Během svého sabatiklu na pražské UMPRUM se profesorka a jedna z nejvlivnějších žen české módní scény Liběna Rochová rozhodla udělat ve svém ateliéru čistku, na kterou se chystala posledních deset let.

Výsledkem je dar Moravské galerii, který obsahuje ucelený průřez kolekcemi od 90. let do současnosti. Obsahuje nejen oblečení, ale také boty, doplňky, šperky a paruky. „Napadlo mě to jednoho rána při meditaci,“ směje se Rochová, která touto praktikou začíná každý den.

Původně si chtěla najmout sklad, kde by své kolekce mohla uchovávat, ale poté se rozhodla oslovit ředitele Moravské galerie Jana Presse, se kterým by jedna z nejvýznamnějších českých návrhářek chtěla vybudovat muzeum módy.

Liběna Rochová a ředitel Moravské galerie Jan Press

Uvědomuje si ale, že je to běh na dlouhou trať, i když na tento nápad už slyšelo několik investorů, vše je podle designérky v začátcích. O retrospektivní výstavu svých děl prý však nestojí. „Dávat dohromady čtyřicet let své kariéry, to mi připadá šílené. Ještě se nechci ohlížet,“ tvrdí.

Od září budou kolekce jako Grygar, Pocta sklu, Timeless nebo Doteky, které vytvořila Liběna Rochová s výtvarníkem Musou, k vidění v rámci stálé expozice soudobé módy v rámci brněnského Uměleckoprůmyslového muzea.

Rochová, která je rodačkou z Brna, doufá, že se jí společně s Janem Pressem, ředitelem Moravské galerie, podaří alespoň částečně navázat na historii města, které bývalo textilní velmocí. „Uvažujeme o tom, že bychom ono módní muzeum vybudovali právě z jedné z opuštěných textilních fabrik,“ prozrazuje.

Momentálně ale návrhářka, která již dvanáctým rokem vede ateliér Ateliéru oděvu a obuvi na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, chystá speciální publikaci. Obsahuje myšlenky a osnovy Liběny Rochové jako pedagožky a zároveň představuje zajímavé zahraniční spolupráce, které její studenti navázali v Londýně a Tokiu.

Na knize pracuje také Elisabeth Längle, která spoluvytvářela identitu renomovaného módního domu Helmut Lang a kterou s Liběnou Rochovou pojí dlouholeté přátelství. Také díky němu věnovala UMPRUM několik modelů z vlastních sbírek od Jeana-Paula Gaultiera nebo Yvese Saint-Laurenta.