sony za film zaplatilo 50 milionů dolarů, což znamená, že by v případě kinodistribuce muselo ještě jednou tolik vrazit do reklamy, přičemž návratnost by byla nejistá. Gigant Apple místo toho přispěchal se svojí bezednou kapsou a za práva na snímek zaplatil milionů sedmdesát.

Aktuální vydání magazínu

S jídlem samozřejmě roste chuť, a tak Apple momentálně masivně investuje i do nového snímku Killers of the Flower Moon Martina Scorseseho, v němž se potká Leonardo DiCaprio a Robert De Niro a jehož rozpočet překročí 180 milionů dolarů. Pod vlajkou firmy po dlouhé dražbě práv mezi studii vznikne i film Emancipation, ve kterém si Will Smith zahraje uprchlého otroka, a už na podzim bychom měli na Apple TV+ vidět nový snímek Sofie Coppola On the Rocks s Billem Murraym. Tohle všechno nejsou pro konkurenci úplně zanedbatelné zprávy.

Příval velkých filmů rovnou na síť proto i letos pravděpodobně jen tak neustane. Na platformě Disney+, která zatím v Česku není oficiálně k dispozici, se v polovině srpna objeví drahý dětský film The One and Only Ivan, v němž herce doplňují digitálně vytvořená zvířata ve stylu Knihy džunglí nebo Dumba a proti kterému Netflix nasazuje nový superhrdinský film Projekt Power s Jamiem Foxxem. Spekuluje se také, že Disney v srpnu uvolní na svoji platformu i komiksový blockbuster Noví mutanti, jehož premiéra se už nesčetněkrát přesouvala a na uvedení v kinech to ani tentokrát nevypadá.

Pokud vám ve výčtu všech letošních „online“ blockbusterů chybí pořádná letní komedie, vězte, že takový film existuje. Jmenuje se Palm Springs a má za sebou už jedno prvenství. Po premiéře na festivalu Sundance ho do svého portfolia chtěly zařadit platforma Hulu a společnost Neon tak vehementně, že za distribuční práva společně utratily rekordních 17,5 milionu dolarů. Až film uvidíte, pochopíte proč. Nejde totiž jen o výplachovou romantiku, ale překvapivě o jeden z nejlepších snímků roku.

O zápletce je nejlepší vědět co nejméně – postačí jen sdělit, že se v ní hrdinové ocitnou v časové smyčce na svatbě v prázdninovém resortu. Chytrý snímek, který se nesnaží poučovat, vám připomene Na Hromnice o den více, ale jeho tvůrci hlavně využívají toho, že komediální zlato se vždycky nejlépe rýžuje na svatbách, večírcích a rodinných setkáních. Svěží polohu nihilistické zábavy sice vystřídá konvenčnější romantika, snímek je ale pořád mnohem sympatičtější než třeba žánrově spřízněný Lásky čas.

Vlastně takovým dalším „časovým“ paradoxem je fakt, že Palm Springs v Česku legálně na VOD platformy prozatím nemíří. Do kin film totiž koupila distribuční společnost Aerofilms, která ho plánuje uvést během následujících týdnů. Je to ale vlastně dobrá a smysluplná zpráva – ze všech zmíněných novinek na Netflixu či Apple TV+ jde o jediný titul, který má originální, současnou, svébytnou tvář.

A právě takové filmy by navzdory trendům měly vždy patřit na plátna kin.

Reklama
Reklama