Známe to asi všichni. Hromada práce, zmatek v tom, co je důležité a co naopak zas tak nepospíchá, a pocit, že pracovní úkoly nikdy v životě nedotáhneme do konce. Našli jste se? Čtěte dál. 

Řešením pro všechny, kteří mají pracovní agendu napěchovanou k prasknutí, by mohl být A/B systém neboli systém „přepínání kontextů“. Hodí se zejména pro ty, kteří nemají rutinní práci a kteří jsou většinou během dne nuceni přeskakovat z jednoho úkolu na druhý.

V čem A/B systém spočívá? Jde o jednoduché rozdělení pracovních dní na ty, kdy se věnujete hluboké práci – tedy práci bez rušivých elementů, kdy se můžete stoprocentně soustředit –, a ty, při kterých dáváte svou energii do organizace, systematizace a jiné administrativní činnosti. 

V praxi to může vypadat například tak, že pondělí, středu a pátek budete věnovat hluboké práci. V průběhu „áčkových dní“ se budete věnovat svým pracovním prioritám. Pokud jste obchodník, budete shánět klienty a komunikovat s nimi, pokud pracujete v kreativě, budete vymýšlet, psát a tvořit. Zkrátka se nenecháte rušit pracovními schůzkami, které se vás zas tak netýkají, e-maily nebo jinými administrativními záležitostmi. 

V průběhu „béčkových dní“, v našem případě v úterý a ve čtvrtek, se naopak budete soustřeďovat na to, na co jste během těch „áčkových“ neměli čas. Uděláte si přehled v tom, jaké úkoly máte před sebou, naplánujete si pracovní schůzky a vyřídíte e-maily čekající ve schránce. 

Výhody? Každý den budete jasně vědět, co vás čeká, budete mít také představu o tom, co znamená úspěšně zakončený den, a navíc se díky A/B systému budete konečně soustřeďovat jen na jednu činnost. A to pořádně. 

Pokud si neumíte představit, že byste měli dni v týdnu pevně rozdělené, zkuste A/B systém zavést do jednoho dne. Dopoledne se budete věnovat prioritám, odpoledne administrativě nebo záležitostem, které zas tak nehoří. 

Jak si tedy A/B systém osvojit? 

Podívejte se na svůj pracovní program

První krok pro zavedení systému je jednoduchý. Podívejte se, co všechno během normálního pracovního týdne děláte. Další krok? Zkuste si představit, zda byste každou z činností mohli vměstnat do jednoho dne. Pondělí na schůzky, úterý a středu na hlubokou práci atd. 

Sdělte to ostatním

Jakmile si uděláte jasno, jak by měl váš pracovní rozvrh vypadat, ujistěte se, že o tom vědí i vaši spolupracovníci. Pak nebude hrozit, že vás někdo bude shánět ve chvíli, kdy zrovna nejste k dispozici. 

Připravte se na problémy

Zavedení systému do každodenního režimu není žádný med. Smiřte se proto dopředu s tím, že vám může ze začátku dělat problém. Myslete ale na to, že čím déle s ním budete držet krok, tím lépe bude fungovat.

Nebojte se ho změnit

Hlavním cílem A/B systému je, aby vám práce šla lépe od ruky. Pokud po dvou týdnech zjistíte, že odcházíte z práce ještě víc zničení než předtím, systém pravděpodobně pro vás nebude ten pravý. Nebojte se ho proto upravit podle svých individuálních potřeb nebo od něj úplně upustit.