skip to main content
Byznys

Dal výpověď a stal se vinařem. Vyrábí ovocné víno a s unikátním boxem na nápoje chce dobýt Ameriku

4 minuty čtení

Celý život se Hynek Chaloupka točí okolo vína. Jak jinak, když je z Moravy. Není to ale přímo réva, vinohrady a sklep, co ho živí. Pracoval 30 let jako vysoký manažer ve firmách, které vyrábí vinné zátky a obaly. Před několika lety se rozhodl, že půjde vlastní cestou.

U obalů zůstal, vymyslel trojitý degustační bag in box, který má v Evropě registrovaný jako chráněný vzor. A snaží se ho patentovat v Austrálii a Spojených státech amerických, kde jedná o kontraktu za 1,5 milionu dolarů na dodávku 50 tisíc boxů.  

Americký trh Chaloupka velmi dobře zná, z této země pochází jeho manželka a on sám tu s rodinou žil, když tu pracoval jako manažer. Navíc si tu udělal se svým společníkem a designérem Alešem Mičkou, který pomáhá vtisknout osobitý design jeho výrobkům, velký průzkum.

„Znám mentalitu Američanů, milují party a tenhle box je pro ně přesně to pravé,“ konstatuje a dodává, že i proto byly jejich prezentace před potenciálními odběrateli velmi úspěšné a jednají o budoucích dodávkách s nejvějším řetězcem v zemi. 

Reklama

Zatím však čeká na potvrzení amerického úřadu TTB, u kterého bude nový obal registrovaný. „Label approval process jsme v USA dokončili, ale s restrikcemi, které nám úplně nevyhovují, a proto je věc zpět u právníků.  Věřím, že vše dopadne jak potřebujeme. Jedná se o novou kategorii obalu, kde trvá vyřízení déle, než jsme předpokládali,“ vysvětluje Chaloupka. 

Box obsahuje tři různé druhy nápojů včetně alkoholu nebo i veganské polévky. Je samoobslužný a ideální jako příruční vinotéka či bar. A je udržitelný. Má až o 80 procent nižší uhlíkovou stopu než tradiční sklo. „Navíc se koncept trefil do současné situace, kdy lidé tráví většinu času doma,“ dodává podnikatel.

V České republice uvedlo jeho Zahradní vinařství na trh tento obal jako degustační box s ovocnými víny v červenci 2020 a do Vánoc byla první série kompletně vyprodána. Další plnění se plánuje v únoru.

Originální obal navíc zvítězil v polovině letošního ledna v soutěži Worldstar Packaging Award 2021. Podobný úspěch už slavil v domácí soutěži Obal roku 2020. „Do soutěže jsme šli společně s firmou Smurfit Kappa, která je mým exluzivním partnerem pro jeho výrobu v Evropské unii a která box do obou soutěží přihlásila,“ dodává. Doma v Mikulově totiž vyrábí hlavně dekorační obaly, ale boxy vznikají právě v olomoucké firmě Smurfit Kappa. „Mám štěstí na lidi. Tamní tým mi byl velmi nápomocný. Pomohli mi výrobek dopracovat, takže mi odpadly náklady s pořízením některých drahých technologií,“ chválí spolupráci.   

Ze dvou milionů korun, které dosud do svého podnikání vložil, šla velká část hlavně na platby právníkům za registrační a patentove procesy a přihlášky v USA, ale i Austrálii nebo Evropě. Na všech trzích se chce se svým výrobkem usadit. Momentálně je ve fázi hledání vhodných partnerů. 

Vedle byznysu s bag in boxem, který se teprve rozjíždí, se Hynek Chaloupka věnuje i svému druhému podnikání – Zahradnímu vinařství. I když má v názvu víno, s klasickým vinohradem nemá zas tak moc společného. Rozhodl se totiž vyrábět víno, nektary a mošty nikoli z hroznů, ale z ovoce, jablek, meruněk, švestek, třešní nebo višní. Prostě všeho, co vysázel spolu se sestrou na bývalých vinohradech, které zdědili po prarodičích.

