skip to main content
Český byznys

Cristovao za výčepem. Když se snažíš udržet byznys při životě, dáš mu duši, říká hudebník

„Nejlepší pivo? Čepovaná plzeň,“ reaguje zpěvák Ben Cristovao na poměrně banální otázku. Bez váhání. „Když je dobře načepovaná,“ dodává vzápětí. „Studené sklo a všechno tak, jak má být, těžko se s tím zápasí.“

Sedíme spolu na dvoře nenápadného domu v pražských Holešovicích, místo i zvolený dotaz mají své opodstatnění. Právě zde hudebník spolu s dvěma kumpány začátkem pandemie otevřel svůj výčep.

Společníky jsou Lukáš Rychtařík, zakladatel českého hudebního vydavatelství Championship Music, a Aleš Petr, který je v současnosti obchodním ředitelem Device Partner Solution Sales v rámci českého zastoupení společnosti Microsoft.

S plánem na otevření vlastního podniku, kde prostor dostávají především malé pivovary, přitom tahle pestrá trojice přišla už v roce 2017, když byli společně v Los Angeles.

Reklama

„Měli jsme trochu víc času si povídat o věcech, které by nás bavily mimo naše hlavní pracovní činnosti. Následně jsme začali chodit pravidelně na pivo a snili o tom, že jednou by bylo fajn mít takový ten pravý pivní výčep,“ popisuje Aleš Petr.

„Když se naskytla příležitost prostoru v Holešovicích, neváhali jsme a začali domýšlet celý koncept výčepu v té podobě, jak ho mohou naši zákazníci znát nyní,“ vysvětluje Aleš Petr.

Stejně jako ostatním, i jim zkřížila cestu pandemie. A to rovnou ve chvíli, kdy otevírali: v březnu 2020. Výčep dostal název Kabelovna podle původní staré vrátnice výrobny kabelů a první hosty vítal doslova se začátkem pandemie.

Zleva Ben Cristovao, Aleš Petr a Lukáš Rychtařík | Foto Výčep Kabelovna

„Přesně si pamatuji, jak jsme stáli v rozbořené vrátnici a říkali, že se tady udělají jenom betony, objednáme výčep a jedem. Nikdo z nás neměl s podobným projektem zkušenosti, a když se podívám zpětně, březen 2020 byl z pohledu toho, co vše jsme museli udělat, úspěch,“ vzpomíná Aleš.

Protože otevírali do první vlny pandemie, bylo okénko, z nějž zákazníkům prodávali alespoň lahvové pivo řady zahraničních pivovarů, jediným způsobem, jak provoz nového podniku podpořit. A náklady během lockdownu nabíhaly nezávisle na tom, že se ani u jednoho z trojice zakladatelů nejedná o ústřední bod jejich byznysu.

Předpokládaná návratnost investic se tak výrazně pozměnila, ale navzdory prvotnímu zklamání je zákazníci drželi nad vodou. „Byla to pro nás skvělá příležitost vyzkoušet si, jak se dělá krizový management a jak být efektivnější,“ konstatuje Ben Cristovao.

„I díky tomu se pro mě z našeho výčepu stala opravdu srdcovka. Když se něco snažíš udržet při životě, začneš to mít rád a dávat tomu byznysu opravdu duši“ říká Ben, který drží v holešovickém Výčepu čtvrtinový podíl a v prostorách bývalé kabelovny už natáčel několik svých hudebních videí.

Reklama

„Jako hudebník jsem dlouho uvažoval, že bych si chtěl dát menší pauzu. Pořád jsem to ale odkládal s tím, že by se musel doslova zastavit celý svět. A on se fakt zastavil – na déle, než jsem si myslel,“ vzpomíná.

Cristovao byl součástí projektu prakticky od začátku. Rozhodnutí, že do Výčepu skutečně půjdou, nicméně udělali Aleš s Lukášem a až následně jej Cristovaovi odprezentovali. Ten jako vegan sehrál zásadní roli především v rozhodnutí jít výhradně cestou rostlinného jídla.

„S Lukášem jsme v původním plánu měli jak masové, tak i vegetariánské jídlo k pivu. Jsem ale rád, že jsme se nakonec rozhodli takto. Ten koncept dává smysl,“ přibližuje Aleš.

„Nemůžu tady chodit po restauraci a nabízet lidem kusy zvířat, a do toho říkat, že jsem vegan,“ doplňuje Ben, který má podle svých slov podobné nároky na etiku a udržitelnost i v dalších oblastech svého profesního života, včetně spoluprací s globálními brandy, jako je Puma nebo německý online obchod s módou About You.

Mimoto před dvěma lety spolu s kamarádem koupil bývalou jednotu ve Vísce u Jevíčka, kde momentálně rozjíždí výrobu rostlinných potravin. Spuštění prodeje plánuje už zkraje září, kdy budou k dispozici první veganské produkty.

„Vždycky mě bavilo zkoušet různé věci. Obecně mám rád se po všech směrech hodně diverzifikovat a mít široký záběr,“ říká muzikant, kterému část výdělku plyne také ze streamovacích služeb.

Předplatné Forbesu
Principál
Forbes 7/2021

Přestože i Výčep stále čeká, až se situace v gastroprůmyslu stabilizuje, už teď mají majitelé řadu plánů na zbytek léta a pracují i s variantou, jak svůj koncept přiblížit mimopražským formou stánkové účasti na festivalech a kulturních akcích.

Z podniku chtějí udělat místo, kam budou lidé chodit za dobrým pivem a jídlem a také za kulturou. Během léta proto budou pořádat různé hudební akce, divadelní představení nebo třeba autorská čtení.

Reklama
Reklama