Společnost Avast Software dostala od Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu 351 milionů korun za neoprávněné zpracování údajů o uživatelích jejího antivirového programu. Podle úřadu firma po část roku 2019 předávala společnosti Jumpshot některé údaje přibližně o sto milionech uživatelů, které nebyly anonymizované.

Avast zpracovával osobní údaje uživatelů stejnojmenného antivirového programu a jeho rozšíření pro internetové prohlížeče. Část údajů ve zkoumané části roku 2019 předal své divizi Jumpshot, která se prezentovala jako firma zpřístupňující data marketérům, jimž poskytovala vhled do online chování spotřebitelů.

Jedná se o druhou pokutu za letošní rok. Tu první dostala společnost Avast od Spojených států. Musí jim zaplatit šestnáct a půl milionu dolarů (v přepočtu 386 milionů korun) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům.

Uživatelé antivirového programu Avast byli společností mylně informováni o předávání anonymních údajů za účelem analýzy trendů. „Ačkoli společnost Avast uváděla, že používala robustní anonymizační techniky, bylo v řízení prokázáno, že předávané údaje z jednotlivých instalací antivirového softwaru nebyly anonymizované, jelikož i na základě předávaných dat mohlo dojít k opětovné identifikaci minimálně části subjektů údajů,“ uvedl úřad.

Úřad v rozhodnutí zdůraznil, že společnost Avast je jedním z předních odborníků na kybernetickou bezpečnost, který nabízí veřejnosti nástroje k ochraně dat a soukromí. „Její zákazníci nemohli očekávat, že právě tato společnost bude předávat jejich osobní údaje, respektive údaje, na jejichž základě by mohla být zjištěna nejen jejich totožnost, ale například i zájmy, preference, bydliště, majetkové poměry, profese a další údaje týkající se jejich soukromí,“ uvedl k rozhodnutí předseda antimonopolního úřadu Jiří Kaucký.

Kvůli zacházení s osobními údaji uživatelů má Avast problém nejenom v Česku, ale i ve Spojených státech. Koncem letošního února informovala americká Federální obchodní komise, že Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu šestnáct a půl milionu dolarů (přes 393 milionů korun) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům.

Firma podle americké komise nepravdivě uváděla, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.

Značka Avast je součástí společnosti Gen Digital, která vznikla v roce 2022 spojením Avastu a americké firmy NortonLifeLock. Avast svou dceřinou firmu Jumpshot už dříve dobrovolně uzavřel a v lednu 2020 její činnost ukončil.