Reklama

„Původně tu vinohrady byly, ale vyklučili, tedy vytrhali jsme je a zasázeli ovocné stromy,“ vysvětluje. Víno zatím vyrábíme v Německu, z mikulovského sadu pochází jen meruňkový nektar.

Tenhle byznys je pro něj především radost. Díky špičkové technologii německého partnera, surovině a mnohaleté zkušenosti se daří proměnit ovocné víno, kterému se dřív říkalo nelichotově čůčo, v trendy nápoj. „Má famózní aroma, nádhernou barvu, lahev je plná pozitivních emocí,“ usmívá se, když popisuje nápoj vzniklý fermentací ovoce.

Miluje révové víno, ale vůně toho ovocného je prý nepřekonatelná. Je úspěšné hlavně mezi mladšími lidmi mezi pětadvaceti a čtyřiceti. „Jsem velký patriot, chci se věnovat místní krajině, vracet do ní stromy,“ vysvětluje, proč vsadil právě na tento druh podnikání. „V roce 2019 jsme začali podporovat iniciativu Sázíme budoucnost,“ dodává.

Přestože Moravu miluje, několik let tu nežil a dodnes má půl domova v Německu, v malebném vinařském kraji u Rýna na francouzských hranicích.

Než se stal manažerem významných firem, Hynek Chaloupka sám v 90. letech podnikal. V roce 1992 zastupoval rakouskou firmu, ke které se časem přidaly další. „Od této doby se pohybuju v obalovém průmyslu pro vinařtsví. Za 30 let jsem ho neopustil, jen s malou přestávkou, kdy jsem pracoval pro společnost Reckitt Benckiser, která se věnuje drogistickému zboží,“ říká. 

Dostal v ní pozici packaging managera. V té době zavírala pobočku v Rakousku a přesouvala výrobu do Česka. Po roce a půl se ale vrátil k vínům, k rakouské společnosti, kterou zastupoval. Stal se tu projektovým manažerem pro prodej v Evropě, v době, kdy firma koupila licenci na výrobu syntetických zátek a začala je jako první na starém kontinentě prodávat. 

Když se oženil, měli s manželkou chuť zkusit štěstí v její rodné zemi, v Americe. Odešli do Napy, centra vinařského byznysu v Kalifornii. Hynek Chaloupka nastoupil u konkurence založené pěti velkými vinařstvími a i tady začali vyrábět syntetické zátky nejdřív pro sebe a pak i pro světové trhy. Společnost ho udělala evropským manažerem a po roce se stěhoval i s rodinou do Evropy. U firmy zůstal do roku 2010, kdy změnila majitele, a pak odešel k rodinné společnosti Ohlinger.

Jako development manažer měl na starosti veškeré trhy mimo Německo, stal se jedním z jednatelů v akvizicích v Itálii a Jihoafrické republice. Jenže v roce 2015 oznámil majitel Rudolf Ohlinger, se kterým si velmi rozuměl a obdivoval jeho způsob vedení, že firmu prodává. S novým vlastníkem si pracovně nesedli. Nebyla to společnost z oboru a ke stylu podnikání původní rodinné firmy měla daleko. 

O dva roky později proto rezignoval a začal přemýšlet o vlastním byznysu. Odrazovým můstkem se staly zděděné pozemky a sad, který tu po vinohradu vznikl. Udělal si průzkum trhu, zjistil, že ovocná vína ve světě rozhodně nemají pověst levného nekvalitního pití, inspiroval se tu a pustil se do práce. 

„Jsem opatrný být velkým optimistou, ale i přes omezení a restrikce se nám daří růst. Nejsme zatím v žádném retailu, prodáváme přes vinotéky, specializované velkoobchody nebo bioprodejny, ale vidíme velký zájem. A to jsme startovali 12. října 2019 na vinobraní v Mikulově,“ říká muž, který má velké ambice prorazit za hranice nejen s obsahem svého byznysu, ale i tím, do čeho je zabalený. 

Reklama
Reklama